| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Är k-jettronic bra nog för effektiv katalysatorrening?
|
3 besök senaste veckan (2143 totalt) |
|
Är k-jettronic bra nog för effektiv katalysatorrening?
Som topic: om jag monterar en katalysator på min 924:a -83 med k-jettronic, kommer den att fungera vettigt? Jag antar att det gäller att skaffa en metallisk race-kat av något slag för att tåla på k-jettronic och hårdkörning. Bilen körs till ganska stor del motorväg (i ~120km/h). Var får man tag i metaliska racekatar? Utan att ruinera sig? Det är alltså ur ren miljösynpunkt det gäller. Kan man minska utsläppen markant från bruksbilen för förhållandevis lite pengar kanske det är dags att göra det? _________________ Markus Ålind |
||
|
Re: Är k-jettronic bra nog för effektiv katalysatorrening?
Svaret på rubriken är definitivt Nej med tanke på vad man i dagens läge menar med effektiv katalysatorrening. Men helt klart kommer en katalysator att rena en hel del även med dåliga förutsättningar (K-Jet). Men att köpa en metallkat till den verkar för dyrt i förhållande till miljövinsten. Kan du inte byta motor? "Stoppa" i en 1,9 TDI motor, då går den på 0,3 l/mil vid 120 blås. Det skulle vara häftigt!
_________________ Stefan Wahlström |
||
Sätt dieseln i Opeln istället, den är ju skattebefriad, eller lasbilsregga porchen.
|
||
|
finns juh http://www.finnkat.fi
där behöver du ingen lambda.... dyra vad jag har förståt dock _________________ Daniel Karlsson |
||
|
Det finns bilar med K-jet/katt ex vis Audi och Ford, fast då heter den KE-jet och har lite elektronik inbakad i hop med stysbox och lambda sond, Bosch har fina produktblad på alla olika sprut som går att beställa.
Tidningen Vi Bilägare monterade katt på en Volvo 240 förgasare för många år sen, den följdes upp och funkade fint en längre tid. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||
|
KATTEN
Borde funka med katt på K jetronik när det funkar med Webrar. men en körning på rullandbroms bänk är nog att rekomondera.Rally cross åkana skall ju ha katt nu i år så det blir nog en erfarenhet som vi kan ta del av. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
|
En vanlig trevägskatalysator vill ha ett lambda värde på 1 för att fungera bra.
Troligtvis är orginal K-jet inte optimerat för lambda 1 utan för något magrare blandning. Det finns en version av K-jet som har lite elektronik precis som Isåkare säger. Den fukar nog hyffsat tilsammans med katalysator. Att bara montera kat på vanliga k-jet blir inte bra då det är svårt att finjustera bränsle/luftblandningen på ett sådant. För att det ska göra någon nytta bör man kontrollera att man ligger nära lambda 1. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
billiga kattar : www.katalysatorteknik.com ...
1850:- för en metallisk sportkatt, 3900:- för en metallisk racekat ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||
|
Det hjälper med kat även om den inte fungerar 100% effektivt. en kat från skroten kanske kan vara bra början?
orginal K-Jet går aningen fett, inte aningen magert. Tänk på att även lambdareglerade bilar ofta går fett (AFR <13:1) vid fullgas då dom kör open-loop för att inte få för höga EGT. Så svar ja, kat kan hjälpa även på mekanisk K-Jet. Det fanns många katutrustade bilar utan lambda i Tyskland t.ex. , min kompis importerade en precis. Annars kan du bara eftermontera KE-Jet grunkan som styr styrtrycket i förhållande till lambda. Det finns två versioner, en tidigare som är bara add-on på vanlig K-Jet och kopplas in på styrstrycket och en som har helt ombyggd bränslehuvud med elektrisk "actuator". Du behöver den första. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Är k-jettronic bra nog för effektiv katalysatorrening?
|
3 besök senaste veckan (2143 totalt) |
