| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Montera ledlager i bärarmar? (omdöpt)
|
2056 besök totalt |
|
Montera ledlager i bärarmar? (omdöpt)
Funderar litegrann på ledlager isf bussningar i främre bärarmarna. Nu undrar jag om monteringen, räcker det med presspassning eller ska man säkra dem ytterligare på nåt sätt? Den här typen har jag kollat på (jag vet att de finns i "motorsportvariant" också): http://www.mecmove.se/lankhuvudenled EDIT: Länken rättad, den pekade på fel produkt. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
Kanske ska förtydliga vad jag menar. Bild från www.mekonomen.se :
Det är de inre bussningarna på bärarmarna märkta 3 och 4 som ev skulle kunna ersättas med ipressade ledlager, de främre ligger uppåt i bild. De främre fattningarna (eller vad det heter, hålen som bussningarna sitter i) har innerdiameter 27.85 mm och de bakre har 30.80 mm, måtten tagna med skjutmått/nonieskala och är kanske inte så exakta. Frågan är då om det räcker med att man värmer+pressar in ledlager i fattningarna eller behöver man tex fräsa spår för låsring? Stoppskruvar, funkar det? om det räcker med pressning skulle det vara rätt enkelt att ersätta bussningarna, kanske i synnerhet de främre eftersom det finns 28 mm ledlager, om nu underdimensionen på fattningen är tillräcklig. Ett alternativ är också att behålla den bakre bussningen och säta ledlager fram, då får man bort det mesta av cambertillväxten och andra negativa bussningsegenskaper vid kurvtagning, medan toe out-ökningen vid inbromsning inte reduceras lika mycket. oavsett lösning så har jag också en undring om axialkrafterna på lagren. Hur duktiga är de på att ta upp såna? Hur man än gör så tror jag att man måste räkna med att ett av lagren tar all axiallast iom att man alltid (om man inte shimsar in lagren och det kanske man måste???) har ett spel som om detta inte tas upp av deformationer gör att ett av lagren är lite eller inte alls belastat. Ett överslag på statisk medellast ger ca 5 kN, tillåten radiallast är ca 70 kN för RG 14-SE. Nu kan jag ju fråga leverantören, men det är alltid intressant att kolla erfarenheterna här! Andra paktiska erfarenheter? Ska man tex medvetet lägga spel åt ett visst håll så att bussningen belastas axiellt eller att det större lagret tar bromskrafterna. Eller ska man förspänna lagren något och se till att eliminera spel? .............. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
Alla ledlager på våra helikoptrar sitter med presspassning. Utsätts för stora krafter och höga vibrationer...
Lagret i frysen och varmluftskanon på hållaren samt en vettig press. Jag har aldrig sett ett lager som börjat röra sig i sin hållare
_________________ /Kristian Elisson |
||
Har ngn svar på övriga frågor om kombination bussning + ledlager, spel osv? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
De väger ca 85 kg styck oxå! Nä, de är rätt lika dina original, smidda rätt bastanta saker där lagringarna inte ligger i linje med varandra. Hårdplast- eller metallbussningar funkar således inte heller, så det är ledlager i standard bärarmar som gäller om det ska bli riktigt oflexibelt!
*PeugeotSports egna GrpA-bärarmar ser i princip ut ut som dina, Micke, vilket jag hoppas du tar som det erkännande det är menat som, även om du såklart är aningen Opel-biaserad...* _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Iofs, att de inte sitter axiellt i linje och bärarmens utformning *tänker högt, som statiker* ger ju lite ledtrådar till att man ska förspänna eventuella ledlager mot varann och att den diaxiella utformningen är gjord för att öka de radiella krafterna på de axiellas bekostnad. Definitivt om man har ett främre ledlager och en bakre bussning, borde man väl förspänna mot den flexibla bussningen åtminstone såpass att förspänningen inte släpper under normal och kvartsextrem inbromsning............ *funderar vidare*
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Hehe, *växer några cm* Jag kan ju bara säga att de funkar bra. Bekräftelsen kom när jag, mycket tacksamt, fick förmånen att åka med Magnus T., Janne N., och Anders J. i deras M3or resp GT3a. (få kanske blir förvånade av att en GT3 funkar bättre än en Kadett på Ringen ) Dessa bilar gick att styra betydligt tightare.
På Kinnekulle i höstas fick jag testa hur bärarmarna funkade, de gick som väntat perfekt. Nu skall jag bara montera den modifierade (utslagsbegränsade) styrväxeln med nya fräscha bussningar så skall det bli en fröjd att ratta på våra träffar i sommar. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Montera ledlager i bärarmar? (omdöpt)
|
2056 besök totalt |
