Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Tolkning av motorregler i BMW Modifierad (SLC 700-relaterat)
1218 besök totalt
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5851


Trådstartare
Blev ju sugen på att testa SLC 700.

Jag har en 3.6l motor, som är orginal sånär som på öppet luftfilter. Eftersom den inte är "fritt trimmad" så borde den väl duga? Regeltexten följer nedan.

Eller finns det någon annan klass som en 318 med S38 motorn passar i?


Citat:
3.1 Motor
Skall vara BMW block och topp.
Överladdning/lustgas ej tillåten.
Motorn får flyttas fritt inom bilens original motorutrymme. Modifiering av kardantunneln ej tillåten.
Vid fri trimning får motorvolymen på motorer med 2 ventiler per cylinder ej överstiga 2800 cm3, vid 4 ventiler per
cylinder får motorvolymen ej överstiga 1800 cm3.
Motor S14 2.3L är tillåten endast i originalutförande t.o.m. Evo II version. Tidigare modeller får med originaldelar
uppgraderas till Evo II version. Original prom skall användas i original Bosch Motronic box. Varvtalsbegränsning får
ej förändras, ej heller får bränsletryck ökas. Original avgasgrenrör samt original spjällhus med luftmängdmätare
skall användas där all insugsluft måste passera genom fungerande luftmängdmätare.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2540



dstr skrev:
Blev ju sugen på att testa SLC 700.

Jag har en 3.6l motor, som är orginal sånär som på öppet luftfilter. Eftersom den inte är "fritt trimmad" så borde den väl duga? Regeltexten följer nedan.

Eller finns det någon annan klass som en 318 med S38 motorn passar i?


Citat:
3.1 Motor
Skall vara BMW block och topp.
Överladdning/lustgas ej tillåten.
Motorn får flyttas fritt inom bilens original motorutrymme. Modifiering av kardantunneln ej tillåten.
Vid fri trimning får motorvolymen på motorer med 2 ventiler per cylinder ej överstiga 2800 cm3, vid 4 ventiler per
cylinder får motorvolymen ej överstiga 1800 cm3.
Motor S14 2.3L är tillåten endast i originalutförande t.o.m. Evo II version. Tidigare modeller får med originaldelar
uppgraderas till Evo II version. Original prom skall användas i original Bosch Motronic box. Varvtalsbegränsning får
ej förändras, ej heller får bränsletryck ökas. Original avgasgrenrör samt original spjällhus med luftmängdmätare
skall användas där all insugsluft måste passera genom fungerande luftmängdmätare.


Som jag tolkar det så får du inte deltaga med en S38 då den inte är upptagen på listan över undantag och överskrider volymkraven.

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



dstr skrev:
Blev ju sugen på att testa SLC 700.

Jag har en 3.6l motor, som är orginal sånär som på öppet luftfilter. Eftersom den inte är "fritt trimmad" så borde den väl duga? Regeltexten följer nedan.

Eller finns det någon annan klass som en 318 med S38 motorn passar i?


Citat:
3.1 Motor
Skall vara BMW block och topp.
Överladdning/lustgas ej tillåten.
Motorn får flyttas fritt inom bilens original motorutrymme. Modifiering av kardantunneln ej tillåten.
Vid fri trimning får motorvolymen på motorer med 2 ventiler per cylinder ej överstiga 2800 cm3, vid 4 ventiler per
cylinder får motorvolymen ej överstiga 1800 cm3.
Motor S14 2.3L är tillåten endast i originalutförande t.o.m. Evo II version. Tidigare modeller får med originaldelar
uppgraderas till Evo II version. Original prom skall användas i original Bosch Motronic box. Varvtalsbegränsning får
ej förändras, ej heller får bränsletryck ökas. Original avgasgrenrör samt original spjällhus med luftmängdmätare
skall användas där all insugsluft måste passera genom fungerande luftmängdmätare.


Tja om du följer BMW reglemente på säkerhetsidan (dvs SBF) och har vagnbok så kan du få en allmän dispens på motorn av mig om den är standard mer eller mindre i effekt. Och då bli inklassad i SLC 700 modifierad som en specialbil utan speciell klasstillhörighet.

Grundmeningen i den här klassen är att många ska kunna vara med, med mindre fokus på själva tekniska lösningarna och istället på verklig prestanda...... dvs en sådan bil lär ju inte vara snabbare än dom mer optimerade ERF, SLC kl.2 och SSK kl.2 bilarna och därför är den helt ok.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5851


Trådstartare
Johan.. skrev:


Som jag tolkar det så får du inte deltaga med en S38 då den inte är upptagen på listan över undantag och överskrider volymkraven.


Var hittar du volymkraven på otrimmade motorer?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2722



dstr skrev:
Johan.. skrev:


Som jag tolkar det så får du inte deltaga med en S38 då den inte är upptagen på listan över undantag och överskrider volymkraven.


Var hittar du volymkraven på otrimmade motorer?


Volymkraven är desamma för trimmade och otrimmade motorer. Håller dock med om att det är otydligt skrivet, antar att man förutsatt att motorerna är trimmade. Undantaget är alltså endast en 2,3 liters otrimmad S14-spis.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kanske lite halvluddigt skrivet, men jag vill minans att det klart och tydligt står max 1,8l vid 4-ventilsteknik och 2,8l vid 2-ventilat i Modifierad...

S14 EVo II undantagen.

"Normalt sett" skulle du få åka Special om du kom med den bilen på en BMW Cup-tävling.
Så det finns en klass för dig där med. thumbs up

Finns en som åkt E30 3,8 där.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



dstr skrev:
Blev ju sugen på att testa SLC 700.

Jag har en 3.6l motor, som är orginal sånär som på öppet luftfilter. Eftersom den inte är "fritt trimmad" så borde den väl duga? Regeltexten följer nedan.

Eller finns det någon annan klass som en 318 med S38 motorn passar i?


Citat:
3.1 Motor
Skall vara BMW block och topp.
Överladdning/lustgas ej tillåten.
Motorn får flyttas fritt inom bilens original motorutrymme. Modifiering av kardantunneln ej tillåten.
Vid fri trimning får motorvolymen på motorer med 2 ventiler per cylinder ej överstiga 2800 cm3, vid 4 ventiler per
cylinder får motorvolymen ej överstiga 1800 cm3.
Motor S14 2.3L är tillåten endast i originalutförande t.o.m. Evo II version. Tidigare modeller får med originaldelar
uppgraderas till Evo II version. Original prom skall användas i original Bosch Motronic box. Varvtalsbegränsning får
ej förändras, ej heller får bränsletryck ökas. Original avgasgrenrör samt original spjällhus med luftmängdmätare
skall användas där all insugsluft måste passera genom fungerande luftmängdmätare.


ohhhh ska det byggas rääääääääcer o inte bara turk räser? Niiiice

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5851


Trådstartare
Gustav Uhlander skrev:

ohhhh ska det byggas rääääääääcer o inte bara turk räser? Niiiice


Mjae, fokus ligger fortfarande på drifting.

Men, eftersom det känns som det bara är ett fönsternät som fattas för att skaffa vagnbok, så kan man ju prova lite.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Tolkning av motorregler i BMW Modifierad (SLC 700-relaterat)
1218 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande