Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1524 besök totalt |
WTCC - hjulvinklar och sånt
Satt och slötittade på Eurosport för en stund sedan. Warmup i WTCC på Monza. Reflekterade över att mitt okalibrerade ögonmått tyckte att SEATen hade rätt lite neg camber. Sen såg jag iofs att det nog var fel men börja ändå undra lite: Vad är typiska hjulvinklar för xTCC-bilar och typiska wheelrates och självsvängningsfrekvenser? Har bilarna samma typ av hjulupphängningar och samma infästningspunkter som sin motsvarande standardsalubil eller får mkt byggas om? _________________ Pär Hylander |
||||
Samma infästningar och länkarmar men med uniballs i excentriska hylsor där det känns lämpligt.
Förlängare är även tillåtet på yttre leden mot spindeln för att få vettig vinkel på samma arm. Även styrarmen får justeras i höjd för minska bump stear. Tills i år är det dock tillåtet att köra egentillverkade länkarmar men då måste dom väga 10 eller 20% mer tror jag det var än original. Angående vinklarna figurerar det ganska extrema värden på särskillt camber. 5-6 grader är inte ovanligt. Frekvens kan man säga ligger runt 3,5-4,5 Hz ungefär...så har jag nog inte röjt allt för mkt av "det hemliga". ![]() |
||||
Jag satt också och slötittade och tänkte att ojojoj...det är nästan uppåt 5-6 grader en hel del avbilarna måste ligga! ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Bak på den framhjulsdrivna och fram på BMW brukar det vara snudd regel med 5 grader camber.
offset på fälgarna och därmed styrande av styrradien ska man knappt ens nämna. BMW åker med ET 0 (Eller var det -10mm, jag är trött) på sina hjul..."plus" 15mm spacer på varje sida som grundsetup... ![]() ![]() |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Exakt...bara jag som missade förklara det. Ngn egennytta är det inte. |
||||
|
||||
Man orkar inte många varv i dessa bilarna om servon lägger av...så fusk vet i tusan om jag vill kalla det.
Snarare en nödvändighet. |
||||
Vad är mekanismen bakom såpass mycket neg camber?
Dom verkar ju inte rolla överdrivet mycket (baserat dels på ögonmått och dels på ca 4 Hz). "Primitiva" standardbilsgeometerier iofs, men ändå? Däcken? _________________ Pär Hylander |
||||
När jag kollade så tyckte jag att det såg ut som om BMW bilarnas bakhjul rörde sig fruktansvärt mycket framåt-bakåt under fjädringsrörelse (curbs), var det bara jag som var trött i skallen eller har de nån slags skum bakvagn?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Samma iaktagelse fast rörande framhjulen hade jag. Beror ju iofs på den smått sjuka styrradien. Bak måste jag kolla igen... |
||||
*bump* _________________ Pär Hylander |
||||
Drar till med en gissning för att få igång diskussionen:
De åker (har jag fått för mig) på relativt små (17 tum) fälg. Detta ger en relativt hög däcksida och därmed stora rörelser i slitbanan. Innerdelen av däcket (som alltid ligger i marken) "drar" ner hela slitbanan i backen när de går in i kurvan pga deformationen i däcket. OBS! Detta är bara en vild spekulation, såga den gärna om ni VET hur det förhåller sig! ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1524 besök totalt |