Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Myten om Porsche bromsskivor med "gjutna hål"
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5192 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462


Trådstartare
Myten om Porsche bromsskivor med "gjutna hål"

Ja, äntligen har det tagits upp. Det cirkulerar myter om att porscheskivor har gjutna ventilationshål och att det på något magiskt sätt skulle förhindra sprickor jämfört med bonn-borrade skivor.

Nu har en kille på CornerCarvers erbjudit 200$ (summan har gått upp i 250$) till vem som helst som erbjuder tillförlitligt bevis att så verkligen är fallet:
http://corner-carvers.com/forums/showthread.php?t=21273&page=4& . . . .

H'är är en bild från Zimmermans hemsida (som är leverantör av Porscheskivor, vi har bla.a. köpt Zimmermanskivor till projektbilen) är minst sagt intressant :


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



När man tänker efter lite, hur lätt är det att gjuta in hålen på en bromskiva egentligen?

Jag tror att sprickor kan undvikas om man fasar hålen och fördelar spänningarna bättre kanske?


Går det att borra skivorna med en NC fräs eller med en pelarborrmaskin utan att skivorna går i bitar så vore det kul att prova på bruksbilen (solida skivor fram).

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



"Ja, äntligen har det tagits upp. Det cirkulerar myter om att porscheskivor har gjutna ventilationshål och att det på något magiskt sätt skulle förhindra sprickor jämfört med bonn-borrade skivor. "

Det som är någon myt är att Porsche skivorna inte skulle spricka, de spricker hejvilt åt alla håll. Har sett många många exempel på detta.


"Jag tror att sprickor kan undvikas om man fasar hålen och fördelar spänningarna bättre kanske? "

Nix, hål är en garanti för att det spricker och oftast ganska snart.


"Går det att borra skivorna med en NC fräs eller med en pelarborrmaskin utan att skivorna går i bitar så vore det kul att prova på bruksbilen (solida skivor fram). "

Solida skivor har lite bättre överlevnadsprocent, eller lite längre skulle jag kanske säga istället.

_________________
Roland Johansson
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3361



jag har borrat ett antal skivor själv,å kan konstatera att dom inte spricker mer än nån magisk porche skiva

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462


Trådstartare
MAGNATEN skrev:
jag har borrat ett antal skivor själv,å kan konstatera att dom inte spricker mer än nån magisk porche skiva


Inte mer men dom spricker allihopa förr eller senare. Grejjen är att hårfina sprickor är inte farligt...men när dom kryper från hål till hål så är det dags att kassera skivor.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Ngn som gjort ngn elegant FEM-beräkning som visar hur dom sprickgenerande spänningarna blir? Är det månne termisk utmattning som är den stora boven?

_________________
Pär Hylander
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



Pär Hylander skrev:
Ngn som gjort ngn elegant FEM-beräkning som visar hur dom sprickgenerande spänningarna blir? Är det månne termisk utmattning som är den stora boven?



Har inte gjort någon beräkning men troligen värmeutmattning, nånting liknande som gamla grenrör har en tendens att spricka.

I början med små knappt synliga sprickor som bara ligger ytligt är det lugnt, en omsvarvning av skivorna i det läget och inga fler sprickor.
Men efter ett litet tag nya små ytliga sprickor, sedan lite större djupare sprickor och när sprickorna möts eller går mellan hålen kan du helt plötsligt tappa en TÅRTBIT bromskiva.

Vart den tårtbiten tar vägen (punkterar fälgen kanske) och vad som händer med dina belägg när de trycks ut i ingenting tills resten av skivan kommer hoppas jag slippa se eller höra talas om. Låst hjul brukar ge lustiga väghållningsproblem oavsett hur bra förare det är, eller hur lite skivorna har spruckit när man hålborrat själv tidigare...

_________________
Roland Johansson
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823



Exakt vad hjälper hålen mot som inte slitsar löser?

Jag kan inte komma på något (utom att gasevakueringen kanske blir något bättre genom hål till ventialtionen än genom slitsar).

Verkar dumt att chansa. Enda fördelen är väl att hål är betydligt lättare att fixa i pelarborrmaskinen än riktiga slitsar .

_________________
Markus Ålind
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



jag kommer nog slitsa (dock inte ända ut till ytterkanterna utan lämna ca 1cm eller så..)
men... jag funderar på att borra 1 -3 mindre hål i slitsen för att lättare bli av med gas...

är det en bra eller dålig ide ??
funderar oxså på om man skulle försöka göra en fasning av slitsen... bre eller anus ??

_________________
MackeMaehlum
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Frågan är då varför tar Brembo (Porsche osv använder dessa som OEM) sig tid att borra alla tusentals skivor de tillverkar varje år?

Nån anledning måste det finnas, inte är det bling faktorn då Cayenne inte har hålborrade skivor vad jag vet.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Mattias Hellöre skrev:
Frågan är då varför tar Brembo (Porsche osv använder dessa som OEM) sig tid att borra alla tusentals skivor de tillverkar varje år?

Nån anledning måste det finnas, inte är det bling faktorn då Cayenne inte har hålborrade skivor vad jag vet.


Konstigare saker har väl gjorts av marknadsförings-/imageskäl (med andra ord: bling)...

Skivbromsar till cyklar (läs mtb) är iaf borrade av viktskäl, där finns det skivor som har mer hål en material... Men att viktskäl skulle vara en anledning på bilskivor förefaller inte särskilt troligt.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Qaz skrev:
Exakt vad hjälper hålen mot som inte slitsar löser?


Vet inte. För att utvidga frågeställningen så undrar jag om slitsling elller borrning skulle ge mig ngt som jag inte har. Har "pyttesmå" skivor och ok (orginal 924 turbo) med schysta belägg och bra kylning. Tycker det bromsar bra och konsistent både i början och slutet av passen. HAde jag kunnat få bättre känsla i pedalen så hade det kanske varit värt att prova.

_________________
Pär Hylander
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Visst kan det var bling-faktorn som hänger med från äldre dagar då beläggen var mer 'gasbenägna', men jag tror faktiskt att vikten är en anledning till hålen. De skivorna som bl.a. sitter på Porsche är stora (mkt massa) med tanke på att majoriteten är av konventionell typ och inte tvådelade. Det finns mkt myter.

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jag tycker att skivans totala yta till den omgivande luften borde öka rätt avsevärt med borrade hål och därmed bidra till en bättre värmeavgivning (jämför med kylflänsar på oljetråg, diffklumpar etc.)

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Micke Holmström skrev:
Jag tycker att skivans totala yta till den omgivande luften borde öka rätt avsevärt med borrade hål och därmed bidra till en bättre värmeavgivning (jämför med kylflänsar på oljetråg, diffklumpar etc.)


Intressant!

Jag gjorde en liten räkneövning men resultatet blev inte så avgörande som jag trodde först, kanske lite galna indata? Ändå kan det nog göra signifikant skillnad tror jag.

300mm ytterdiameter, 60 mm svept bredd(radie) -> ca 900 cm2 yta räknat på en yttersida och en innersida av en ventilerad skiva (eller en komplett solid skiva.

håldiameter 6mm med tjocklek 10 mm (dvs tjockleken av en halv ventilerad skiva?) ca 1,9 cm^2 mantelyta. 200 hål? -> 375 cm2.

375 cm2 på 900cm2 -> 41%

Det blir samma relation på massan oxo (beräknat endast på den yta/massa som svept av bromsbelägget, massan innanför väger ju oxo vilket i verkligenhetet minska det procentuella förhållandet)

_________________
Pär Hylander
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Pär Hylander skrev:
<..klipp..>håldiameter 6mm med tjocklek 10 mm (dvs tjockleken av en halv ventilerad skiva?) <..klipp..>


På de skivor jag sett på Porsche har hålen varit borrade genom hela skivan, alltså genom "väggarna" som separerar de två utsidorna.

_________________
Anders Hansson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



sweanders skrev:
Pär Hylander skrev:
<..klipp..>håldiameter 6mm med tjocklek 10 mm (dvs tjockleken av en halv ventilerad skiva?) <..klipp..>


På de skivor jag sett på Porsche har hålen varit borrade genom hela skivan, alltså genom "väggarna" som separerar de två utsidorna.


Ja, men förhållandet blir detsamma... Jag har räknat på en halv ventilerad skiva.

Fast sen finns ju alltid chansen jag räknat fel

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



sweanders skrev:
Pär Hylander skrev:
<..klipp..>håldiameter 6mm med tjocklek 10 mm (dvs tjockleken av en halv ventilerad skiva?) <..klipp..>


På de skivor jag sett på Porsche har hålen varit borrade genom hela skivan, alltså genom "väggarna" som separerar de två utsidorna.


Ja, men förhållandet blir detsamma... Jag har räknat på en halv ventilerad skiva.

Fast sen finns ju alltid chansen jag räknat fel

_________________
Pär Hylander
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



Qaz skrev:
Exakt vad hjälper hålen mot som inte slitsar löser?

Jag kan inte komma på något (utom att gasevakueringen kanske blir något bättre genom hål till ventialtionen än genom slitsar).

Verkar dumt att chansa. Enda fördelen är väl att hål är betydligt lättare att fixa i pelarborrmaskinen än riktiga slitsar .


Ett par hålborrade skivor blir lättare än ett par slitzade, mindre ofjädrar vikt samt mindre roterande vikt.

_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



meldert skrev:
Mattias Hellöre skrev:
Frågan är då varför tar Brembo (Porsche osv använder dessa som OEM) sig tid att borra alla tusentals skivor de tillverkar varje år?

Nån anledning måste det finnas, inte är det bling faktorn då Cayenne inte har hålborrade skivor vad jag vet.


Konstigare saker har väl gjorts av marknadsförings-/imageskäl (med andra ord: bling)...

Skivbromsar till cyklar (läs mtb) är iaf borrade av viktskäl, där finns det skivor som har mer hål en material... Men att viktskäl skulle vara en anledning på bilskivor förefaller inte särskilt troligt.


Ytterligare en stor sak skiljer mot cykelbromsar. De är inte gjorda i gjutjärn! Stål eller alu kanske? Kolla mc-skivor, de hålborras och klarar det men det är inte gjutjärn utan stålskivor.

De få exempel av gjutna hojskivor jag sett (gamla rg500 sent -70tal) har varit antingen släta eller genomslitzade.

_________________
Roland Johansson
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Hur stort problem är det här med sprickorna? Hur fort uppträder de? För min del känns det definitivt intressant med hållborrning för att spara vikt.

Rolle - hålborrar du eller är det bara slitz som gäller för dig?

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Skruva banåkabil
Myten om Porsche bromsskivor med "gjutna hål"
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5192 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande