Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
GT3 Bromsar?
1260 besök totalt
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
GT3 Bromsar?

Försökte smörja upp mina bromsar i dag pga att jag har ett knarrande ljud från dom vid försiktig inbromsning.
Ljudet låter som att det kommer från själva bromssystemet snarare än från bromsarn ... men jag är inte säker på det. En annan källa kan kanske vara nån genomförning genom torpedväggen eller nått. Knarret fortplantar sig i golvet o kardantunneln, men det hörs bara när bilen rullar, inte när den står stilla. Det hörs inte heller vid kraftig inbromsning .

Men ett problem jag stötte på med själva bromsarna var att jag inte fick bort beläggen... Hur sitter dom på GT3 bromsarna? Pinnen som håller fjäderbrickan var inte problem. Är det bara att dra ut beläggen sedan? På mina S2 ok så låg ju beläggen mot glidplattor men det ser dom inte ut att göra på dessa ok, det ser ut som att dom vilar mot två "pinnar" inne i oket i stället.

Nån som har nån teori om vart knarret kan komma i från?

NS BTG: 9.10.21

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ingen som har koll på GT3 bromsarna o hur beläggen sitter?

Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Kan du inte prova att lägga lite tunt med kopparpasta på "pinnarna" och se (höra) om det tystnar?

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Det gjorde jag i helgen ... Men jag fick inte bort beläggen . Man vill ju inte bruka mer våld än vad nöden kräver så därför undrar jag om det fins nån hemlis för att få bort beläggen eller om det bara är att dra ut dom?

Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004

Fredrik C skrev:
Det gjorde jag i helgen ... Men jag fick inte bort beläggen . Man vill ju inte bruka mer våld än vad nöden kräver så därför undrar jag om det fins nån hemlis för att få bort beläggen eller om det bara är att dra ut dom?

Jag har ju inga GT3 bromsar men har också svårt att "dra upp" beläggen så jag har skruvat av oket och petat loss beläggen,, oken sitter med två feta insexskruvar

PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
carreracup
Ystad
Här sen Maj 2004

sitter med en solfjäder tryckta i kolvarna,solfjädern sitter bara med dubbeltejp så det går att dra ut i nödfall...

Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Aha. Förstod att det var nått sånt... Då får dom sitta tills det är dax för byte.

Tackar Niclas.

Citera
Skruva banåkabil
GT3 Bromsar?
1260 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande