Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 6228 besök totalt |
Bultar till spacerplatta?
Hej! Jag håller på att tillverka ett par spacerplattor till sommarens bruks/banåkabil. Plattorna bak är 26 mm breda. Det innebär att jag skulle behöva en bult som är minst 80mm lång. Jag kollade lite snabbt efter detta idag men det verkar vara svårt att hitta... Är det så att det inte håller med så långa bultar ![]() om det är så, så får man ju sätta ett par pinnbultar (har för mig att set heter så) och skruva fast fälgen med muttrar. Men då undrar jag, vad ska jag använda för pinnbultar och hur brukar dess infästningar se ut för att bulten inte ska snurra? Finns det något smidigt sätt? Det skulle vara väldigt bra med nån bild på exempel ![]() _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||||
Här är ett exempel:
http://www.bilannonser.se/index.aspx Annars kan man göra konverteringen i spacern som den längst till vänster på den här bilden: ![]() Mer info: http://www.h-r.com/index.php?inhalt= _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||||
Jag har tänkt den tanken också... Materialet är aluminium, men om man skickade i en insatsgänga kanske det håller..? Någon som har nån erfarenhet av detta?
Ja det var väl något sånt jag gick och funderade på. Men jag är fortfarande inte helt klar på hur jag ska "låsa" bulten på bästa sätt. Kom gärna med förslag!!! Tack för era svar ![]() _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||||
Det finns pinnbultar för pressning, annars kör du med lämplig Loctite-produkt ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
Gött! Vet du var man lättast kan få tag på pinnbultar? _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||||
Här har du billiga pinnbultar för ditt ändamål.
Finns 80mm med 68mm "exposed length" http://www.rallydesign.co.uk/catalog _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||||
Tack Daniel!
![]() Nu har jag två metoder som jag väljer emellan... 1. Sruva plattan i bromskivan och fälgen i plattan, och då givetvis med insatsgängor! 2. Skruva plattan i bromsskivan och fälgen på pinnbultar på plattan, och fästa pinnbultarna med loctite ![]() Båda metoderna kräver ungefär samma arbete. Vad tycker ni vad ska jag välja? Vilket håller bäst ![]() _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||||
Använder du exemplevis 7075 alu så behöver du inte göra någon insatsgänga, du kan gänga i alut direkt. _________________ Roland Johansson |
||||||
Ett bultförbands prestanda ökar med ökad klämlängd, så jag skulle satsat på pinnbultar och genomgående hål i spacers. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||||
Jag kollade med materialaren på volvo idag där jag beställt materialet. Han hade tyvär inget nummer på aluminiumet ![]() Däremot så kallade han det för "alumek" Har ni hört det förr? Vad är det för hållfasthet på det? Hur är det jämfört med 7075? ![]() Jag hade självklart glömt karlebo-boken hos mina föräldrar så jag kan inte kollla ![]() _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||||
Jag har en stång 7075-T73511 liggandes. Diamater 140mm. Längd c:a 600 mm.
Kan vara till salu. 140 mm kanske är i minsta laget, eller skulle det räcka? Men då måste du sticka av skivorna i svarv. Att skära ut ut tjock plåt låter enklare. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||||
Tack Daniel, men nu har jag ju redan material och dessutom färdigkapat. Gratis var det med... Volvo bjöd ![]() Materialet är kapat från en stång med nån hightec-maskin. Diametern är 160mm och kommer att bli 150mm färdig.
Detta lät ju mycket bra!! ![]() ![]() Tänk vad bra material man kan få när man är luddig och bara beställer alu. ![]() _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||||
Skall du använda std.längd på hjulbultar så rekomenderar jag nog att använda insatsgänga, har inga vetenskapliga uträkningar men är lite skeptisk mot att lossa å dra åt en skruv upprepade gånger i alu.
Skall tillverka lite spacers åt min bror i alumec , där kommer det sättas i sådana här http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=TWH9950B62 verkar vettiga med fin styrning i början åxå. Gratulerar till ett bra pris på materialet. _________________ Jonas ohliw Mercedes C32 AMG |
||||||
OK. Tack Jonas!
Då blir det insatsgängor! ![]() Får man fråga vad materialet kostar om man skullle behöva mer i framtiden... _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||||
Jag har nog inte fattat än hur man fäster pinnbltarna... Det kan väl inte bara vara att skruva i dom i spacern? Jag måste väl låsa dom på nått sätt ![]() Vi har ju haft uppe loctite innan men då känns insatsgängor säkrare. Någon som kan förklara? _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||||
http://www.svenskafalg.se/falgtillbe Nr. 9 på bilden. De är en sträcka på dem som inte är gängad, mao kan de inte gänga längre in än vad de ska, där låser de sig på åtdragningshållet. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Så långt har jag förstått med, men hur blir det när du lossar muttern? lossar inte pinnbulten då med..? _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 6228 besök totalt |