Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Olja vid inkörning av motor
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (13475 totalt)
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare

En del säger att man måste köra in motorn på mineralolja och andra hävdar att det inte spelar någon roll så vad säger den samlade expertisen på rejsa då? Mineral vs helsyntet vid inkörning?

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

I mitt tycke är det rena s**tsnacket. Kör in motorn på samma olja (eller i alla fall inte sämre
än vad motorn är specad för). Helsytet är överlägsen mineraldito. Sök lite på olja och myter
så kommer du hitta en hel del.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Lite mer olja på elden (för de som inte sett den):
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Jet skrev:
I mitt tycke är det rena s**tsnacket. Kör in motorn på samma olja (eller i alla fall inte sämre
än vad motorn är specad för). Helsytet är överlägsen mineraldito. Sök lite på olja och myter

WORD!

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jet skrev:

Jag tycker också att det är b-s men en del är ju så övertygade och tycker att man e totalt blåst om man kör in på ngt annat än mineral men det är klart, var och en är ju salig på sin tro.

(Hör sökt men inte hittat...)

Break in secrets har jag kikat på, tänkte köra in motorn på liknande sätt.

Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Tipsen som jag fått är dessa och de funkar bra.

Ny ostartad och renoverad motor: Billig olja typ biltemas mineral 59:-/4L olja, kör upp oljetrycket utan stift först, därefter när motorn startat kör ca 20min på 1500-2500rpm, därefter tappa ur oljan och byt filter.

Etapp 2 så kan man köra en billig olja igen och rulla typ 10-40mil på försiktig gas, sedan byter man filter igen och olja. Nu tar man och häller i den olja som man skall använda permanent.

Genom detta sätt får man effektivt bort all skit som hamnar/lösgörs i motorn vid bearbetning/rengöring, sedan vad beträffar om man skall ha mineral/syntet som inkörningsolja beror väl på vad man skall åka på sedan??

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Lite erfarenheter jag fått höra av vänner är följande.

På toyota i strängnäs sa killen att deras provkörningsbilar, som körs rätt hårt från början, går betydligt bättre än dom som är inkörda försiktigt.

En bekant som köpte en toyota yaris verso har kört den på fullgas från den var ny och nu går det fortare än många andra yarisar thumbs up

Nu vet jag inte om det finns några som helst likheter mellan motorerna men modellmotorer som går gå på max från början ger enligt min egen erfarenhet bättre effekt än dom som är inkörda enligt konstens alla regler

Citera
Dekker
Finland
Här sen Sep 2004

tror också det lönar sig att köra in på mineralolja och hårt, eftersom som det stod på break in secrets att man nöter in kolvringarna, och juh hårdare man kör in desto större blir juh trycket på ringarna...
Nu vet jag juh inte om det stämmer att ringarna bara anpassar sig bara en viss tid, men det låter juh rimligt....

Laholm
Här sen Nov 2002

Hur ska man förklara mekanismen med kolvringarnas tätning och förbränningstryck? Amerikanen skriver att förbränningstrycket ökar ringens anliggning mot cylindern. Ngn annan har påstått att högt förbrännignstryck under inkörning gör att gaserna smiter imellan ring och cylinder

Jag kan inte se mekanismen som varken det ena eller det andra....

Göteborg
Här sen Nov 2002

Cooper Killen skrev:

(snipp)
...därefter när motorn startat kör ca 20min på 1500-2500rpm, därefter tappa ur oljan och byt filter.
(snipp)

Det där undrar jag var det kmmer ifrån, varför skulle man köra motorn på annat än tomgång? Jag har fått en förklaring som verkar rimlig och det är att vissa motorer inte får tillräckligt smörjning av kammen om man inte kör pumpen på lite högre varvtal...
Vi som har motorer som nu får ordentlig smörjning på tomgång kanske kan skippa detta oförklarliga steg? Att det skulle vara för att "köra in" kammarna låter inte heller rimligt tycker jag.

Jag för min del kommer köra in min motor på Syntetolja, troligtvis kommer jag använda mig av en något billigare olja till själva inkörningen iom att bytesintervallet är så fruktansvärt kort och i första vevan när motorn är obelastad så känns det som att oljan inte behöver vara speciellt frän för att fungera som tänkt.

BMW 330i -05
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

...och i sedvanlig ordning är det dags att konstatera att man faktiskt inte kan dra alla mineraloljor respektive syntet över en kam. Alla är inte "dåliga" och alla är inte "bra". Så är det bevisligen! Dock är troligen betydligt vanligare att syntetoljor håller en hög och bra kvalité än att mineraloljor gör det.

Men, tillbaka till grundfrågan!
Enligt min åsikt är svaret på frågan att du bör välja en olja som är billig när du kör in och istället byta den flera gånger. Om det sen råkar vara syntet eller mineral är skit samma bara den uppfyller de kvalitetskrav som motortillverkaren kräver!

Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Blir nog till att köpa en 20 l dunk med samma syntetolja som jag tänkte köra på sen. Den är ganska billig och klarar kvalitetskraven har jag för mig.

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Micke Eriksson skrev:
Blir nog till att köpa en 20 l dunk med samma syntetolja som jag tänkte köra på sen. Den är ganska billig och klarar kvalitetskraven har jag för mig.

Vad är det för olja?

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Daniel Ekström skrev:
Micke Eriksson skrev:

Vad är det för olja?

Ganska säker på att det är Agrol Spectra som Micke tänker på...vad han nu fått detta ifrån.

Nu har det dock kommit en Agrol Racing. Den får det nog bli framöver. Ca 10kr litern dyrare än Spectra.

EDIT: 90kr dyrare per 4 l. Mer om man jämför med 20l-priset på Spectra. Racing finns inte i 20l dunk.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Pär Hylander skrev:
Hur ska man förklara mekanismen med kolvringarnas tätning och förbränningstryck? Amerikanen skriver att förbränningstrycket ökar ringens anliggning mot cylindern. Ngn annan har påstått att högt förbrännignstryck under inkörning gör att gaserna smiter imellan ring och cylinder

Jag kan inte se mekanismen som varken det ena eller det andra....
Förbränningsgaserna går väl in bakom kolvringen och trycker den mot väggen (ringen trycks väl av gaserna nedåt i spåret så att gaserna kommer in bakom och kan trycka den ut mot väggen).

Har även pratat med lite Volvofolk om inkörning av testmotorer och de kör full-last från början (dvs höga cylindertryck).

Hur mycket som smiter förbi kan man tydligen märka genom att undersöka flåset i vevhusventilationen. Om det flåsar mer vid tomgång än vid lite högre varv (helst med last) så borde ringarna täta bättre vid högre cylindertryck. Högt flås vid tomgång kan tydligen ge en vink om lite mjuka ringar (välanvända).

om man inte honar loppen utan raspar dem så kan jag förstå att gaser smiter emellen men då lär det inte fixa sig under inkörningen heller (kanske efter tre uppsättningar kolvringar med fjäderkonstanten Allan).

Inte motorbyggare men vill gärna ha en teori om praktiken.

Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002

Andreas Lidström skrev:

Ganska säker på att det är Agrol Spectra som Micke tänker på...vad han nu fått detta ifrån.

Denna olja använder jag mig oxå av. Drygt tusenlappen för 20L hos Lantmännen. Med tanke på vad det är för olja är det tämligen billigt...

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Andreas Lidström skrev:
Nu har det dock kommit en Agrol Racing. Den får det nog bli framöver. Ca 10kr litern dyrare än Spectra.
Är det Agrol F1 Zenit du tänker på eller finns det nåt annat nytt på gång?
F1 Zenit finns ju inte på 20litersdunk så priset lär ju bara bli lite billigare än de hårt marknadsförda märkena (med samma specar).

Hmm, får nog kolla upp vilken av Statoils syntetoljor som Huzells häller i sina dunkar.... Lazerway 5W-40 verkar ju inte vara fel enligt spec.

nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Lefors skrev:
Andreas Lidström skrev:

Denna olja använder jag mig oxå av. Drygt tusenlappen för 20L hos Lantmännen. Med tanke på vad det är för olja är det tämligen billigt...

Öh..vad är det för olja då?

Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Anders Larsson skrev:
Lefors skrev:
Andreas Lidström skrev:

Öh..vad är det för olja då?

Ska vara Mobil1

Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Tack thumbs up

Samuel S
Småland
Här sen Nov 2002

Jag kör också med Agrol Spectra. Otroligt prisvärt.

Pratade med några Agrol-män på Bilsportmässan i november.
De har lite olika sorters nya racingoljor, beroende på hur rejsig olja man vill ha.
Allt går att få hem till sin lokala Granngårdenbutik

Skruva banåkabil
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (13475 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande