Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
toyota mr2 läcker ut komp i kylsystem:(
837 besök totalt
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004

Trådstartare

Fått ihop motorn till min mr2 turbo, startade och den gick jättebra! Ett smärre oljeläckage var lätt fixat, inga missljud, eller liknande.
Allt detta innan man börjar ladda.
Kör jag motorn på låga varv utan laddtryck så funkar det perfekt. Men så fort jag varvar ur den och drar på ett par ggr så försvinner värmen i cupevärmepaketet, samt tempmätaren går uppåt. laddar endast 0.6 bar under inkörning. Bilen har endast varit uppe på det röda en gång, och då under ca 5-10 sekunder. Först trode jag det var luft i kylsystemet (mittmotorbi; kylaren fram=stort kylsystem) men så var inte fallet.
Idag stannade jag bilen i samband med att tempen gick upp, öppnade huven och såg att det tryckts ut kylvätska ur expansionskärlet.
ATT nått är fel förstår jag, men vad, och varför?
Motorn är helrenoverad på firma, block och topp är planade, stålpackning monterad och toppen fastsatt med ARP pinnbultar, ihopmonterat med ARP's eget fett för rätt friktion vid momentdragning.
Någon som har en ide om vad som kan vara fel?

M535i
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

toppackningen tätar nog inte runt cylinderkanterna. Vad är de för packning?

Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Det är en TRD (toyota racing development)packning, i stål.
Viktigt med stålpackning är just att ytorna är helt plana, därför planades både block och topp.

M535i
Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Toppen är av, visade sig att något hänt med packningen, vet ej vad, men den läckte. Toppen är för tryckning *(för att helt kunna utesluta den om det fortfarande läcker) samt ska firman kolla så toppen fortfarande är plan. Sen ska allt monteras med en ny (annat märke ) toppacking, hoppas det håller

M535i
Citera
Skruva banåkabil
837 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande