Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster 2.2 NA 2001 SÅLD | 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 4 besök senaste veckan (61837 totalt) |
Den sargade krigaren! .. hehe ..
Efter en tids planerande har jag importerat en krockad Opel Speedster 2.2 na 2001. Som bilderna visar behöver ett nytt fäste tillverkas och bytas en A-arm bl.a. Jag har kikat runt under och lyst in i håligheter i framvagnen och det är igentligen ingenting som "ser" snett ut. (förutom det man ser på bilderna).. Jag ska riva ner allt i fronten först för att vara säker. Ena kylaranslutningen e paj också och behöver lagas.. (tips?) Sen en ny väster framlampa och en ny framdel (genom dude.. ) .. Efter det så ska den reggas in och sen rivas igen Tidsplanen är lite difus, men jag hoppas att jag kan få den reggad i år, sen under vintern så byggs den om till rolig(are) bil. Uppdatering; Inreggad och klar våren 2006, körde på bana under året.. Under 2007 blir det enbart ringen satsning. Se projektets utveckling i tråden. Bilder Den fina sidan +farsan.. Svart läder + 1400mil = inte så slitet. Så här ser det ut, inte så spännande.. än.. Punka!, illa illa!, jag TROR inte hjulet e ovalt, använde metoden "snurrade-hjulet-fort-och-tittade" Här ser man den dåliga sidan.. Framifrån, lite helhet. Här ser man att A-armen e sne å att styrarmen har fått sig en smäll med. Här ser man att anslutningen är helt av. Tips på att laga?.. (går det med vanligt plastepoxy?) Inte så fin efter en smäll, kaaanske går å laga.. Detta är det största problemet Nu kommer det inte hända nått på ca 2 veckor innan jag får in den i mitt garage i stockholm, sen ska det börjas skruvas ordentligt. _________________ Mathias Lövdblad |
||
Ser 3-vligt ut!
Dude har säkert massor med tips efter slc-bygget. Finns massor att lätta. Jag hade fönstervevar i plast på min och de vägde 80gr/styck mindre än alu, många bäckar små... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||
infästningen till bärarmen blir allt annat än kul att reparera.
jag har nu provat 3 olika förfaranden, men inte blivit nöjd > vet faktiskt inte hur jag ska lösa problemet för att bli nöjd _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Välkommen i gänget !!!
skicka min "sargade krigare" på lack i tisdags, om ca två veckor bör den rulla igen ! För övrigt tror jag du lurade en (övertalad) jobbar kompis på just den bilen. Han stog i kö på (tror jag) just den bilen ,och sedan var den helt plötsligt borta....... Nu letar han nog hel bil i stället för det har börjat ta på de saragde speedstrarna _________________ // TXbias BXrndtson |
||
Vilka metoder har du redan provat? _________________ Mathias Lövdblad |
||
ohh, vilken vacker bil
Ska bli kul att följa byggandet, kanske dyker upp något som t.o.m jag skulle våga mig på _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||
Kylaren kan gå ett laga genom att svetsa med en speciell plasttråd och varmluftspistol. Svetsarna på kylare brukar inte bli snygga, det kokar och sprätter så man kan stryka på lite lim efteråt för att snygga till det och för att vara säker på att det blir tätt. Plastreparationer är vanliga nu för tiden, det finns de som är specialiserade på detta. Hör efter på ett sånt ställe.
Skadan på bärarmsinfästningen blir nog lurig. Visst är chassiet uppbyggt av limmade aluminiumdetaljer? Vad har Opel för reparationsanvisningar? Går det att laga såna bilar över huvud taget?(Vad kostar försäkringen? ) _________________ //Mikael Jardstam |
||
Jupp, limade aludelar. Enl. tillverkarna så är det, "är chassit skadat, byt hela chassit".. där för finns det så många krockade till salu. Just nu funderar jag på om det går och rikta den "starkare" balken och sen limma på ett nytt fäste. försäkring vet jag inte än så länge. _________________ Mathias Lövdblad |
||
Nu har jag beställt coilovers.
Det blev Wilbers pga det billiga priset och att man kan specificera fjäderhårdheter själv. Det blir runt 80N/mm linjära fram å 95N/mm linjära bak. Dom är ställbara bara i rebound vilket är lite trist.. men priset försvarar nackdelarna _________________ Mathias Lövdblad |
||
Så här ser det ut nu.
Fästet Detta är något jag undrar över.. Kan man slå ut denna bärarms lagring? typ gummihammare rakt på bulten.. Även styrarmen har samma problem, lossnar inte av sig själv.. Kan man "slå" ut den? _________________ Mathias Lövdblad |
||
Idag har jag plockat Kylar och tillhörande fästen, styrleden fick jag bort till slut mha biltema verktyget..
ledet mot navet vill inte bort dock.. inte med biltema grejen eller med våld från en hammare. Sen undrar jag hur man får bort bulten som håller fast övre bärarmen , den som sitter vid styrarmen..? Styrarmen tar i.. så måste man ta bort hela styrväxeln..?? isf.. hur gör man det?.. vred å vände å kika överallt.. hittade ingenting om hur man skulle kunna tänkas ta bort den. Vad är det för kontakt som är längst ner på bilden? (dom andra två är vänster dimljus å strålkastare) _________________ Mathias Lövdblad |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster 2.2 NA 2001 SÅLD | 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 4 besök senaste veckan (61837 totalt) |