Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilmärken som behöver flera banentusiaster
1, 2, 3   >>
7364 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Kikade i forumet våra banåkabilar och listan sorterad i bilmärkesordning https://rejsa.nu/rejsanubilar.php

och fann följande märken ganska underrepresenterade:

8 Nissan
6 Mitsubishi
3 Suzuki

3 Lotus
2 Marcos
1 TVR
1 MGB
1 Westfield
1 Morgan
1 Austin

6 Lancia
3 Fiat
0 Ferrari
0 Maserati
0 Lamborghini
0 De Tomaso

4 Mercedes
2 Seat
2 Citroen
1 Skoda
1 Smart

4 Cheva
2 Dodge
1 AC Cobra
1 Pontiac

Ganska okej representerade är väl de här:

18 Volvo
16 Ford
14 Renault
14 Honda
10 Mini (både nya och den klassiska)
10 Subaru
9 Toyota
8 Audi
7 Gokart

och sen har vi en bunt som gått över 20 bilar:
(Att inte Alfa med sina körglada bilar är uppe i Opel- och VW-antal är ju ganska förvånande)

25 Peugeot
23 Alfa
22 Saab
20 Mazda
20 Se7en

och till slut topp fyra:

104 BMW (det har ju alla haft på känn.... typ )
70 Porsche (inte så konstigt, det gäller ju banåkabilar )
46 Opel
36 VW

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Z-klubben var ju rätt aktiva på motorbanorna för några år sen och efter att ha kört min kusins 240Z så måste jag bifalla att Datsun/Nissan borde vara bättre representerade. De tidiga zätorna är charmiga bilar med stort hjärta och motorrum. Nissan 200 SX känner jag också är en bil med potential, personligen tycker jag det är synd det där med att de har turbomotor iofs.

Suzuki Swift var ju rätt vanliga i Fyndbörsen Cup för några år sen och är ju verkligen pigga och intressanta framkraftsare. Ingen aktiv märkesentusiastklubb finns dock.

Mistbishi har ju väldigt potenta bilar men rätt så rallyinspirerad image, iofs ganska lika Subaru som har starkare representation. Mitsu har också endast toppversionen Lancer Evo här, medan de också gör/gjorde små, lätta och potenta framkrafsare som Colt.

Ser med förnöjelse att Peugeot är hyfsat starkt representerade (även om man i ärlighetens namn borde dra av den 504C jag sålt från siffran) men vi är fortfarande före fyrklövern, vilket jag är lite förvånad över, men CAR är ju en imponerande stark märkesklubb, som nog är rätt självbärande.

Dessutom är PSA-systern Citroen här med två Activor som hör till kategorin gravt underskattade körbilar. Om man är intresserad av t ex Activan som banbil så är man förresten välkommen som medlem i PSC med sin PSA-cittra och få tillgång till en hel del köraktiviteter.

Sen bland dom ganska underrepresenterade känner jag just nu mest för Fiat. Tänker allra mest på 124 SC (som jag fortfarande grämer mig över att jag inte blev ägare till en gång i Haparanda) men också 850 Spider och tänk om man fick se en Dino eller 130 C!!!

Eftersom jag uppenbarligen har fastnat i forna tider så skulle jag vilja se mer Alfetta, Morris/Austin/kanske Leyland, 125/124 och gärna derivat som VAZ m.m. Samt definitivt Peugeot 504 och 505. De senare har väl mest brölat sina Webrar på sträckorna, men borde definitivt kunna skänka en del skoj på nutida banor också.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

om inte Ferraribilarna är här ens, vart är de då? Jo jag vet, inlåsta i ett garage...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Qvarnis skrev:
om inte Ferraribilarna är här ens, vart är de då? Jo jag vet, inlåsta i ett garage...

Närå:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18298 thumbs up

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Pär Hansson skrev:
Nissan 200 SX känner jag också är en bil med potential, personligen tycker jag det är synd det där med att de har turbomotor iofs.

Jag hoppas du har rätt.
Inom en inte allt för avlägsen framtid tror jag dessutom att det kommer visa sig. Jag tycker mig ha sett lite förändring i 200sx OGS under den tiden jag varit medlem. När jag först hittade dit tyckte jag det verkade vara uteslutande rakt-fram-åka som gällde(beror väl på att motorerna är så lättrimmade). Numera känner jag mig skyldig till ett gruppköp av burar från Svets & Smide. Slängde för ett tag sedan iväg en lite fråga om bilder på burdragning i bilarna och därefter var det visst många skulle ha det, och som jag uppfattade var det inte många som var intresserade av något Drag Racing- reglemente. Riktigt skoj! Kanske kommer det satsas mer på banåka i framtiden.
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004

och ingen daf.... än i vart fall
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

är hemipanteran så ombyggd att den inte räknas som en de tomaso?

sen finns väl fast templar/dark pantera här, fast kanske inte några banåka trådar om dom?

BMW Abuser
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Inte kan väl Marcos anses vara underrepresenterad när det finns två st i listan, det måste ju vara en rätt stor andel av de svenkregistrerade bilarna.

Lite konstigare med Ferrari, visst är det i många fall införskaffade som "glidarbilar" men några ägare borde ju ändå vara intresserade av aktiv bilkörning.

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Re: Bilmärken som behöver flera banentusiaster

Magnus Thomé skrev:
Kikade i forumet våra banåkabilar och listan sorterad i bilmärkesordning https://rejsa.nu/rejsanubilar.php

*klipp, klipp*
och fann följande märken ganska underrepresenterade:

*klipp, klipp*

0 De Tomaso

Ah, men här har vi ju en guru-doldis i Görans Pantera! Plus att det välan är en till som åtminstone är i bygg-fase?

Hmm, verkar som jag äger en dussinbil...

/Mangan

Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Pär Hansson skrev:
Z-klubben var ju rätt aktiva på motorbanorna för några år sen och efter att ha kört min kusins 240Z så måste jag bifalla att Datsun/Nissan borde vara bättre representerade. De tidiga zätorna är charmiga bilar med stort hjärta och motorrum.

Har ju både en 240Z och en 280ZX Turbo. Kan bara hålla med om ovanstående...

280:n är väl mest en GT-bil, även om mitt ex bör "tåla" några varv på bana.
240:n ska bli en riktig bus/ban bil är det tänkt, kommer dock att ta några år.

Funderar på om jag missat att lägga upp mina bilar under "våra race- och banåkarbilar"!?

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004

Roggaman skrev:

240:n ska bli en riktig bus/ban bil är det tänkt, kommer dock att ta några år.

Funderar på om jag missat att lägga upp mina bilar under "våra race- och banåkarbilar"!?

Jag skulle gärna se dem under race och banåkarbilar tråden thumbs up
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Qvarnis skrev:

Jag håller med Qvarnis ( är inte det ovanligt Q? ) Var är alla Ferrari De som körde med GRC var väl de flesta danska?

Att det inte finns en enda här på Rejsa är väldigt märkligt, för det finns ju säkert någon i detta land som inte har sin Ferrari som en garagequeen

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Jag är väll den ända som kör aktivt på bana med Mercedes
Får se hur det blir efter Gotland den 21maj, då har jag fått med mig 3!! som skall pröva bana....

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003

Snart kommer det en Mitsubishi tilll.
Står i Tokholm just nu och väntar på att jag ska komma upp och hämta henne.

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

964c2 skrev:
Qvarnis skrev:

Jag håller med Qvarnis ( är inte det ovanligt Q? ) Var är alla Ferrari De som körde med GRC var väl de flesta danska?

Att det inte finns en enda här på Rejsa är väldigt märkligt, för det finns ju säkert någon i detta land som inte har sin Ferrari som en garagequeen

/Björn

Dom håller sig väl för sig själva kan jag tro. Inte så konstigt eftersom att en ferrari-pilot blir dissad av andra om han inte kör som en F1-stjärna

Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

[quote="Daniel Ekström

Dom håller sig väl för sig själva kan jag tro. Inte så konstigt eftersom att en ferrari-pilot blir dissad av andra om han inte kör som en F1-stjärna [/quote]

Varför skulle det vara så?? De som tycker så har inte kört mycket eller ingen bana alls. Det första man lär sig är ju att föraren är det viktiga inte materialet. Man måste lära sig krypa innan man kan gå

De lär inte bli "dissade" på träffar anordnade via reja iaf thumbs up

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

20 st seven ??? å ja som trode vi var i minoritet.. dags att skaffa en orginellare bil me andra ord..

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Ferraribilarnas (skenbara) frånvaro hänger säkert samman med deras stöldbegärlighet.
Varför skylta i onödan?

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Jag kan nog hålla med Daniel E.
En person som aldrig kört bana tidigare och äger en Ferrari drar sig nog för att besöka en träff. Rädslan för att vara någon form utan "byte" för andra bilar är nog stor.

Inte så kul att ha massa bilar jagandes en för att "köra fortare än en ferrari".

Sen är väl situationen vid ev plåtskador betydligt värre än för en Porsche ägare. Om man behöver köpa delarna själv kostar väl en skärm 50 000:- till en 360 enligt vad jag hört.

Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Karlsson skrev:
Jag kan nog hålla med Daniel E.
En person som aldrig kört bana tidigare och äger en Ferrari drar sig nog för att besöka en träff. Rädslan för att vara någon form utan "byte" för andra bilar är nog stor.

Inte så kul att ha massa bilar jagandes en för att "köra fortare än en ferrari".

Sen är väl situationen vid ev plåtskador betydligt värre än för en Porsche ägare. Om man behöver köpa delarna själv kostar väl en skärm 50 000:- till en 360 enligt vad jag hört.

Ja, alla gör ju som de vill med sina grejer. Men att köpa en sportbil för att ligga å köra på gatan eller ha den i garaget för att man inte ha råd att ta ut den på banan klingar väldigt konstigt i mina öron. Men det kan jag givetvis strunta i eftersom jag kör ett märke där ägarna verkligen använder sina bilar

Men det hade varit kul att få in lite Ferrariägare för att höra deras erfarenheter om dessa bilar, allt ifrån ägandekostnader, köregenskaper, mekbilder

Jag kan fortfarnade inte förstå din eller Daniels argument om att de inte vågar vara på banan för att "alla" ser dem som byte Man kör väl efter sin egen förmåga!!

/Björn

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Stingray skrev:
är hemipanteran så ombyggd att den inte räknas som en de tomaso?

sen finns väl fast templar/dark pantera här, fast kanske inte några banåka trådar om dom?

Bara det att de inte finns upplagda i "Våra banåkabilar"

1, 2, 3   >>
7364 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande