Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87 *såld*
<<   1, 2, 3, 4   >>
78 besök senaste veckan (23608 totalt)
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Sten skrev:
Hej!

Mycket fin bil och många proffsiga lösningar!

Har du svetsat om stötdämpartornen bak för att få rum med coilovers eller ser dom ut så på M3? Använder du original övre stötdämparfäste eller har du nån annan lösning?

Hur mycket fjädringsväg har du kvar innan hjulen tar i innerskärmen bak?

Tack för din kommentar

Stötdämpartornen bak är utbytta till något större men först och främst starkare "boxar" som sedan buren fäster i för att styva upp...

Fjädringsväg i bak är jag lite osäker på.. får återkomma där.

Lite uppdateringar;

* M-Coupé styrservo, vilket ska ge 2.7rattvarv till stop.
* Nya motor och växellådsbussningar monterade (ala Grupp-A)
* Modifiering av avgassystem pågår.. ska bygga in en "glidfunktion" som skyddar motorn ifall man blir påkörd bakifrån
* Montering av M3 e36 bromar fram pågår.. dock lite osäker på hur jag ska göra med spacern mellan skiva och nav.. HAR någon bilder eller skisser på sådana??

mer info kommer..

mvh Peter
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

På rallycrossarn med M3E30 framvagn och E36 bromsskivor så körde vi tidigare med AP skivor med lösa hattar, då hade vi en 10mm spacer för fälgen inte skulle ta i fjädern. För att få lite billigare skivor bytte jag till vanliga E36 skivor och för att dom inte skulle ta i styrleden så svarvade jag ner spacern i ytterkant så den passar inuti skivan (är inte 100% säker på att den var 10mm men närapå iallafall). Nu är vi ju inte så brydda om centrumstyrningen och skivorna hänger löst på bultarna.

Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004

Ser att du har Lexanrutor bak på sidorna och bakruta, var har du köpt dom någonstans?
jag söker en bakruta + v-sidoruta bak i Lexan eller Makrolon.
Har du provkört med dina nya motor och växellådsfäste ? Jag provade sådana på min men det gick inte och sitta i bilen pga vibrationer från motorn + att bultarna i motorfästen "åt" sig rakt igenom motorbalken
så man måste förstärka ganska rejält. Jag satte dit M535 växellådsfäste och Volvo 164 motorkuddar in- klädda i en alukopp och det blev stumt men vibrationsfritt.

BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e

Ulf Wiking
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
ravagliam3 skrev:
Ser att du har Lexanrutor bak på sidorna och bakruta, var har du köpt dom någonstans?
jag söker en bakruta + v-sidoruta bak i Lexan eller Makrolon.
Har du provkört med dina nya motor och växellådsfäste ? Jag provade sådana på min men det gick inte och sitta i bilen pga vibrationer från motorn + att bultarna i motorfästen "åt" sig rakt igenom motorbalken
så man måste förstärka ganska rejält. Jag satte dit M535 växellådsfäste och Volvo 164 motorkuddar in- klädda i en alukopp och det blev stumt men vibrationsfritt.

Hellojs.. rutorna är köpta färdigskurna hos Freddys Glas i Eskilstuna - http://www.freddiesglas.se
(gav dem pappmallar) bakrutan monterades hos dem, den limmades och nitades.. materialet är makrolon.

Har inte provat starta bilen med kuddarna ännu.. Esa som hade dem innan har oxå varnat mig.. så vi får väl se..hehe

Balken är i princip nya och ser fin ut i svetsarna.. hmm ptjae.. jag ska iallafall testa får återkomma med rapport sen

ps. luckan har inte dykt upp ännu.. kommer väl imorrn då.. ds
Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004

Vad fick du betala för rutorna ? Dom kanske har mallarna kvar.
Det var inte svetsarna som gav sig utan själva plattan där motorkudden sitter som "Åts"upp
muttern gick rakt igenom så jag fick svetsa dit en 3mm plåt på ovansidan och en som boxning på undersidan.
Det var Köhler som tipsade om volvo 164 kuddar dom körde med det istället för orginal grupp A
kuddar.

BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e

Ulf Wiking
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
ravagliam3 skrev:
Vad fick du betala för rutorna ? Dom kanske har mallarna kvar.
Det var inte svetsarna som gav sig utan själva plattan där motorkudden sitter som "Åts"upp
muttern gick rakt igenom så jag fick svetsa dit en 3mm plåt på ovansidan och en som boxning på undersidan.
Det var Köhler som tipsade om volvo 164 kuddar dom körde med det istället för orginal grupp A
kuddar.

Hello.. jag minns tyvärr inte vad jag gav för dem.. hmm kanske runt ikring 4000kr för alles.. men obs.. jag är inte säker på det. Ring och prata med dem på Freddies!

ok.. förstår problemet med kuddarna.. jag har "förstärkt" med stora brickor undertill ska hålla ett vakande öga på dem...

Lite nytt på G;

Har rivit ur original pedalställ som ska modifieras lite för att kunna ta en bromsvåg.. köpte en våg från sellholm som ska svetsas fast på något sätt.. tips ? erfaranheter?

Måste torpedväggen förstärkas?
Citera
vässmar

Här sen Jun 2005

Tjena tjena!

Ser ju ut att bli riktigt fränt det här ju! Lycka till med bygget thumbs up

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Längesen jag skrev något här.. har tyvärr inte varit alltför flitig i garaget.. kanske BMW Cup får vänta till nästa år.. ,,. postar iaf en nytagen bild nedan.

Har mekat dit piggyback-systemet (ALPHA-n) saMt nytt luftfilter.. byggt bromsvåg och lite annat plock.

mvh Peter
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Kan passa på att visa mina nya tjusiga hjul oxå.. (fälg/hjul-samlarPeter i farten)

Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Peter E skrev:
Kan passa på att visa mina nya tjusiga hjul oxå..

Det ser helrätt ut! thumbs up

Småland
Här sen Nov 2002

Men titta så fint det blev! Kul att de gamla fälgarna hamnade på en riktig bil till sist

Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Några uppdateringar.. (...m,mm...ja..... de kommer "lite" glest )

Har monterat dit rutorna återigen.. men nu spökar mitt Alpha-N system.. motorj***ln vägrar ju starta.. ..blir till att felsöka alla ändringar/kopplingar jag gjort i original motorhärvarn..

Ett par bilder för att liva upp tråden lite

Rutorna var där redan tidigare men jag var tvungen att bygga om hatthyllan så de har åkt av och på..
(rutan fastsatt med popnit "modell större" + "gucka")

BMW Cup detta årtionde vore kul.. får se med byggtempo dock..
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

har du några fler bilder på bromsvågs installationen?

Henke YZ
Stockholm
Här sen Jul 2005

Peter E skrev:
tack för alla era snälla kommentarer.. bara jag får upp värmen i garaget och tummen ur.. så ska den nog bilen bli färdig..

Idag tömde jag det sista ur kassan då jag hämtade ut detta på posten...(läs Ica)
Hade missat lite i kalkyleringen och fick en liten "extra utgift" ... TULL 1500kr

Detta kit ska då ge 2.7varv till stop

Vart har du köpt dessa grejjer? Ca hur mkt kostade det? Är det för bilar med servo?

BMW 1602 -73 projekt
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Henke

köpte kitet härifrån: http://www.zionsvilleautosport.com/store/shop.mv?

det är konstruerat för servo.

mvh Peter
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Motorn startar nu hade kopplat galet från huvudströmbrytaren till tändssystemet.. dock går den lite som en påse nötter ...får se om man kan klura fram en lämplig bränsle-map för denna motor med "grupp-n chip" och öppna trattar..

Någon på rejsa med erfarenhet av MAXX Alpha-N?

Har oxå skruvat upp bilen ca 16mm, var lite väl extrem-låg förut.. nu kan man tom få in en domkraft från sidan

Passade oxå på att plocka bort helljusen och snyggade till med lock för ensa sidan och ett nät där den kan få in extra luft till motorn på filtersidan

Bytte motorkuddarna som var i solid aluminium till BMW 740i.. inte lika stumt ..tror det blir bra.. motorn kom lite lägre och lite längre bak.. Och det gör ju inget

Nu är jag på jakt efter 17tummare som passat till m3 e30 / e34 med bredd på ca 7½-8tum.. har någon sådana de vill sälja så maila!.. peter.s.eklof@spray.se

Krav; runda och av bättre kvalisort.. (lätta)
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005

Jag kör Alpha-N på min bil, det är ganska lätt att få till en mapp som fungerar bra, ialla fall till min bil.

John har skrivit en bra sammanfattning på hur man mappar bilen på http://board.s14power.com/ hittar inte tråden nu men den finns där.

Ska du till Kinnekulle till helgen? I så fall kunde vi titta lite på det.

Vad gäller motorkuddarna som du bytt, hur är de iförhållande till orginal kommer motorn längre ner med dessa? Motorn längre bak? Vad har du gjort för att lyckas med detta, kortat kardanen?

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hej Jimmy

Med 740 kuddarna kommer den ca 5-7mm längre ned och ungeför lika mkt längre bak. Kardan på e30 har splines på bakre delen och går attjustera i läng lite grann.. givetvis får man ju lossa på infärstningar till lådan oxå som ju sitter i spår.. inga problem alltså.

Ja kullen tänkte jag försöka få provköra den.. måste bara kolla att det är ok med BMWSC.. den är ju ren racingbil.. isf får jag kanske köra mellan några pass?.. vi får se,..

Värt at veta är att jag ej kör med tomgångsmotor, barometer eller plenum.. det kan ju ge en viss "annorlunda" map än det du använder,, ?
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005

okej då blir det att inhandla kuddar till bilen, ett projekt för vintern!
Flyttas motorn rakt ner eller vinklas den, det är ganska tight mellan mitt plenum och motorhuven så jag kan nog inte vinkla upp motorn mer.

Ja våra mappar lär se annorlunda ut, det är väl så att även identiska bilar kan ha olika mappar. Men att göra en okej grundmapp är ganska enkelt och ska vara så även på mer extrema maskiner efter vad jag hört. Men för att få ut det sista på full last så ska man nog köra den i bänk.

Vad är det för fördel med att inte ha tomgångsmotor? Hur mycket väger den? Går det att använda Alpha-N till tomgångsreglering utan tomgångsmotorn?

Vad har du för lambda reglering?

Porsche 996 turbo
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005

Är det dessa motorkuddar du har använt?

16 LEFT RUBBER MOUNTING WITH FLANGE 22111141791
16 RIGHT RUBBER MOUNTING WITH FLANGE 22111141792

Porsche 996 turbo
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Kul att spisen är igång! Jag har också Maxx Alpha-N plus i min S14 2.0
Vid första uppstarten med Alpha-N, efter motorrenoveringen hade jag lyckats blanda ihop kontakterna för vevaxelgivarna som sitter på torpedväggen (trots att de är färg-kodade ) - gick också som en påse nötter...

Min gick väldigt fett default mappen som ligger lagrad i boxen. Efter nytt chip hos Jürgen Weise samt ett par timmars mappning av Alpha-N'en går den riktigt fint! Jag har inte köpt någon lambdamätare ännu. Den Jürgen hade var väldigt nogrann (kostar ca 50.000kr! ). Rekomenderar verkligen en mappning hos honom! Chipet Jürgen utgår ifrån när han skräddarsydde mitt chip är just ett grupp-N.

Vill du kan jag maila dig min Alpha-N mapp, dock gör den dig ingen nytta då motorerna inte är identiska...

jika skrev:
Är det dessa motorkuddar du har använt?
16 LEFT RUBBER MOUNTING WITH FLANGE 22111141791
16 RIGHT RUBBER MOUNTING WITH FLANGE 22111141792

Jika, tänk på att du *troligen* får problem med 740-kuddar + kolfiberboxen som vi har. Motorn hamnar ju lägre ner och kolfiberboxen tar då i huvudbromscylindern
En lösning är ju förstås att bygga bromsvåg som Peter skall! thumbs up (SBP lär dock inte vara lika positiva...)

BMW M3 E92 -10
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87 *såld*
<<   1, 2, 3, 4   >>
78 besök senaste veckan (23608 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande