| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Flerdelad fråga om bredd på däck och fälg.
|
884 besök totalt |
|
Jag är på gång och skall byta fälgar på M3an och har lite frågor. Har en omgång GT fälgar på gång och de är 7,5" breda fram och 8,5" bak. Jag tror BMW levererade 215/45 -17 fram och 235/40-17 bak, men de nästan alla har 225/xx -17 fram nu. På autopower går det mesta ut på hur det ser ut, i de diskutioner jag sett iaf, så jag frågar här. Gäller M3 '94 på ca 1500kg och gatdäck. 1. Vad är lämpligast däckbredd på 7.5" bred fälg? Vad funkar utan att de viker sig? 2. Vad funkar på 8.5"? 3. Vad är teorin om hur bredden fram kontra bak påverkar över/under- styrning? 4. Off topic Mekonomen har just nu en kampanj med 25% rabatt på däck, så totalt sett blir de överprisade däcken kanske billigare än på andra ställen. Det de har att erbjuda är Fulda Carat Extremo och Carat Exelero som är lite dyrare och nyare. Nån som vet något om de senare? Jag har inte hittat något när jag sökt här. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
|
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Sorry att jag missat dem
Däck kontra fälgbredd tas ju upp på ett par ställen De ger lite olika bud, men enas någons runt att 225 respektive 255 är optimalt. Men det gör att jag återkommer till fråga 3 (som jag inte hittade något om i länkarna) är det så bra att köra så brett bak? Jag är lite intresserad av ideer. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
Har samma funderingar som du, men jag är rädd för att det blir för mycket däck bak kontra fram så jag kommer att hålla mig till originaldimensionen 225/45 fram och 245/40 bak. Dessa finns det också god tillgång på (stort urval). _________________ J0hanC@rlström BMW i4 M50 |
||
|
Däcks my är belsatingsberoende.
Med andra ord så skall man ha bredare däck där bilen är tyngst. På en RWD så skall man ha lite överskott på grepp pga att bakändans däck även skall putta bilen framåt i böjarna. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Däck för banåka
|
884 besök totalt |