Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Momentdra bromsskivor?
1 besök senaste veckan (1253 totalt)
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Momentdra bromsskivor?

Håller på att göra "brukshinken" redo för lite bus och skulle behöva veta om behövs något speciellt moment när man skruvar fast nya bromsskivor. Jag har nämligen för mig att det skall vara så och att jag saknar momentnyckel, så lite tips på hur jag löser det vore snällt.
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Re: Momentdra bromsskivor?

Alexi Törnqvist skrev:
Håller på att göra "brukshinken" redo för lite bus och skulle behöva veta om behövs något speciellt moment när man skruvar fast nya bromsskivor. Jag har nämligen för mig att det skall vara så och att jag saknar momentnyckel, så lite tips på hur jag löser det vore snällt.

bromsskivan kläms väl bara mellan navet och fälg? Ibland sitter det en skruv men de är bara till för att hålla skivan på navet och den behöver man inte dra med moment.

steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

På Volvon så sitter skivorna fast med hjälp av fälgen, de pytteskruvar M8 håller den bara på plats när man skiftra hjul. Bör väl vara så på de flesta stdbilar.

Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Skivorna sitter med två skruvar... men jag måste nog erkänna totalt hjärnsläpp från min sida. Tänkte ju inte alls på att dom dras åt mellan fälgen och navet. Ehum, nu låtsas vi som att ni aldrig läste frågan. Okej?
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

Moderator

[/size]
Alexi Törnqvist skrev:
Skivorna sitter med två skruvar... men jag måste nog erkänna totalt hjärnsläpp från min sida. Tänkte ju inte alls på att dom dras åt mellan fälgen och navet. Ehum, nu låtsas vi som att ni aldrig läste frågan. Okej?

Nej då, jag minns inget, kommer aldrig att komma ihåg detta...
Får nog fixa en svartbok att skriva upp alla dumheter i, tyvärr så fyller man nog de flesta sidor själv....

Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Jag känner att det här är något som kommer att förfölja mig länge här på rejsa...

Tydligen är man inte så skärpt efter att ha jagat nya skivor och bromsvätska hela dagen. Dessutom tror jag gårdagens skruvande har orsakat stora mängder rostlösare i blodet.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

För att rädda dig lite Alexi så är inte frågan dum... på t.ex. min Kadett så skruvar man hjulskruvarna in i skivorna, dvs skivorna är även navet. .Så de måste dras fast med en kronmutter så att hjullagrena inte glappar och så att allt sitter kvar...

...så frågan var väl itne helt dum ändå... Operationen lyckades men patienten dog.

Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Tack Figgz!
Fast nu blev jag fan lite osäker på hur det är på Hondan. Som det kanske märks har jag aldrig bytt skivor tidigare, så jag har ju inte världens bästa koll på hur det brukar sitta... Det är en stor mutter in mot hjullagret iaf, men när jag kikar på skivorna ser det inte ut som att dom skall skruvas fast där. Förmodligen går det att fixa med en jäkla massa rostlösare så trillar det av utan att jag behöver göra något.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

På min stenålders-Opel sitter skivan skruvad på baksidan av navet. Det innebär att man måste lossa hela navet för att kunna byta skiva. Ganska osmidigt eftersom man nästan alltid lyckas tappa yttre lagret i smusten på golvet.
Något moment drar jag aldrig med där, det räcker med "hårt".

steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

Moderator

Alexi Törnqvist skrev:
Tack Figgz!
Fast nu blev jag fan lite osäker på hur det är på Hondan. Som det kanske märks har jag aldrig bytt skivor tidigare, så jag har ju inte världens bästa koll på hur det brukar sitta... Det är en stor mutter in mot hjullagret iaf, men när jag kikar på skivorna ser det inte ut som att dom skall skruvas fast där. Förmodligen går det att fixa med en jäkla massa rostlösare så trillar det av utan att jag behöver göra något.

Dunka med en 3 -5 kg tung toleransanpassare (slägga) lite försiktigt runt navdelarna på skivan så lossnar den nog snart. Lycka till.

Ta gärna en bild och lägg här så kan vi kolla hur det sitter.

Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Såhär ser det ut:
http://200sx.kicks-ass.net/yes/img4256b8aa3a9ac.jpg

(Jag ser nu att det behövs mer rostlösare, tänkte låta skiten marinera en stund )

Ps. Fick loss skivan nu. Det var ju busenkelt. Behövdes inte i närheten av så mycket våld som jag trodde.
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

Moderator

Sitter som på Volvon, ta 2 st hammare/slägga och tjonga mot varandra från fram / bak på skivan så behöver du inte rostlösare. fega inte men börja löst.

Edit: Du har väl lossat "sitta kvar" skruvarna.

Citera
Skruva banåkabil
Momentdra bromsskivor?
1 besök senaste veckan (1253 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande