| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Myten om Porsche bromsskivor med "gjutna hål"
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (5192 totalt) |
|
Myten om Porsche bromsskivor med "gjutna hål"
Ja, äntligen har det tagits upp. Det cirkulerar myter om att porscheskivor har gjutna ventilationshål och att det på något magiskt sätt skulle förhindra sprickor jämfört med bonn-borrade skivor. Nu har en kille på CornerCarvers erbjudit 200$ (summan har gått upp i 250$) till vem som helst som erbjuder tillförlitligt bevis att så verkligen är fallet: http://corner-carvers.com/forums/sho H'är är en bild från Zimmermans hemsida (som är leverantör av Porscheskivor, vi har bla.a. köpt Zimmermanskivor till projektbilen) är minst sagt intressant :
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
När man tänker efter lite, hur lätt är det att gjuta in hålen på en bromskiva egentligen?
Jag tror att sprickor kan undvikas om man fasar hålen och fördelar spänningarna bättre kanske? Går det att borra skivorna med en NC fräs eller med en pelarborrmaskin utan att skivorna går i bitar så vore det kul att prova på bruksbilen (solida skivor fram). _________________ Kör cheva numer. |
||||
|
"Ja, äntligen har det tagits upp. Det cirkulerar myter om att porscheskivor har gjutna ventilationshål och att det på något magiskt sätt skulle förhindra sprickor jämfört med bonn-borrade skivor. "
Det som är någon myt är att Porsche skivorna inte skulle spricka, de spricker hejvilt åt alla håll. Har sett många många exempel på detta. "Jag tror att sprickor kan undvikas om man fasar hålen och fördelar spänningarna bättre kanske? " Nix, hål är en garanti för att det spricker och oftast ganska snart. "Går det att borra skivorna med en NC fräs eller med en pelarborrmaskin utan att skivorna går i bitar så vore det kul att prova på bruksbilen (solida skivor fram). " Solida skivor har lite bättre överlevnadsprocent, eller lite längre skulle jag kanske säga istället. _________________ Roland Johansson |
||||
Inte mer men dom spricker allihopa förr eller senare. Grejjen är att hårfina sprickor är inte farligt...men när dom kryper från hål till hål så är det dags att kassera skivor. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Har inte gjort någon beräkning men troligen värmeutmattning, nånting liknande som gamla grenrör har en tendens att spricka. I början med små knappt synliga sprickor som bara ligger ytligt är det lugnt, en omsvarvning av skivorna i det läget och inga fler sprickor. Men efter ett litet tag nya små ytliga sprickor, sedan lite större djupare sprickor och när sprickorna möts eller går mellan hålen kan du helt plötsligt tappa en TÅRTBIT bromskiva. Vart den tårtbiten tar vägen (punkterar fälgen kanske) och vad som händer med dina belägg när de trycks ut i ingenting tills resten av skivan kommer hoppas jag slippa se eller höra talas om. Låst hjul brukar ge lustiga väghållningsproblem oavsett hur bra förare det är, eller hur lite skivorna har spruckit när man hålborrat själv tidigare... _________________ Roland Johansson |
||||
|
Exakt vad hjälper hålen mot som inte slitsar löser?
Jag kan inte komma på något (utom att gasevakueringen kanske blir något bättre genom hål till ventialtionen än genom slitsar). Verkar dumt att chansa. Enda fördelen är väl att hål är betydligt lättare att fixa i pelarborrmaskinen än riktiga slitsar .
_________________ Markus Ålind |
||||
|
jag kommer nog slitsa (dock inte ända ut till ytterkanterna utan lämna ca 1cm eller så..)
men... jag funderar på att borra 1 -3 mindre hål i slitsen för att lättare bli av med gas... är det en bra eller dålig ide ?? funderar oxså på om man skulle försöka göra en fasning av slitsen... bre eller anus ?? _________________ MackeMaehlum |
||||
|
Frågan är då varför tar Brembo (Porsche osv använder dessa som OEM) sig tid att borra alla tusentals skivor de tillverkar varje år?
Nån anledning måste det finnas, inte är det bling faktorn då Cayenne inte har hålborrade skivor vad jag vet. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Konstigare saker har väl gjorts av marknadsförings-/imageskäl (med andra ord: bling)... Skivbromsar till cyklar (läs mtb) är iaf borrade av viktskäl, där finns det skivor som har mer hål en material... Men att viktskäl skulle vara en anledning på bilskivor förefaller inte särskilt troligt. _________________ Mattias Meldert |
||||
Vet inte. För att utvidga frågeställningen så undrar jag om slitsling elller borrning skulle ge mig ngt som jag inte har. Har "pyttesmå" skivor och ok (orginal 924 turbo) med schysta belägg och bra kylning. Tycker det bromsar bra och konsistent både i början och slutet av passen. HAde jag kunnat få bättre känsla i pedalen så hade det kanske varit värt att prova. _________________ Pär Hylander |
||||
|
Visst kan det var bling-faktorn som hänger med från äldre dagar då beläggen var mer 'gasbenägna', men jag tror faktiskt att vikten är en anledning till hålen. De skivorna som bl.a. sitter på Porsche är stora (mkt massa) med tanke på att majoriteten är av konventionell typ och inte tvådelade. Det finns mkt myter.
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||
|
Jag tycker att skivans totala yta till den omgivande luften borde öka rätt avsevärt med borrade hål och därmed bidra till en bättre värmeavgivning (jämför med kylflänsar på oljetråg, diffklumpar etc.)
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Intressant! Jag gjorde en liten räkneövning men resultatet blev inte så avgörande som jag trodde först, kanske lite galna indata? Ändå kan det nog göra signifikant skillnad tror jag. 300mm ytterdiameter, 60 mm svept bredd(radie) -> ca 900 cm2 yta räknat på en yttersida och en innersida av en ventilerad skiva (eller en komplett solid skiva. håldiameter 6mm med tjocklek 10 mm (dvs tjockleken av en halv ventilerad skiva?) ca 1,9 cm^2 mantelyta. 200 hål? -> 375 cm2. 375 cm2 på 900cm2 -> 41% Det blir samma relation på massan oxo (beräknat endast på den yta/massa som svept av bromsbelägget, massan innanför väger ju oxo vilket i verkligenhetet minska det procentuella förhållandet) _________________ Pär Hylander |
||||
På de skivor jag sett på Porsche har hålen varit borrade genom hela skivan, alltså genom "väggarna" som separerar de två utsidorna.
_________________ Anders Hansson |
||||
Ja, men förhållandet blir detsamma... Jag har räknat på en halv ventilerad skiva.
Fast sen finns ju alltid chansen jag räknat fel
_________________ Pär Hylander |
||||
Ja, men förhållandet blir detsamma... Jag har räknat på en halv ventilerad skiva.
Fast sen finns ju alltid chansen jag räknat fel
_________________ Pär Hylander |
||||
Ett par hålborrade skivor blir lättare än ett par slitzade, mindre ofjädrar vikt samt mindre roterande vikt. _________________ Roland Johansson |
||||
Ytterligare en stor sak skiljer mot cykelbromsar. De är inte gjorda i gjutjärn! Stål eller alu kanske? Kolla mc-skivor, de hålborras och klarar det men det är inte gjutjärn utan stålskivor. De få exempel av gjutna hojskivor jag sett (gamla rg500 sent -70tal) har varit antingen släta eller genomslitzade. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Hur stort problem är det här med sprickorna? Hur fort uppträder de? För min del känns det definitivt intressant med hållborrning för att spara vikt.
Rolle - hålborrar du eller är det bara slitz som gäller för dig? _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Myten om Porsche bromsskivor med "gjutna hål"
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (5192 totalt) |
