| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
svänghjuls material?
|
2071 besök totalt |
|
svänghjuls material?
Hej Är tvungen att tillverka ett nytt svänghjul till min bmw,jag har köpt en 184mm 2-skivig tilton koppling och den går inte att sätta på ett m20 svänghjul,så jag undrar om ngn vet vilket stål som är lämpligt,motorn är på 2,8l och med turbo,hk ca 600,vrid ?. Mvh Christer _________________ Christer Karlsson |
||||||
|
Halloj o välkommen!
Krav i skruvabanåkabilforumet är att du tar med lite kort om vad du har bilen till eller länkar till en tråd om den i "våra banåkabilar".
(när det gäller din fråga så är jag extremt fel person att försöka svara. Så det låter jag bli )
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
svänghjul är normalt tillverkade i vacuumgjutet järn.
stål brukar inte bli så bra iom att det kan slå sig rejält. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Hjulen till M3 E30 är i stål, jämfört med tex M20 som är gjutna.
Har för mig att vissa använt alu oxå med en bultad plata som friktionyta. Startkransen fixar du genom att ta en "hel skiva" från en bil med automatlåda. |
||||||
Hur menar du slå sig? När man använder dom, av värmen då eller? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
av värmen från kopplingen vid idogt användande typ långlopp. been there. done that.
utformning och tjocklekar kan säkert bota det mesta och förmodligen finns det säkert bättre och sämre val av "stål" och jag valde säkert enl mitt måtto
det fodras nog en hel del rutin och kunnande för att göra det rätt. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
om du inte vill tillverka ett helt nytt svänghjul kan du göra så att du gör om det svänghjulet som du har och sen monterar en inre plattta som den innersta lamellen får ligga mot, lite svårt att förklara men jag lägger in några bilder på min koppling och svänghjul så ser du hur jag gjort.
_________________ Jonas Edling |
||||||
ok, om man nu envisas med att ha kopplingen på det främre svänghjulet ja...
Nån som kan tänka sig att fräsa ett "cykeldrev" mot ersättning?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Material
Hoppar in lite i samma tråd.. Detta med material i svänghjul är nåt jag också funderat lite över... Har sneglat lite på aluminiumsvänghjulen som etapp.se säljer. Tycker de verkar rätt sexiga.
Det jag känner mig lite skeptisk till är ju att svänghjulet utsätts för rätt stora temperaturskillnader, hur funkar det när man har svänghjulet i alu och friktionsytan i stålplåt?
Tänker mest angående materialutvidgning osv. Iofs är ju friktionsytan skruvad i hjulet, men ändå? Funkar det bra? http://www.etapp.se/page.php?page=pa _________________ Eric Lindblad audi ur90 quattro |
||||||
|
jag har ett fidanzahjul i racerbilen och har inga problem ännu (har iofs bara kört ca 6tim ännu
)
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Slog sig gjorde det väl inte dude, lite härdfläckar blev det väl bara.
Kan inte heller så mycket om material val till svänghjul, men kan hänvisa till http://www.apracing.com/car/race/fly _________________ göran latva |
||||||
vi pratar toyota nu
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
svänghjuls material?
|
2071 besök totalt |