Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW Kamaxlar
10 besök senaste veckan (5251 totalt)
Dulliman
Götene
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Bmw Kamaxlar

Jag har en kompis som håller på att preppa en 318ts till en banracer och vi har kollat lite på vassare kammar, vi har hittat en firma som har ett stort utbud men det verkar finnas två olika motortyper till ts. En med motorbeteckning M44 och en med M42, vilken är skillnaden mellan dessa? kan det vara hydrauliska tryckare på den ena och mekaniska på den andra.

Jönköping
Här sen Dec 2002

M44 är en vidareutveckling av M42'an. Båda har hydrauliska tryckare men M44 har rullvippor. Men vad är en ts egentligen?

Götene
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tack för svaret Micke.
Vad det gäller ts så är det en turbo version av is, eller så kan det ju vara att jag skrev fel

Stockholm
Här sen Dec 2004

Av intresse bara. Kunde ju iofs säkert kolla upp detta själv men frågar istället. Vad kostar det att få en vass topp till m42? Flödar de bra orginal eller behöver det portas ordentligt? Bygger en 2,5a nu men kanske man skulle strunta i det o hoppa över till en fyra istället. dyrt med dubbla kammar o dubbelt allt bara. Ekonomin som studerande är rätt ansträngd ändå

Jönköping
Här sen Dec 2002

edvard skrev:
Av intresse bara. Kunde ju iofs säkert kolla upp detta själv men frågar istället. Vad kostar det att få en vass topp till m42? Flödar de bra orginal eller behöver det portas ordentligt? Bygger en 2,5a nu men kanske man skulle strunta i det o hoppa över till en fyra istället. dyrt med dubbla kammar o dubbelt allt bara. Ekonomin som studerande är rätt ansträngd ändå

De flödar rätt bra original men riktigt bra när de är portade på rätt sätt Kolla med musen på www.topptrim.se han portade min M42 topp thumbs up

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Köhler är väl den som kan ha kammar? Annars kanske enem kan ha några.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

*detta kamträsk*

om man kunde få det man vill ha från div slipare vore väl allt frid och fröjd...men är det så...
De få som "gör som de ska" vill/kan inte slipa eller tar omotiverat mkt betalt...enligt mig iaf.

Kaaaaaaaaaaaaaaaaaanske har ngt på G via vår vän Musen.

By the way, mitt lock har oxå sprungit en vända genom hans verkstad. thumbs up

Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Flikar in här med en fråga... Impulsköpte just orginalkammar till min is för en tusenlapp då en bekant för något år sedan skickade sina orginalkammar till Köhler för omslipning samt att han köpte chip. Blev tydligen ganska duktig skillnad (avgasvärdena blev helt åt helvete...) men vad tror ni? Köpa nya från Köhler (om det ens går?), skicka orginalen för omslipning eller köpa typ schrickkammar + ventilfjädrar för ~10k?

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Vet inte vilka kammar Köhler säljer men både Dbilas och Catcams har några riktigt trevliga alternativ till M42'an. Shrick har väl inga vettiga kammar till M42'an? alldeles för mesiga, iaf dom jag sett...Slipa om originalen är jag inne på men som Andreas skrev så är det svårt att hitta nån som slipar dom så som man vill ha dom...till rätt pris iaf.

2 originalkammar för 1000:- ojoj du använde dig av fel leverantör

Sollefteå
Här sen Mar 2004

orkade inte pruta på priset, drabbar ingen fattig

Motornord har ju cat cams och schrick och det verkar som om det behövs hårdare ventilfjädrar med schricks kammar men inte cat cams?

Jag kan inget om sådana knöliga metallstänger så jag bara handlar lite på inrådan utav andra

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Just priset på Cats kammar och priset på samtliga av dessa har väl avskräckt mig iaf...
Sen är det inte dax riktigt än, men snaaart.

Sen vill jag ha EXAKT så som Musen räknat fram så det inte blir kompromisser här och där som ger större effekter än man tror...

Direkt billigare kanske mitt/Musens spår blir men man får det man vill iaf.

Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Kan nån förklara det här med kamaxlar lite i stil med "Cams for dummies" för mig?

om jag nu skickar orginalkammarna till Köhler för omslipning, vad kommer det att hända då med dom igentligen och vad händer i motorn efter att jag har bytt?

Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004

Vad som händer med dina kammar om du skickar dom Köhler kan nog bara han svara på...

Vad dom gör är att slipa om nockarna på dina kammar, andra vinklar ex. ventilerna öppnar snabbare, dom är öppna längre, stänger snabbare osv. Finns mycket att skriva om detta men mitt tips är att du pratar med Köhler eller Enem så får dom hjälpa dig.

Att Schrick inte har några bra kammar kan jag inte hålla med om, skulle nog vilja påstå att det är Schrick som ligger bakom de flesta kamaxlarna i BMW:s tävlingbilar.

Mvh/Henrik

Jönköping
Här sen Dec 2002

Andersson skrev:

Att Schrick inte har några bra kammar kan jag inte hålla med om, skulle nog vilja påstå att det är Schrick som ligger bakom de flesta kamaxlarna i BMW:s tävlingbilar.

Mvh/Henrik

Nu menar ju jag inte överlag utan just till M42'an. Har visserligen inte kollat jätteseriöst men de jag har hittat har varit av den "milda" karaktären

Da Nang
Här sen Okt 2004

skrev fel här..

Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Hallå va... Tycker mig kunna se 16st ventiler i min bil iallafall trots M42 motor

Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Men är det inte M43 han menar istället för M44? M43 är väl den is motorn som kom -94

Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

M43 är väl 1.9:an som satt i Z3?

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

M43 är 8 ventilers.

Stockholm
Här sen Feb 2005

om man slipar om orginal kammarna så måste man använda lashcaps.

Färingsö
Här sen Dec 2002

M femman skrev:
om man slipar om orginal kammarna så måste man använda lashcaps.

Eller tjockare justerbrickor/shims, beroende på hur mycket bascirkeln ändras vid omslipningen.

BMW Kamaxlar
10 besök senaste veckan (5251 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande