| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur ofta byter ni bromsvätska?
|
4 besök senaste veckan (14021 totalt) |
|
Hej, Behöver man byta bromsvätskan varje år? Min är bytt för ett år sedan vid förra servicen och nu är frågan om jag skall byta den igen inför denna sommar? Kommer bli några banmöten osv. _________________ Mvh John Johansson Porsche 964 WTL 1992 |
||||||
|
Re: Hur ofta byter ni bromsvätska?
Ska man ut på en bana så SKA bromsvätskan bytas varje år. Från en ny och obruten förpackning vätska. Alltså, ingen halvtom literflaska från i fjol. Köp små flaskor som tar slut och släng det som blir över. Man kan möjligen använda överbliven vätska till att skölja igenom systemet om gamla vätskan är ful. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
För vanlig gatbil minst 1 gång om året, för räjsfordon fler gånger. Byter du vätska kommer du lossa alla luftnipplar och slipper problem med att de rostar fast också. Undrar bara varför bromsvätska, kylarvätska och transmissionsolja anses som livstidshållbarhet av de flesta människor? Minst lika viktigt att byta dessa som motorolja om man vill ha en frisk bil. Antikorrisiva ämnena i glykolen har dött efter 2 år... etc _________________ Roland Johansson |
||||||
RBF kostar kring 120-130kr/l väl Så det beror på vad man väljer... För så stor prestanda skillnad är det inte iaf enligt spec. Jag har dock inte testat Castrols då jag inte gillar deras olja! OCh för att den är absurt dyr.
_________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Är ändå inte en speciellt dyr bromsuppgradering om du frågar mig. Att lägga 20k på nya bromsar är ganska onödigt om man inte kan utnyttja dem fullt ut. Vad kostar följderna av kokande bromsvätska?
_________________ /Kristian Elisson |
||||||
|
Kylarvätska? Varför det? Vad har man det till? _________________ /Johan Kolmodin Porsche 964 RS 92 |
||||||
|
Byt minst en gång per år, det skadar inte att byta nån gång under säsongen också - en billig försäkring skulle jag vilja säga. Själv byter jag minst två gånger varje säsong men det beror på hur mycket bantid det blir. _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||||
Själv så köper jag alltid SRF Tidigare när du skrev så lät det som att bromsvätska var billigt vilket det inte är om man köper SRF. Men som sagt, det finns självklart bromsvätskor med bra spec för en klart billigare peng, men då är det inte SRF
_________________ mvh Philip Lundh |
||||||
|
770:- är mycket om man ser det som att man fått en flaska med giftigt innehåll för pengen.
770:- är billigt om man istället ser det som att man givit sina dyra fina bromsar förutsättning att fungera på bästa sätt. Nu säger jag inte att alla ska köpa SRF eftersom den är billig. 770:- är dyrt, även för SRF. Men det är dumt att snåla in på kedjans billigaste länk när den är av stor betydelse. Antar att du håller med eftersom du själv använder SRF
_________________ /Kristian Elisson |
||||||
|
Jag tycker att om bromsarna kokar när man har en vätska med 280 graders kokpunkt men inte med Castrol som har 310 graders kokpunkt så har man något fel på bromsarna eller på sin bromsteknik. Dessutom har man för små marginaler.
Men visst kan det kännas fint att ha det bästa.
|
||||||
Hur är motuls (rb600?) mot SRF? Jag har bara provat motuls faktiskt, och varit nöjd så inte funnit nån anledning att byta. _________________ Daniel Steiner |
||||||
405:- hos Malmquist & Edling i Norrköping..om man har vägarna förbi
_________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport
|
||||||
Det är våtkokpunkten som skiljer mest på dessa vätskor. Byter man ofta så är blir skillnaden minimal. Tror faktiskt att RBF600 har lite högre torrkokpunkt än SRF vätskan. _________________ Rehan Mirza |
||||||
|
|
||||||
När vätskan är "ny" så innehåller den inte så mycket vatten och har då en mycket hög kokpunkt. När den sedan har använts ett tag och kommit i kontakt med luft så tar den upp vatten och får då en lägre kokpunkt, det är anledningen till att man ska byta vätskan. _________________ 200sx S13 '93 OGS #202 - Jonas200sx |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (14021 totalt) |