Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Vilka "till och från banträffar och köra med i regn" -däck ?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (4369 totalt)
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Däckonline är helt klart bäst priser! och ganska mycke däck att välja på!
SportContact för 1115 är ett W-klassat däck, och så fanns det en för 1240
som var ZR-klassad, hur mycket skiljer det i hastighet??

Till framhjulen fanns det SportContact2 också!
Nästan samma pengar!

Goodyear EAGLE F1 GS-D3 var ju klart billigare på Däckonline.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Framhjulen? Du ska ju ha likadana däck runtom, annars får bilen "skumma" vägegenskaper..

Vet inte vad det är för skillnad på Sportcontact 2,
de jag har provat heter bara Sport Contact.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Frazze skrev:
Framhjulen? Du ska ju ha likadana däck runtom, annars får bilen "skumma" vägegenskaper..


Jo, jag skall ha samma typ/fabrikat!
Men jag har olika dimensioner fram och bak,
och till framhjulen 205/55-16 finns mer att välja på!
Man kan ju trixa med lite mjukare fram eller bak.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Jag vet inte om Pzero corsa finns i den dimensionen men de kan jag varmt rekomendera även som gatdäck. Fungerade fortfarande bättre än vanliga gatdäck även när tempen sjönk ner till strax över nollan.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Tar upp denna tråd igen!

Står i valet och kvalet!

Bridgestone Potenza S-03 Pole Position 225/50
ZR16 92W Dubbel märkning, 92 ZR....1320 SEK

ELLER

Continental SportContact 225/50
ZR16 ZR mit Felgenrippe, N1 ...........1240 SEK

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



S03 har jag iaf testat med mkt gott resultat på bana...

Eller var det gatdäck vi surrar?
Tidigare Bridgestone har haft lite hög ljudnivå anser jag, men de nya är bättre. Dock inte tystast.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Spirou944t skrev:
Tar upp denna tråd igen!

Står i valet och kvalet!

Bridgestone Potenza S-03 Pole Position 225/50
ZR16 92W Dubbel märkning, 92 ZR....1320 SEK

ELLER

Continental SportContact 225/50
ZR16 ZR mit Felgenrippe, N1 ...........1240 SEK



Hela paketet ser ut som följer:

Continental SportContact 225/50
ZR16 ZR mit Felgenrippe, N1 1163

Continental SportContact 225/50
ZR16 ZR mit Felgenrippe, N1 1240

Summa 4806

-----------------------------------------------------------
Potenza S-03 Pole Position 205/55
ZR16 91W Dubbel märkning, 91 ZR 1153

Potenza S-03 Pole Position 225/50
ZR16 92W Dubbel märkning, 92 ZR 1320

Summa 4946

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Andreas Lidström skrev:
S03 har jag iaf testat med mkt gott resultat på bana...

Eller var det gatdäck vi surrar?
Tidigare Bridgestone har haft lite hög ljudnivå anser jag, men de nya är bättre. Dock inte tystast.


Förtydligande..Frågeställningen är:

Gatdäck som funkar bra på bana!!
Jag väntar med R-däcken...

Klas200NSX har tidigare kört på Potenza S-03 Pole Position med ganska bra framgång!
(det har kanske lite med killen bakom ratten också.. thumbs up )

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Jag hade So-3:or på min bil när jag köpte den och tyckte att däcken funkade bra att köra bana med och klarade 20 minuters pass sen krävdes det avkylning.

Så mitt val hade nog blivit So-3 i detta fall utan att veta hur Continental puckarna är

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Jag har också satsat på S-03:orna !! Man har ju hört mycket gott om dem, återstår att se om det stämmer...

Har sålt r-puckarna och ska bara köra på S-03:or.....205-50-15, har köpt ett helt gäng begagnade...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tveklöst 03:orna!

"Alla" åkte 03:or i SLC tex innan det blev R-däck där oxå.

NSXKlas har ju oxå testat sina hårt och varit nöjd.
Tror det är få rena gatdäck som är lika bra faktiskt. *tänker*

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



SUCk.... Kolla Däckonline, som hade bästa priset...
..så har dom utgått!!
Dom föreslår Dnlop SP 9000 eller Goodyear F1 istället!
Men Molway har kvar dom i listan, ca 400:- dyrare för alla 4..

Vad säger ni?? Dom utgår kanske snart från Molway också.
(om dom inte redan gjort det)

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Har mailat å frågat!!

(någon av dom kanske läser detta...)

Väntar på svar...

Någon som säger något annat än S-03??

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Spirou944t skrev:
Någon som säger något annat än S-03??
Yes fast du kanske redan har beställt sulor?

Till att börja med har jag aldrig åkt på S-03 men annars säger jag som jag sagt tidigare i denna tråden,
Conti Sport Contact funkar bra på gatan, i regn och vid lite lättare bankörning.
Klart, börjar man köra mot klockan/ta varvtider och sådär så är det ju en annan sak,
men då finns det väl inga genvägar, då är det bara att skaffa riktiga r-puckar..

Sport Contact sitter väl originalmonterade på vissa Porsche-modeller om jag inte har helt fel för mig?

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Frazze skrev:
Spirou944t skrev:
Någon som säger något annat än S-03??
Yes fast du kanske redan har beställt sulor?

Till att börja med har jag aldrig åkt på S-03 men annars säger jag som jag sagt tidigare i denna tråden,
Conti Sport Contact funkar bra på gatan, i regn och vid lite lättare bankörning.
Klart, börjar man köra mot klockan/ta varvtider och sådär så är det ju en annan sak,
men då finns det väl inga genvägar, då är det bara att skaffa riktiga r-puckar..

Sport Contact sitter väl originalmonterade på vissa Porsche-modeller om jag inte har helt fel för mig?


Jo, SportContact 2 funkar nog bra, men nu hade bak-dimensionen utgått också!!

Så tillbaka i ruta 1!!

Kolla på Goodyear EAGLE F1 GS-D3, dom finns, och är billiga!
Tanken är ju att dessa däck skall funka bättre på vått, än ren bankörning!
Alltså är inte R-däck så bra alternativ!
(om det nu inte skulle funka bättre än ett rent gatdäck i blötan)

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1961



Verkar konstigt att Däckonline säger att N1 märkta Sport Contact i nämnda dimensioner utgått. Däck som varit originalmonterade av Porsche brukar finnas kvar länge, ofta efter att samma modell utgått i "vanlig" specifikation.

Jag kollade i en tysk Conti prislista och där finns Sport Contact i 205/55-16 och 225/50-16 N1 märkta fortfarande med. Hos den leverantör vi köpt Conti från i Tyskland fanns igår båda dessa i lager. (Kan ju vara så att de är slut hos den leverantör Däckonline använder sig av.)

Men om du skall ha ett gatdäck som också fungerar på bana - varför inte prova Kumho Ecsta MX?

Min egen uppfattning är att de är väl så bra som S03 på bana och också fungerar bra på gata (OK, S03 kan nog ha övertaget om det blir mycket vatten på vägen.) Jag har själv åkt S02, som av många anses ha haft väl så bra torrgrepp som S03 men som slets snabbare, och Ecsta MX på min M3E30 och tycker de sistnämnda har väl så bra grepp, styrrespons och känsla som S02:orna. Även i regn på Gelleråsen fungerade MX bra men de var då så gott som nya.

//Martin
(som också driver Wheelbase)

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Efter vad jag HÖRT, LÄST och SETT om MX är det nog ngt snäpp vasssare på bana än S03 osv.
Dock inte skrämmande kass på gata.

I min bok det jag absolut skulle testa först om jag ville ha ett gat/bandäck som är vettigt i båda fallen.
Men det är bara min egna personlig kännsla. Vore kul att testa.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Jovisst, jag har ju Ecsta MX på gatfälgarna på min M3 E30 för tillfället och det är verkligen kanonbra däck de också,
de är lika bra eller snäppet bättre än Sport Contact på alla punkter (förutom våtgreppet, där är det fördel Sport Contact).
Anledningen att jag inte rekommenderade dem från början är att jag inte har någon riktig koll på vad de kostar,
jag köpte mina MX genom ett specialerbjudande med 65% rabatt.. gissningsvis kostar MX lite mer än 1200-1300:-/st.

Så att om priset är rätt så är även Kumho Ecsta MX ett bra alternativ.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Martin G skrev:
Verkar konstigt att Däckonline säger att N1 märkta Sport Contact i nämnda dimensioner utgått. Däck som varit originalmonterade av Porsche brukar finnas kvar länge, ofta efter att samma modell utgått i "vanlig" specifikation.

Jag kollade i en tysk Conti prislista och där finns Sport Contact i 205/55-16 och 225/50-16 N1 märkta fortfarande med. Hos den leverantör vi köpt Conti från i Tyskland fanns igår båda dessa i lager. (Kan ju vara så att de är slut hos den leverantör Däckonline använder sig av.)
//Martin
(som också driver Wheelbase)


Förtydligande...
SportContact N1 finns men inte SportContact 2.
(skillnad på mönster, mer vet jag inte)

Vet bara att 2:an funkar rätt bra på torr bana,
och riktigt bra på blöt bana, någon som testat båda?

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



Hej,

Jag kör också med Fuchs i 16", dock med 9" bredd bak och 245/45.

Har tidigare kört på AVS Sport och S-02. Har bara positivt att säga om S-02:orna, funkar superbra i torrt och bra i blött. Inga tendenser till vattenplaning men blir något hala, som alla däck blir mer eller mindre...

S-03 lär ha bättre egenskaper i blött men jag tror inte att dom "håller i" i närheten av vad S-02 gör i torrt.

om du inte räknar med regn i mer än hälften av dina banaktiviteter kommande säsong skulle jag rekommendera 02:orna rakt av.

----

Eftersom du verkar prioritera regnegenskaper skulle jag rekommendera 048-R eller Bridgestone RE 540s (eller vad dom nu heter) om du vill satsa på R-däck.

Själv kommer jag att köra på Michelin Cup. Det fanns bara dom och 032-R att välja på i min dim.

_________________
D a v i d B r a n t m o

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



d_b skrev:
Hej,

Jag kör också med Fuchs i 16", dock med 9" bredd bak och 245/45.

Har tidigare kört på AVS Sport och S-02. Har bara positivt att säga om S-02:orna, funkar superbra i torrt och bra i blött. Inga tendenser till vattenplaning men blir något hala, som alla däck blir mer eller mindre...


Hallå!!

Vad tyckte du om AVS Sporten??

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Däck för banåka
Vilka "till och från banträffar och köra med i regn" -däck ?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (4369 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande