|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Trådstartare

02 Apr 2005 13:44
Hur inolja skumfilter
Hur och i vilken mängd ska man applicera olja på skumfilter? Flaskan jag köpte på mc-butiken har ingen sprayanordning eller så.
ofter ombyggnad i framänden av bilen är det snabbast och lättast för mig att använda ett skumfilter jag hade liggandes, sen blir det nog ngn sorts pappfilter
_________________ Pär Hylander
|
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

02 Apr 2005 17:09
enklast är väl precis som du marinerar köttbiten, i en plastpåse, minst kladd så ...
sen får man väl klämma ur överskottet?
|
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Moderator

02 Apr 2005 17:18
Jag tror att man får på tok för mycket olja kvar även om man kramar ur överskottet.
Jag har själv dödat en LMM på en gammal Ford pga av för mycket olja och ändå tyckte jag att jag var snål på olja.
Hade jag ägt den forden idag hade jag inte oljat öht. Den lilla mängd skit som filtret hade släppt igenom utan olja spelade nog inte så stor på den gamla fordmotorn.
Ett skumfilter är inoljat när det levereras och det är knappt man märker eller ser den oljan tycker jag.
_________________ /Anton Lillsund
|
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens

02 Apr 2005 17:18
Det finns ju såna här käcka sprayflaskor för olivolja så att man kan spruta på sallad och sånt, är säkert bra även till motorfilter
/Johan B
|
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

02 Apr 2005 18:20
Utan olja fungerar inte filtret speciellt bra.
Alla (?) LMM av varmtrådstyp har en platina-tråd för mätning. Det finns även en funktion som värmer upp tråden till 1000 grader för självrengöring, då de vid normal drift blir nedsmutsade (rengörning sker normalt efter varje gång bilen stängs av). Att dessa skulle gå sönder pga att lite olja hamnar på dem låter mycket otroligt. Mest sannolikt borde haverier bero på krypning av metalltråden (anledningen varför glödlampor havererar) efter många självrengörningscykler, eller mekanisk utmattning från vibrationer och erosion av partiklar i luftströmmen. Sedan kan ju alltid elektroniken paja förstås.
På bomullsfilter fungerar det iaf att låta ett papper suga upp överflödig olja
|
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

02 Apr 2005 19:06
| Johan Edlund skrev: | Utan olja fungerar inte filtret speciellt bra.
Alla (?) LMM av varmtrådstyp har en platina-tråd för mätning. Det finns även en funktion som värmer upp tråden till 1000 grader för självrengöring, då de vid normal drift blir nedsmutsade (rengörning sker normalt efter varje gång bilen stängs av). Att dessa skulle gå sönder pga att lite olja hamnar på dem låter mycket otroligt. Mest sannolikt borde haverier bero på krypning av metalltråden (anledningen varför glödlampor havererar) efter många självrengörningscykler, eller mekanisk utmattning från vibrationer och erosion av partiklar i luftströmmen. Sedan kan ju alltid elektroniken paja förstås.
På bomullsfilter fungerar det iaf att låta ett papper suga upp överflödig olja |
Men i praktiken så brukar folk som ersätter original filter knäcka varmtrådsmätare på löpande band. Skiter i varför, det ÄR så.
_________________ Roland Johansson
|
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

På bomullsfilter fungerar det iaf att låta ett papper suga upp överflödig olja |
Men i praktiken så brukar folk som ersätter original filter knäcka varmtrådsmätare på löpande band. Skiter i varför, det ÄR så.
|
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

|
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

02 Apr 2005 19:07
Men i praktiken så brukar folk som ersätter original filter knäcka varmtrådsmätare på löpande band. Skiter i varför, det ÄR så
|
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

02 Apr 2005 23:18
| Rolle Scirocco skrev: | | Johan Edlund skrev: | Utan olja fungerar inte filtret speciellt bra.
Men i praktiken så brukar folk som ersätter original filter knäcka varmtrådsmätare på löpande band. Skiter i varför, det ÄR så |
Har själv aldrig noterat några problem, andra som jag vet satt dessa luftfilter på motorer har inte heller haft några problem som jag vet om. Oljade filter har också suttit original på ett par bilmodeller. Däremot så vet jag motorer som råkat ut för problem med LMM även med original filter. Hade det dessutom varit ett välkänt problem så hade sannolikt Bosch eller någon biltillverkare gått ut med detta för att slippa kostsamma reklamationer. Att det finns de som har haft problem är förmodligen bara sammanträffanden, eller så har det en annan anledning än enbart filteroljan.
|
Wahlström
Lidingö
Här sen Aug 2004

