Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Ferrari F1 engine
2298 besök totalt
999
London
Här sen Sep 2004
Inlägg: 61


Trådstartare
Ferrari F1 engine

It's not often you get a close look at a F1 engine!




_________________
Porsche 993 Carrera 4
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Nice! thumbs up
Vilken bil är det? F2004?
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



grymma bilder.

men varför sitter spridarna så "öppet" ?

& e det så smart att ha röret till/från kylaren så

jättenära grenröret som blir glödande väldigt lätt !.

vet att allt detta är uträknat - men det ser inte så smart ut tycker jag själöv.


Kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20380



KristianAE86 skrev:
& e det så smart att ha röret till/från kylaren så

jättenära grenröret som blir glödande väldigt lätt !.

vet att allt detta är uträknat - men det ser inte så smart ut tycker jag själöv.
Den ska ju endast stå still i 10sekunder ungefär, sen överhettar ju motorerna på utvarvet. Men eftersom Ferrari inte hade detta problem ifjor så fungerade det tydligen. Undrar hur det ser ut på en Hondamotor, kör de kylvattnet genom grenröret kanske?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



KristianAE86 skrev:
grymma bilder.

men varför sitter spridarna så "öppet" ?

& e det så smart att ha röret till/från kylaren så

jättenära grenröret som blir glödande väldigt lätt !.

vet att allt detta är uträknat - men det ser inte så smart ut tycker jag själöv.


Kristian


bränslet sprutas bara rakt ner i cylindrarna så, ganska coolt. Tycker F1s tekniska detaljer är mer intressanta är själva sporten

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597




_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19162



Jag tog lite bilder på "gammalt junk" när jag var på Ferrari muséet för några år sen, blider finns HÄR

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558



KristianAE86 skrev:
grymma bilder.

men varför sitter spridarna så "öppet" ?



Spridarna behöver sitta på det avståndet när man ska varva 18000rpm.

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Daniel Ahlin skrev:
KristianAE86 skrev:
grymma bilder.

men varför sitter spridarna så "öppet" ?



Spridarna behöver sitta på det avståndet när man ska varva 18000rpm.


den förklaringen för du gärna utveckla tack.

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558



Utveckling.

For performance at low RPM, economy and low emissions the injector needs to be close to the valve and firing at the back of the valve head. This is the favoured position for production vehicles.
For higher RPM (very approximately 8,000+) the injector needs to be near the intake end of the induction tract to give adequate mixing time and opportunity. The higher the RPM, the further upstream the injector needs to be. As a result, use of speeds above approximately 11,000 RPM may give best results with the injector mounted outside the inlet tract altogether. It is common to fit both lower and upper injectors in such a system to cover starting and low RPM as well as high speeds.
Where one injector is to be used per cylinder the best compromise position is immediately downstream of the butterfly. This gains maximum advantage from local turbulence and gives results surprisingly close to the optimum at both ends of the rev-range. This is the recommended position for most applications

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170



Daniel Ahlin skrev:
Utveckling.

For performance at low RPM, economy and low emissions the injector needs to be close to the valve and firing at the back of the valve head. This is the favoured position for production vehicles.
For higher RPM (very approximately 8,000+) the injector needs to be near the intake end of the induction tract to give adequate mixing time and opportunity. The higher the RPM, the further upstream the injector needs to be. As a result, use of speeds above approximately 11,000 RPM may give best results with the injector mounted outside the inlet tract altogether. It is common to fit both lower and upper injectors in such a system to cover starting and low RPM as well as high speeds.
Where one injector is to be used per cylinder the best compromise position is immediately downstream of the butterfly. This gains maximum advantage from local turbulence and gives results surprisingly close to the optimum at both ends of the rev-range. This is the recommended position for most applications


Vet inte riktigt hur varvtalet kommer in. Det handlar väll snarare om hastighet på luften.
Jag satt och räknade lite på det där innan och komm fram till att man faktiskt får mer effekt (alltså får lägre volym på luft/bännsle blandningen) om man inte förgasar (utan bara finfördelar) soppan när temperaturen är över c:a 40 grader.
Dom häringa motorerna har säkert under 40 grader i insuget tillskilnad från en produktions motor...

_________________
Martin Engström
Citera
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 90



Vilken typ av spjäll är det?

_________________
David Ålind
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



triple skrev:
Vet inte riktigt hur varvtalet kommer in. Det handlar väll snarare om hastighet på luften.


Högre varvtal han man väl för att få mer luft genom motorn?

Mer luft = högre hastighet på luften (eftersom man inte har turbo)
Citera
Bilder o videos
Ferrari F1 engine
2298 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande