Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Melbourne: Albert Park
1332 besök totalt
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364


Trådstartare
Melbourne: Albert Park

Hmm, måste säga att jag iofs. från början hade en viss skepsism ang. de nya reglementet.. Jag var s.a.s. stående med mina tvenne fötter på varsin sida om vad som var bra och vad som var dåligt med ändringarna (det har jag uttalat mig om tidigare)...

Ena sidan ser jag det väldigt bra att släppa alla tömmar och låta utvecklandet ha sin gång. Det är liksom med moder natur... Man kan inte förhindra henne, bara fördröja henne !!

Å andra sidan är det bra för alla parter hurvida förändringarna påverkade utgången. Man var tvungen att göra nått för att dämpa de vilt skenande kostanderna för utveckling. Ett litet jämnförande i kostnad mellan tre olika team. Båda kämpande i på egentligen samma grunder men med helt olika underlag av medel.
Dessa är bara baserade på endast i forskning och utveckling.
McLaren-Mercedes plöjer ner 299.3 milj.kr. Toyota 183.9 milj.kr och det i jämnförelse till Minardis årliga utlägg... 1.7 milj.kr ???
Det är som sagt en viss skillnad !!! Tanken är att det skall stabiliseras i framtiden för det är tänkt långsiktigt.
Min personliga åsikt är den att dessa bestämmelser borde ha trätt i kraft mycket tidigare, för många år sedan. Redan i början på 90-talet var det faktiskt hårdare... Williams hade redan då utvecklat en semi-låda som förbjöds innan den ens hunnit rulla en meter under tävlingssammanhang. Så varför skulle de överhuvudtaget låtit dessa "controll-system" sluppit in från början bara för att ett team började använda det i smyg s.a.s. det skulle bannlysts redan från första början eller låtit alla team tagit del av kakan !?!

Annars är jag nog beredd att gå i god på att detta lopp (om än det första för säsongen) var bland de roligare på en mycket lång tid !!!
Det var inte p.g.a. av att Schumi inte lyckades komma på pallen utan av den enkla anledning att loppet vart mycket intensivare och därmed också mycket intressantare att se på.

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



- Hasse!
I guess we are preaching to the choir!

Men jag vill ändå hålla med och fylla i med att man bör gå mycket längre än man nu gjort!!
Jag tycker att man skall ta bort vingarna, införa slicks (för mer mekaniskt grepp, inte aerodynamiskt) och sätta i "riktiga" växellådor (dvs sådana med lägen, inte sekventiella) och kopplingspedaler.

Allt för att det skall vara så förar-beroende som möjligt! Då är det roligt! (enl min mening)

Mvh/ Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364


Trådstartare
BTG skrev:
Jag tycker att man skall ta bort vingarna, införa slicks (för mer mekaniskt grepp, inte aerodynamiskt) och sätta i "riktiga" växellådor (dvs sådana med lägen, inte sekventiella) och kopplingspedaler.

Allt för att det skall vara så förar-beroende som möjligt! Då är det roligt! (enl min mening)

Mvh/ Micke


Joo, till viss del Micke !! Håller fullt med om att använda sig av rena "slicks" men aerodynamiken får ändå hållas (enl. min mening) dessutom skulle man givit 17 i spårvidden !! Dessa ändrades ju radikalt till säsongen -97 (skurna slicks eller torrdäck som de nu kallas + att spåvidden drogs in 20 cm !!!) därför att det påstods att det skulle dämpa hastigheterna... Visst, men redan säsongen efter var man ikapp varvtiderna innan ändringarna.
Heller har jag inget emot sekventiella växellådor med spak (Cart-series) men man kan gott styra bort dessa sk. "pads" bakom ratten.

För mig var de ultimata F1-vagnarna -95 & -96 dessutom generellt snyggast...

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



Hazze (owenius) skrev:

För mig var de ultimata F1-vagnarna -95 & -96 dessutom generellt snyggast...


om man bortser från den katastrofala säkerheten är mina favoriter bilarna 67-73. De utvecklades förstås oerhört även då varför det kanske inte går att generalisera ett så stort tids-spann men en sak förenar den tidsepoken - Bred körstil!

Den som vågade/kunde satsa var också snabb. Till Spaniens GP -73 smällde Ronnie sin ordinariebil, sin reservbil och Emersons reservbil. Till loppet fick mekarna bygga ihop en bil av två av de tre som Ronnie smällt. Gissa till vilken position på startgridden det "ihopaplocket" rullades ut?

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364


Trådstartare
Joo Favoriten för mig är ändå Renaults RS/RE30... Den "häcken" är helt jäkla sagolik... Hurvida den är effektiv var väl på tapeten då men nu ??? Knappast !!!

Ultimata som sagt -95 & -96 den sista generationen innan konstruktionsregeländringarna...

Skall jag tycka som i ditt fall Micke ligger Ferraris 312 B2 som de körde med -71 mig mycket varmt om hjärtat...



Väldigt, väldigt vacker !!!!!

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



Jepp, den är mumsbit! (Jag ser föv att han kör med samma dämpare som jag!)

Lotusarna från 67 är också goa eller när de var svarta 72-73... Härligt brutala med vulgovinge och centrerade skivor på framaxeln!

Mvh /Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Re: Melbourne: Albert Park

Hazze (owenius) skrev:
Dessa är bara baserade på endast i forskning och utveckling.
McLaren-Mercedes plöjer ner 299.3 milj.kr. Toyota 183.9 milj.kr och det i jämnförelse till Minardis årliga utlägg... 1.7 milj.kr ???
Det är som sagt en viss skillnad !!! Tanken är att det skall stabiliseras i framtiden för det är tänkt långsiktigt.


Fel sort?
skall väl vara dollares där du skrivit kronor

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5290



aähmm inte plocka bort vingarna!! mekaniska växellådor å färre "elektroniska hjälpmedel" är jag för, men F1 ska ändå vara de "värsta" bilarna det är viktigt.

f.ö missade jag loppet men jag får väl se till att se nästa

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364


Trådstartare
Re: Melbourne: Albert Park

cat7even skrev:
Fel sort?
skall väl vara dollares där du skrivit kronor


Nooooooooope !!! Inte vad jag läst, isf. är min ursprungskälla felaktig !?

EDIT:
Man skall betänka att hela omsättningen bara för Ferrari är en bit över EN MILJARD per år !!!! Ferrari låg för övrigt fyra i placeringslistan jag tittat i vad gäller forskning och utveckling så nästan 300 milj.kr för McLaren är en ganska rejäl summa !?!
Jag har förståelse för varför Ron Dennis/Frank Williams var/är så irriterade på FIA:s beslut. De har investerat en hel del som nu m.e.m. måste kastas i sjön...

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Med tanke på att deras (Minardis) budget ligger på 32 milj dollar tro jag att de bränner minst 5% på ROD dvs ca 1.6-2 miljoner dollar dvs ca 17 milj SEK
Att de bränner 0,5% är inte trovärdigt

MR Besserwisser

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364


Trådstartare
Hmm, du har nog rätt där.... Får nog ta och ge mig där ! Missade en decimal !?!? Det är nog så det verkar vara !?

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Schumi skall tydligen få en skaplig lönesänkning om han fortsätter med Ferrari efter 2004, 75 milj sekiner per år mindre än nu, ned till endast 300 milj/år. Fick man en sån lönesänkning skulle man inte bli glad. Som tur är så har han ju några hundra miljoner i andra inkomster också, ifrån privata sponsorer, så han klarar sig väl. Verkar välbetalt yrke, chaufför. Utbilda sig till bilmek och sedan ta jobb som chaffis - kan ge oanade inkomster.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Jag är utbildad till taxichauför...

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



JohanR skrev:
Jag är utbildad till taxichauför...

JohanR


Jag också...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Allmänt banåkaforum
Melbourne: Albert Park
1332 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande