Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
WTCC - hjulvinklar och sånt
1524 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Satt och slötittade på Eurosport för en stund sedan. Warmup i WTCC på Monza. Reflekterade över att mitt okalibrerade ögonmått tyckte att SEATen hade rätt lite neg camber. Sen såg jag iofs att det nog var fel men börja ändå undra lite:

Vad är typiska hjulvinklar för xTCC-bilar och typiska wheelrates och självsvängningsfrekvenser? Har bilarna samma typ av hjulupphängningar och samma infästningspunkter som sin motsvarande standardsalubil eller får mkt byggas om?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Samma infästningar och länkarmar men med uniballs i excentriska hylsor där det känns lämpligt.
Förlängare är även tillåtet på yttre leden mot spindeln för att få vettig vinkel på samma arm. Även styrarmen får justeras i höjd för minska bump stear.

Tills i år är det dock tillåtet att köra egentillverkade länkarmar men då måste dom väga 10 eller 20% mer tror jag det var än original.

Angående vinklarna figurerar det ganska extrema värden på särskillt camber. 5-6 grader är inte ovanligt.

Frekvens kan man säga ligger runt 3,5-4,5 Hz ungefär...så har jag nog inte röjt allt för mkt av "det hemliga".

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Andreas Lidström skrev:
Angående vinklarna figurerar det ganska extrema värden på särskillt camber. 5-6 grader är inte ovanligt.

Jag satt också och slötittade och tänkte att ojojoj...det är nästan uppåt 5-6 grader en hel del avbilarna måste ligga!

Mantorp
Här sen Nov 2002

Bak på den framhjulsdrivna och fram på BMW brukar det vara snudd regel med 5 grader camber.

offset på fälgarna och därmed styrande av styrradien ska man knappt ens nämna.

BMW åker med ET 0 (Eller var det -10mm, jag är trött) på sina hjul..."plus" 15mm spacer på varje sida som grundsetup...

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Andreas Lidström skrev:
....................

BMW åker med ET 0 (Eller var det -10mm, jag är trött) på sina hjul..."plus" 15mm spacer på varje sida som grundsetup...
Är inte det bara för att de ska få samma spårvidd som S60? om de fått ha längre bärarmar och/eller flytta fästpunkter hade de väl hellre gjort just det?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Pär Hansson skrev:
Andreas Lidström skrev:
....................

Är inte det bara för att de ska få samma spårvidd som S60? om de fått ha längre bärarmar och/eller flytta fästpunkter hade de väl hellre gjort just det?

Exakt...bara jag som missade förklara det.
Ngn egennytta är det inte.

Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

orkar de hälla ratten, eller fuskar de med servo då?

--VVTS--
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Man orkar inte många varv i dessa bilarna om servon lägger av...så fusk vet i tusan om jag vill kalla det.
Snarare en nödvändighet.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Vad är mekanismen bakom såpass mycket neg camber?

Dom verkar ju inte rolla överdrivet mycket (baserat dels på ögonmått och dels på ca 4 Hz). "Primitiva" standardbilsgeometerier iofs, men ändå? Däcken?

Göteborg
Här sen Nov 2002

När jag kollade så tyckte jag att det såg ut som om BMW bilarnas bakhjul rörde sig fruktansvärt mycket framåt-bakåt under fjädringsrörelse (curbs), var det bara jag som var trött i skallen eller har de nån slags skum bakvagn?

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

MaZ skrev:
När jag kollade så tyckte jag att det såg ut som om BMW bilarnas bakhjul rörde sig fruktansvärt mycket framåt-bakåt under fjädringsrörelse (curbs), var det bara jag som var trött i skallen eller har de nån slags skum bakvagn?

Samma iaktagelse fast rörande framhjulen hade jag. Beror ju iofs på den smått sjuka styrradien.

Bak måste jag kolla igen...

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Såg det bara vid ett par tillfällen under första rejset, det var då man såg bilen rakt från sidan i ingången på första chikanen.

BMW 330i -05
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Ligger nog något i det. Tyckte bakre hjulhuskanten hade knepig form, mer utskurna uppåt/framåt?

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Vad är mekanismen bakom såpass mycket neg camber?

Dom verkar ju inte rolla överdrivet mycket (baserat dels på ögonmått och dels på ca 4 Hz). "Primitiva" standardbilsgeometerier iofs, men ändå? Däcken?

*bump*

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Drar till med en gissning för att få igång diskussionen:

De åker (har jag fått för mig) på relativt små (17 tum) fälg. Detta ger en relativt hög däcksida och därmed stora rörelser i slitbanan. Innerdelen av däcket (som alltid ligger i marken) "drar" ner hela slitbanan i backen när de går in i kurvan pga deformationen i däcket.

OBS! Detta är bara en vild spekulation, såga den gärna om ni VET hur det förhåller sig!

1524 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande