Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 78 besök senaste veckan (23608 totalt) |
Tack för din kommentar ![]() Stötdämpartornen bak är utbytta till något större men först och främst starkare "boxar" som sedan buren fäster i för att styva upp... Fjädringsväg i bak är jag lite osäker på.. får återkomma där. Lite uppdateringar; * M-Coupé styrservo, vilket ska ge 2.7rattvarv till stop. * Nya motor och växellådsbussningar monterade (ala Grupp-A) * Modifiering av avgassystem pågår.. ska bygga in en "glidfunktion" som skyddar motorn ifall man blir påkörd bakifrån * Montering av M3 e36 bromar fram pågår.. dock lite osäker på hur jag ska göra med spacern mellan skiva och nav.. HAR någon bilder eller skisser på sådana?? ![]() ![]() mer info kommer.. mvh Peter |
||
På rallycrossarn med M3E30 framvagn och E36 bromsskivor så körde vi tidigare med AP skivor med lösa hattar, då hade vi en 10mm spacer för fälgen inte skulle ta i fjädern. För att få lite billigare skivor bytte jag till vanliga E36 skivor och för att dom inte skulle ta i styrleden så svarvade jag ner spacern i ytterkant så den passar inuti skivan (är inte 100% säker på att den var 10mm men närapå iallafall). Nu är vi ju inte så brydda om centrumstyrningen och skivorna hänger löst på bultarna.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Ser att du har Lexanrutor bak på sidorna och bakruta, var har du köpt dom någonstans?
jag söker en bakruta + v-sidoruta bak i Lexan eller Makrolon. Har du provkört med dina nya motor och växellådsfäste ? Jag provade sådana på min men det gick inte och sitta i bilen pga vibrationer från motorn + att bultarna i motorfästen "åt" sig rakt igenom motorbalken så man måste förstärka ganska rejält. Jag satte dit M535 växellådsfäste och Volvo 164 motorkuddar in- klädda i en alukopp och det blev stumt men vibrationsfritt. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||
Hellojs.. rutorna är köpta färdigskurna hos Freddys Glas i Eskilstuna - http://www.freddiesglas.se (gav dem pappmallar) bakrutan monterades hos dem, den limmades och nitades.. materialet är makrolon. Har inte provat starta bilen med kuddarna ännu.. Esa som hade dem innan har oxå varnat mig.. så vi får väl se..hehe Balken är i princip nya och ser fin ut i svetsarna.. hmm ptjae.. jag ska iallafall testa får återkomma med rapport sen ![]() ps. luckan har inte dykt upp ännu.. kommer väl imorrn då.. ds |
||
Vad fick du betala för rutorna ? Dom kanske har mallarna kvar.
Det var inte svetsarna som gav sig utan själva plattan där motorkudden sitter som "Åts"upp muttern gick rakt igenom så jag fick svetsa dit en 3mm plåt på ovansidan och en som boxning på undersidan. Det var Köhler som tipsade om volvo 164 kuddar dom körde med det istället för orginal grupp A kuddar. ![]() _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||
Hello.. jag minns tyvärr inte vad jag gav för dem.. hmm kanske runt ikring 4000kr för alles.. men obs.. jag är inte säker på det. Ring och prata med dem på Freddies! ![]() ok.. förstår problemet med kuddarna.. jag har "förstärkt" med stora brickor undertill ska hålla ett vakande öga på dem... ![]() Lite nytt på G; Har rivit ur original pedalställ som ska modifieras lite för att kunna ta en bromsvåg.. köpte en våg från sellholm som ska svetsas fast på något sätt.. tips ? erfaranheter? Måste torpedväggen förstärkas? |
||
Längesen jag skrev något här..
![]() ![]() Har mekat dit piggyback-systemet (ALPHA-n) saMt nytt luftfilter.. byggt bromsvåg och lite annat plock. ![]() mvh Peter |
||
Kan passa på att visa mina nya tjusiga hjul oxå.. (fälg/hjul-samlarPeter i farten)
![]() |
||
Några uppdateringar.. (...m,mm...ja..... de kommer "lite" glest
![]() Har monterat dit rutorna återigen.. men nu spökar mitt Alpha-N system.. motorj***ln vägrar ju starta.. ![]() ![]() Ett par bilder för att liva upp tråden lite ![]() ![]() ![]() Rutorna var där redan tidigare men jag var tvungen att bygga om hatthyllan så de har åkt av och på.. (rutan fastsatt med popnit "modell större" + "gucka") BMW Cup detta årtionde vore kul.. får se med byggtempo dock.. ![]() ![]() |
||
Vart har du köpt dessa grejjer? Ca hur mkt kostade det? Är det för bilar med servo? _________________ Henrik Almroth BMW 1602 -73 projekt |
||
Henke
![]() köpte kitet härifrån: http://www.zionsvilleautosport.com/s det är konstruerat för servo. mvh Peter |
||
Motorn startar nu
![]() ![]() ![]() Någon på rejsa med erfarenhet av MAXX Alpha-N? Har oxå skruvat upp bilen ca 16mm, var lite väl extrem-låg förut.. nu kan man tom få in en domkraft från sidan ![]() Passade oxå på att plocka bort helljusen och snyggade till med lock för ensa sidan och ett nät där den kan få in extra luft till motorn på filtersidan ![]() Bytte motorkuddarna som var i solid aluminium till BMW 740i.. inte lika stumt ..tror det blir bra.. motorn kom lite lägre och lite längre bak.. Och det gör ju inget ![]() Nu är jag på jakt efter 17tummare som passat till m3 e30 / e34 med bredd på ca 7½-8tum.. har någon sådana de vill sälja så maila!.. peter.s.eklof@spray.se Krav; runda och av bättre kvalisort.. (lätta) |
||
Jag kör Alpha-N på min bil, det är ganska lätt att få till en mapp som fungerar bra, ialla fall till min bil.
John har skrivit en bra sammanfattning på hur man mappar bilen på http://board.s14power.com/ hittar inte tråden nu men den finns där. Ska du till Kinnekulle till helgen? I så fall kunde vi titta lite på det. Vad gäller motorkuddarna som du bytt, hur är de iförhållande till orginal kommer motorn längre ner med dessa? Motorn längre bak? Vad har du gjort för att lyckas med detta, kortat kardanen? _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||
Hej Jimmy
Med 740 kuddarna kommer den ca 5-7mm längre ned och ungeför lika mkt längre bak. Kardan på e30 har splines på bakre delen och går attjustera i läng lite grann.. givetvis får man ju lossa på infärstningar till lådan oxå som ju sitter i spår.. inga problem alltså. Ja kullen tänkte jag försöka få provköra den.. måste bara kolla att det är ok med BMWSC.. den är ju ren racingbil.. isf får jag kanske köra mellan några pass?.. vi får se,.. Värt at veta är att jag ej kör med tomgångsmotor, barometer eller plenum.. det kan ju ge en viss "annorlunda" map än det du använder,, ? ![]() |
||
okej då blir det att inhandla kuddar till bilen, ett projekt för vintern!
Flyttas motorn rakt ner eller vinklas den, det är ganska tight mellan mitt plenum och motorhuven så jag kan nog inte vinkla upp motorn mer. Ja våra mappar lär se annorlunda ut, det är väl så att även identiska bilar kan ha olika mappar. Men att göra en okej grundmapp är ganska enkelt och ska vara så även på mer extrema maskiner efter vad jag hört. Men för att få ut det sista på full last så ska man nog köra den i bänk. Vad är det för fördel med att inte ha tomgångsmotor? Hur mycket väger den? Går det att använda Alpha-N till tomgångsreglering utan tomgångsmotorn? Vad har du för lambda reglering? _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||
Kul att spisen är igång! Jag har också Maxx Alpha-N plus i min S14 2.0
Vid första uppstarten med Alpha-N, efter motorrenoveringen hade jag lyckats blanda ihop kontakterna för vevaxelgivarna som sitter på torpedväggen (trots att de är färg-kodade ![]() Min gick väldigt fett default mappen som ligger lagrad i boxen. Efter nytt chip hos Jürgen Weise samt ett par timmars mappning av Alpha-N'en går den riktigt fint! Jag har inte köpt någon lambdamätare ännu. Den Jürgen hade var väldigt nogrann (kostar ca 50.000kr! ![]() Vill du kan jag maila dig min Alpha-N mapp, dock gör den dig ingen nytta då motorerna inte är identiska...
Jika, tänk på att du *troligen* får problem med 740-kuddar + kolfiberboxen som vi har. Motorn hamnar ju lägre ner och kolfiberboxen tar då i huvudbromscylindern ![]() En lösning är ju förstås att bygga bromsvåg som Peter skall! ![]() ![]() _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 78 besök senaste veckan (23608 totalt) |