Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Olika dimater på däck?!
764 besök totalt
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Olika dimater på däck?!

Har någon varit med om att däck har olika stor diameter?

Mina däck somrullat bak förra året får tjänstgöra fram i år, när de blev på lagda så drog bilen höger. Bytte jag sen höger/vänster fram, så drog bilen vänster istället. Vi mätte lite och kom fram till att mitt ena fram däck har 7mm större diameter. Inte så konstigt om bilen drar lite snett. Ska prata med däck handlaren idag och se vad han säger.

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vad är det för däck

Är det mönsterdjupet eller stommarna som är olika? Låter ju nästan helt osannolikt(?)

Göteborg
Här sen Nov 2002

Fyfan, snacka om värsta mardrömmen att få en sån batch på en fyrhjulsdriven bil. Diffsallad nån? Trodde inte det...

BMW 330i -05
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Falken ZE-512 i dimension 195/50-15 är det.. Däcken har samma mönster djup när jag mätt dem igår, ska in med bilen till däck firman så skulle de kolla upp det!! Får se om det är stommarna eller vad det är för något fel!!

Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Efter lite prov och försök, kontroll av hjul inställning och så har jag nu fått två nya däck och det slutade dra med en gång! Så nåogt fel måste det ha varit...

Fått erbjudande om och köpa de "dåliga" däcken för montering bak för 800:- , kan det vara ett pra pris tro?! Rullat en säsong bak på bilen!

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

För några år sen fick jag lära mig att dragracingdäck säljs i par så att man ska få lika höga. De är förstås inte masstillverkade på samma sätt som vanliga däck. Ett par kamrater till mig hade köpt ett knippe däck tillsammans och eftersom de inte visste om parningen råkade en av dem få däck av olika par på sin bakaxel. Det knäckte slutväxeln på bilen på några repor. Vibrerade tydligen en del uppe mot mål i 340 km/h.

Tystberga
Här sen Mar 2004

Det är vanligt inom karting att däcken är olika, dock inte på bättre däck typ Bridgestone som håller måtten bra. Däremot är det känsligt hur du monterar däcken, blåser du i säg 5kg för att få ut dem på fälgen så kan korden sträcka sig och däcket får en större diameter. Man kan rätta storleksskillnaden genom att lägga däcket en stund med för högt tryck så korden sträcker sig och hjulomkretsen blir större men det är inget att rekomendera för går korden sönder får du väldigt ont!!!

Det är även vanligt att de blir olika slitna då det mest är högerkurvor och en gokart är extremt känslig med sin stela bnakaxel.
Citera
Däck för banåka
Olika dimater på däck?!
764 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande