Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 7364 besök totalt |
Bilmärken som behöver flera banentusiaster
Kikade i forumet våra banåkabilar och listan sorterad i bilmärkesordning https://rejsa.nu/rejsanubilar.php och fann följande märken ganska underrepresenterade: 8 Nissan 6 Mitsubishi 3 Suzuki 3 Lotus 2 Marcos 1 TVR 1 MGB 1 Westfield 1 Morgan 1 Austin 6 Lancia 3 Fiat 0 Ferrari 0 Maserati 0 Lamborghini 0 De Tomaso 4 Mercedes 2 Seat 2 Citroen 1 Skoda 1 Smart 4 Cheva 2 Dodge 1 AC Cobra 1 Pontiac Ganska okej representerade är väl de här: 18 Volvo 16 Ford 14 Renault 14 Honda 10 Mini (både nya och den klassiska) 10 Subaru 9 Toyota 8 Audi 7 Gokart och sen har vi en bunt som gått över 20 bilar: (Att inte Alfa med sina körglada bilar är uppe i Opel- och VW-antal är ju ganska förvånande) 25 Peugeot 23 Alfa 22 Saab 20 Mazda 20 Se7en och till slut topp fyra: 104 BMW (det har ju alla haft på känn.... typ ![]() 70 Porsche (inte så konstigt, det gäller ju banåkabilar ![]() 46 Opel 36 VW _________________ ![]() |
||||
Z-klubben var ju rätt aktiva på motorbanorna för några år sen och efter att ha kört min kusins 240Z så måste jag bifalla att Datsun/Nissan borde vara bättre representerade. De tidiga zätorna är charmiga bilar med stort hjärta och motorrum. Nissan 200 SX känner jag också är en bil med potential, personligen tycker jag det är synd det där med att de har turbomotor iofs.
Suzuki Swift var ju rätt vanliga i Fyndbörsen Cup för några år sen och är ju verkligen pigga och intressanta framkraftsare. Ingen aktiv märkesentusiastklubb finns dock. Mistbishi har ju väldigt potenta bilar men rätt så rallyinspirerad image, iofs ganska lika Subaru som har starkare representation. Mitsu har också endast toppversionen Lancer Evo här, medan de också gör/gjorde små, lätta och potenta framkrafsare som Colt. Ser med förnöjelse att Peugeot är hyfsat starkt representerade (även om man i ärlighetens namn borde dra av den 504C jag sålt från siffran) men vi är fortfarande före fyrklövern, vilket jag är lite förvånad över, men CAR är ju en imponerande stark märkesklubb, som nog är rätt självbärande. Dessutom är PSA-systern Citroen här med två Activor som hör till kategorin gravt underskattade körbilar. Om man är intresserad av t ex Activan som banbil så är man förresten välkommen som medlem i PSC med sin PSA-cittra och få tillgång till en hel del köraktiviteter. Sen bland dom ganska underrepresenterade känner jag just nu mest för Fiat. Tänker allra mest på 124 SC (som jag fortfarande grämer mig över att jag inte blev ägare till en gång i Haparanda) men också 850 Spider och tänk om man fick se en Dino eller 130 C!!! Eftersom jag uppenbarligen har fastnat i forna tider så skulle jag vilja se mer Alfetta, Morris/Austin/kanske Leyland, 125/124 och gärna derivat som VAZ m.m. Samt definitivt Peugeot 504 och 505. De senare har väl mest brölat sina Webrar på sträckorna, men borde definitivt kunna skänka en del skoj på nutida banor också. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Närå: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Jag hoppas du har rätt. ![]() Inom en inte allt för avlägsen framtid tror jag dessutom att det kommer visa sig. Jag tycker mig ha sett lite förändring i 200sx OGS under den tiden jag varit medlem. När jag först hittade dit tyckte jag det verkade vara uteslutande rakt-fram-åka som gällde(beror väl på att motorerna är så lättrimmade). Numera känner jag mig skyldig till ett gruppköp av burar från Svets & Smide. Slängde för ett tag sedan iväg en lite fråga om bilder på burdragning i bilarna och därefter var det visst många skulle ha det, och som jag uppfattade var det inte många som var intresserade av något Drag Racing- reglemente. Riktigt skoj! Kanske kommer det satsas mer på banåka i framtiden. ![]() |
||||
|
||||
Inte kan väl Marcos anses vara underrepresenterad när det finns två st i listan, det måste ju vara en rätt stor andel av de svenkregistrerade bilarna.
Lite konstigare med Ferrari, visst är det i många fall införskaffade som "glidarbilar" men några ägare borde ju ändå vara intresserade av aktiv bilkörning. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Re: Bilmärken som behöver flera banentusiaster
Ah, men här har vi ju en guru-doldis i Görans Pantera! Plus att det välan är en till som åtminstone är i bygg-fase? ![]() Hmm, verkar som jag äger en dussinbil... ![]() ![]() /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Har ju både en 240Z och en 280ZX Turbo. Kan bara hålla med om ovanstående... 280:n är väl mest en GT-bil, även om mitt ex bör "tåla" några varv på bana. 240:n ska bli en riktig bus/ban bil är det tänkt, kommer dock att ta några år. Funderar på om jag missat att lägga upp mina bilar under "våra race- och banåkarbilar"!? _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||
Jag skulle gärna se dem under race och banåkarbilar tråden ![]() |
||||
Jag håller med Qvarnis ( är inte det ovanligt Q? ![]() ![]() Att det inte finns en enda här på Rejsa är väldigt märkligt, för det finns ju säkert någon i detta land som inte har sin Ferrari som en garagequeen ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Jag är väll den ända som kör aktivt på bana med Mercedes
![]() Får se hur det blir efter Gotland den 21maj, då har jag fått med mig 3!! som skall pröva bana.... _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Dom håller sig väl för sig själva kan jag tro. Inte så konstigt eftersom att en ferrari-pilot blir dissad av andra om han inte kör som en F1-stjärna ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
[quote="Daniel Ekström
Dom håller sig väl för sig själva kan jag tro. Inte så konstigt eftersom att en ferrari-pilot blir dissad av andra om han inte kör som en F1-stjärna ![]() Varför skulle det vara så?? De som tycker så har inte kört mycket eller ingen bana alls. Det första man lär sig är ju att föraren är det viktiga inte materialet. Man måste lära sig krypa innan man kan gå ![]() De lär inte bli "dissade" på träffar anordnade via reja iaf ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Jag kan nog hålla med Daniel E.
En person som aldrig kört bana tidigare och äger en Ferrari drar sig nog för att besöka en träff. Rädslan för att vara någon form utan "byte" för andra bilar är nog stor. Inte så kul att ha massa bilar jagandes en för att "köra fortare än en ferrari". Sen är väl situationen vid ev plåtskador betydligt värre än för en Porsche ägare. Om man behöver köpa delarna själv kostar väl en skärm 50 000:- till en 360 enligt vad jag hört. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Ja, alla gör ju som de vill med sina grejer. Men att köpa en sportbil för att ligga å köra på gatan eller ha den i garaget för att man inte ha råd att ta ut den på banan klingar väldigt konstigt i mina öron. Men det kan jag givetvis strunta i eftersom jag kör ett märke där ägarna verkligen använder sina bilar ![]() Men det hade varit kul att få in lite Ferrariägare för att höra deras erfarenheter om dessa bilar, allt ifrån ägandekostnader, köregenskaper, mekbilder ![]() Jag kan fortfarnade inte förstå din eller Daniels argument om att de inte vågar vara på banan för att "alla" ser dem som byte ![]() /Björn /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Bara det att de inte finns upplagda i "Våra banåkabilar" _________________ ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 7364 besök totalt |