Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Byta koppling på Porsche 964 TURBO
1207 besök totalt
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Byta koppling på Porsche 964 TURBO

Behöver byta koppling på en Porsch 964 turbo.

Har en beskrivning från tidningen "Porsche 911 World" men det gäller en 964 C4:a, har förstått att man måste plocka ur motorn på en C4:a, men att det bara behövs en sänkning på c2:or

Är det någon här som har "hands-on" erfarenhet av det här ?
Skulle vara otroligt tacksam för tips och erfarenheter.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Det enklaste är att plocka ur motor & växelåda som ett paket. Sen byter du koppling och hissar upp hela paketet igen. Ingen rocket-science direkt. Du behöver en stabil & stor dumkraft och någon som hjälper till så du kan sänka ner motorn när den lossas ur karossen.

Sen är det lite pilla att lossa inre drivknutar, alla elkablar, vajer och soppaslangar.

Så här ungefär:


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



beepbeep skrev:
Det enklaste är att plocka ur motor & växelåda som ett paket.


Jepp. Det är ingen idé att hålla på och pilla med att "bara sänka ned" etc, det blir bara extra trångt och eländigt.

Att sänka motorn på en 911 är inte speciellt svårt, men dom första gångerna är det nog bra om man är två
personer. Hela paketet blir liksom ganska vingligt. Jonas Jarlmark och jag gjorde en gång manövern:
köra in i garaget - lossa allt - ur med motor & låda - separera motor och låda - pilla med kopplingen -
ihop igen - brum brum
på cirka två och en halv timme, på en tidig 911 S.

På en turbo har du ju lite mer sladdar, slangar och elände, men det är som sagt inget rocket-science-jobb.

Lycka till!

_________________
--
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
beepbeep skrev:
Det enklaste är att plocka ur motor & växelåda som ett paket.


Jepp. Det är ingen idé att hålla på och pilla med att "bara sänka ned" etc, det blir bara extra trångt och eländigt.

Att sänka motorn på en 911 är inte speciellt svårt, men dom första gångerna är det nog bra om man är två
personer. Hela paketet blir liksom ganska vingligt. Jonas Jarlmark och jag gjorde en gång manövern:
köra in i garaget - lossa allt - ur med motor & låda - separera motor och låda - pilla med kopplingen -
ihop igen - brum brum
på cirka två och en halv timme, på en tidig 911 S.

På en turbo har du ju lite mer sladdar, slangar och elände, men det är som sagt inget rocket-science-jobb.

Lycka till!


Hmm, hade hoppats på: - "Inga problem behöver inte plocka ur motorn, sänkning funkar fint.
Har hört att när lådan är separerad från motorn är det ett "20 minuters jobb".

Det låter så otroligt attraktivt att slippa:
- Koppla bort alla oljeslangar, koppla tillbaka och två som sitter taskigt till läcker
- Koppla bort elektriska sladdar, glömma en och dra bort något dyrt
- Runda av bultar till drivknutarna

Måste nog ställa in mig mentalt på att det är motor ur som är det som gäller.
Det kanske räcker med att ta bort intercoolern (och låta luftburken sitta kvar) och jag kanske inte behöver ta loss bakskärmen (har gjort det 3 ggr, men det tar flera timmar bara det)

Hur högt måste jag hissa bilen, har läst 1 meter ?
Hur hissar jag upp bilen som här högt på bästa sätt, finns det några knep ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Det är enklast at få ut hela motorn med lådan, punkt. Intercooler, luftbox och allt sådant kan sitta kvar, så egentligen är det inte så mycket som ska plockas bort.

Det är lysande tillfälle att gå över motor- och växellådsfästen, insidan av motorutrymmet och ta bort smutsen.

En sak är säker: du kommer inte att kunna byta kopplingen genom att "bara sänka motorn". Det går att plocka ut motorn separat men är oftast mer bök än det är värt...har man plockat ur motorn så är det inte mycket mer som håller i lådan, bara växelspasöverföring, drivknutar och hastighetsmätarkontakten.

Det är p**s att försöka få ihop motor ihop med växellådan om någon av dom sitter kvar i bilen. Det gäller att ha dom i rad nere på golvet och efter mycket micklande och meckande går dom ihop. Sen är det bara att hissa upp hela skiten i bilen och koppla på resten.

Bilen ska så högt upp att du kan få in en domkraft och få ut motorn utan att intercooler/luftbox tar i bilen. 1 meter funkar.

Det är egentligen inte så farligt som det låter, bara man hjälpts åt och håller balansen när man plockar ur. Och ja, plocka bort hastighetsmätarkontakten och backkontakten första du gör. Det är en klassiker att slita loss annars

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Skruva banåkabil
Byta koppling på Porsche 964 TURBO
1207 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande