Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1332 besök totalt |
Melbourne: Albert Park
Hmm, måste säga att jag iofs. från början hade en viss skepsism ang. de nya reglementet.. Jag var s.a.s. stående med mina tvenne fötter på varsin sida om vad som var bra och vad som var dåligt med ändringarna (det har jag uttalat mig om tidigare)... Ena sidan ser jag det väldigt bra att släppa alla tömmar och låta utvecklandet ha sin gång. Det är liksom med moder natur... Man kan inte förhindra henne, bara fördröja henne !! Å andra sidan är det bra för alla parter hurvida förändringarna påverkade utgången. Man var tvungen att göra nått för att dämpa de vilt skenande kostanderna för utveckling. Ett litet jämnförande i kostnad mellan tre olika team. Båda kämpande i på egentligen samma grunder men med helt olika underlag av medel. Dessa är bara baserade på endast i forskning och utveckling. McLaren-Mercedes plöjer ner 299.3 milj.kr. Toyota 183.9 milj.kr och det i jämnförelse till Minardis årliga utlägg... 1.7 milj.kr ??? Det är som sagt en viss skillnad !!! Tanken är att det skall stabiliseras i framtiden för det är tänkt långsiktigt. Min personliga åsikt är den att dessa bestämmelser borde ha trätt i kraft mycket tidigare, för många år sedan. Redan i början på 90-talet var det faktiskt hårdare... Williams hade redan då utvecklat en semi-låda som förbjöds innan den ens hunnit rulla en meter under tävlingssammanhang. Så varför skulle de överhuvudtaget låtit dessa "controll-system" sluppit in från början bara för att ett team började använda det i smyg s.a.s. det skulle bannlysts redan från första början eller låtit alla team tagit del av kakan !?! Annars är jag nog beredd att gå i god på att detta lopp (om än det första för säsongen) var bland de roligare på en mycket lång tid !!! Det var inte p.g.a. av att Schumi inte lyckades komma på pallen utan av den enkla anledning att loppet vart mycket intensivare och därmed också mycket intressantare att se på. _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||
- Hasse!
I guess we are preaching to the choir! ![]() Men jag vill ändå hålla med och fylla i med att man bör gå mycket längre än man nu gjort!! Jag tycker att man skall ta bort vingarna, införa slicks (för mer mekaniskt grepp, inte aerodynamiskt) och sätta i "riktiga" växellådor (dvs sådana med lägen, inte sekventiella) och kopplingspedaler. Allt för att det skall vara så förar-beroende som möjligt! Då är det roligt! (enl min mening) Mvh/ Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Joo, till viss del Micke !! Håller fullt med om att använda sig av rena "slicks" men aerodynamiken får ändå hållas (enl. min mening) dessutom skulle man givit 17 i spårvidden !! Dessa ändrades ju radikalt till säsongen -97 (skurna slicks eller torrdäck som de nu kallas + att spåvidden drogs in 20 cm !!!) därför att det påstods att det skulle dämpa hastigheterna... Visst, men redan säsongen efter var man ikapp varvtiderna innan ändringarna. Heller har jag inget emot sekventiella växellådor med spak (Cart-series) men man kan gott styra bort dessa sk. "pads" bakom ratten. För mig var de ultimata F1-vagnarna -95 & -96 dessutom generellt snyggast... ![]() _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||
om man bortser från den katastrofala säkerheten är mina favoriter bilarna 67-73. De utvecklades förstås oerhört även då varför det kanske inte går att generalisera ett så stort tids-spann men en sak förenar den tidsepoken - Bred körstil! ![]() Den som vågade/kunde satsa var också snabb. Till Spaniens GP -73 smällde Ronnie sin ordinariebil, sin reservbil och Emersons reservbil. Till loppet fick mekarna bygga ihop en bil av två av de tre som Ronnie smällt. Gissa till vilken position på startgridden det "ihopaplocket" rullades ut? ![]() Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Joo
![]() ![]() Ultimata som sagt -95 & -96 den sista generationen innan konstruktionsregeländringarna... Skall jag tycka som i ditt fall Micke ligger Ferraris 312 B2 som de körde med -71 mig mycket varmt om hjärtat... ![]() Väldigt, väldigt vacker !!!!! _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||
Jepp, den är mumsbit! (Jag ser föv att han kör med samma dämpare som jag!)
Lotusarna från 67 är också goa eller när de var svarta 72-73... Härligt brutala med vulgovinge och centrerade skivor på framaxeln! Mvh /Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Re: Melbourne: Albert Park
Fel sort? skall väl vara dollares där du skrivit kronor ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
aähmm inte plocka bort vingarna!! mekaniska växellådor å färre "elektroniska hjälpmedel" är jag för, men F1 ska ändå vara de "värsta" bilarna det är viktigt.
f.ö missade jag loppet ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||
Re: Melbourne: Albert Park
Nooooooooope !!! Inte vad jag läst, isf. är min ursprungskälla felaktig !? ![]() EDIT: Man skall betänka att hela omsättningen bara för Ferrari är en bit över EN MILJARD per år !!!! Ferrari låg för övrigt fyra i placeringslistan jag tittat i vad gäller forskning och utveckling så nästan 300 milj.kr för McLaren är en ganska rejäl summa !?! Jag har förståelse för varför Ron Dennis/Frank Williams var/är så irriterade på FIA:s beslut. De har investerat en hel del som nu m.e.m. måste kastas i sjön... _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||
Med tanke på att deras (Minardis) budget ligger på 32 milj dollar tro jag att de bränner minst 5% på ROD dvs ca 1.6-2 miljoner dollar dvs ca 17 milj SEK
![]() Att de bränner 0,5% är inte trovärdigt MR Besserwisser ![]() ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Schumi skall tydligen få en skaplig lönesänkning om han fortsätter med Ferrari efter 2004, 75 milj sekiner per år mindre än nu, ned till endast 300 milj/år. Fick man en sån lönesänkning skulle man inte bli glad.
![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1332 besök totalt |