| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur göra framvagnsinställning?
|
1118 besök totalt |
|
Bytte nyligen till Coiloverdämpare på min 318is samt till Samuels delrin bussningar i framvagnen, resultatet blev klart godkänt sånär på att ena hjulet (vänster) pekar med toe ut vänster ngt i förhållande till den högra sidan. Detta är ngt som jag snarast vill justera, frågan är hur? Dvs vad är det jag måste släppa på för bultar för att kunna göra justeringar, samt är det ngt man kan ge sig på som glad ammatör? _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
|
Tack för det tipset
Efter justering av framvagn så upptäcktes det att det är mer camber på vänster bak än höger bak samt att bakvagnen dvs bakaxeln pekar ngt åt vänster. Blir spännande att se hur det skall lösas, möjligt att det räcker med nya bussingar men jag betvivlar det. Delrin bussningar är dock beställt. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
om hela bakvagnar eller framvagnar är snea när man gör sin hjulinställning så kan det gå bra genom att lossa fästena och dra med spännband åt det håll som axeln ska åt... Tex, Morsans 940 hade närkontakt med en sten på höger bakhjul vid en avåkning, detta resulterade i att bakaxeln pekade åt höger flera grader mer än vad som är lämpligt. Vi lossade då högersidans fästen och drog axeln framåt, lossade sen på vänster sida och drog axeln bakåt. Axeln hamnade rakt sånär som på 0.5° men det kändes ändå helt ok! Detta går ju såklart bara bra inom vissa gränser, är det värre så får man slipa bulthål eller bygga om. 745an jag ställde in hjulen på sist hade bakaxeln 1° sne, men det kändes så lite så det struntade jag i (bilen är bara en helt standard bruksbil)
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1118 besök totalt |