03 Apr 2005 00:12
| Johan Edlund skrev: |
Men i praktiken så brukar folk som ersätter original filter knäcka varmtrådsmätare på löpande band. Skiter i varför, det ÄR så |
Har själv aldrig noterat några problem, andra som jag vet satt dessa luftfilter på motorer har inte heller haft några problem som jag vet om. Oljade filter har också suttit original på ett par bilmodeller. Däremot så vet jag motorer som råkat ut för problem med LMM även med original filter. Hade det dessutom varit ett välkänt problem så hade sannolikt Bosch eller någon biltillverkare gått ut med detta för att slippa kostsamma reklamationer. Att det finns de som har haft problem är förmodligen bara sammanträffanden, eller så har det en annan anledning än enbart filteroljan.[/quote]
oljade luftfilter är ett problem!
Framförallt för varmfilmsmätare, de tycker inte alls om olja.
Det finns inga standardbilar med oljade filter! så vitt jag vet.
Så använd ett pappersfilter om du vill att din luftmassamätare ska fungera länge.
_________________ Stefan Wahlström
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Trådstartare

03 Apr 2005 06:37
Ni tappade tråden.....
JAg frågade om inoljning, inte om varmtrådsmätare (som jag inte har)
|
micke.a
Göteborg
Här sen Jul 2004

03 Apr 2005 07:03
| fizz skrev: | enklast är väl precis som du marinerar köttbiten, i en plastpåse, minst kladd så ...
sen får man väl klämma ur överskottet? |
Så skall det gå till, krama ur filtret ordentligt. Filtret skall bara bli genomfuktat med filterolja annars kommer det överflödiga att rinna ur filtret och kleta ner överallt.
_________________ Micke Aspving
|
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

03 Apr 2005 07:07
| Pär Hylander skrev: | Ni tappade tråden.....
JAg frågade om inoljning, inte om varmtrådsmätare (som jag inte har) |
Jag brukade bara kladda lite runt det , (bara på ytan av filtret) och gör det i värme , oljan blir otroligt seg i kyla
och fixa ett par gummi handskar
_________________ Krister Andersson.
Finspång - Kalix
BMW 325ti
En upptagen Man
|
Wahlström
Lidingö
Här sen Aug 2004

03 Apr 2005 10:57
| Pär Hylander skrev: | Ni tappade tråden.....
JAg frågade om inoljning, inte om varmtrådsmätare (som jag inte har) |
Skärpan var nog inte på topp
Instämmer med micke.a och fizz, så har jag gjort på hojar
- fast med kladdiga händer.
_________________ Stefan Wahlström
|
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

03 Apr 2005 12:08
| Johan Edlund skrev: | | Det finns även en funktion som värmer upp tråden till 1000 grader för självrengöring, då de vid normal drift blir nedsmutsade (rengörning sker normalt efter varje gång bilen stängs av). |
Denna funktions finns inte på alla luftmassemätare.
_________________ Ragnar Burenius
|
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

03 Apr 2005 18:12
Självrengörningsfunktionen finns vad jag vet på alla luftmassamätare av varmtrådstyp, men ej på mätare av varmfilmstyp. Har man en mätare av varmfilmstyp och det kommer olja på filmen så är det ju möjligt att mätaren kan börja visa fel, men samma sak gäller ju annan smuts som kan belägga filmen. Exempelvis så kan en beläggning bero på oljestänk från vevhusventilationen, smuts från en läckande luftfilterbox osv. Vissa tester har också påpekat att vissa filter inte klarar att täta tillräckligt mot filterboxen. När det gäller filteroljan så känner inte jag till några tester som har pekat på att oljan ska vara boven.
Bland annat K&N ska ha levererat filter till några tillverkare för originalmontering, antar att detta är de vanliga oljade filterna. Dock är väl detta till lite mer udda bilar som ex. TVR och Aston Martin.
|
M femman
Stockholm
Här sen Feb 2005

07 Apr 2005 17:46
Man ska inte "överolja" det kan skada LMM!
Du ska bara spraya ett tunt lager över filtret annars har du för mycket olja, enligt Pipercross.
_________________ John Tyndal
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Trådstartare

11 Apr 2005 13:52
Mja, nu hade jag ju ingen LMM av varmtrådstyp som kan ta skada (se ovan). Luftvågen i mitt K-jet från Hedenhös tid tid bryr sig någ inte så mycket om en droppe kletig olja gissar jag. (och skulle den gör det så är det snabbt att göra rent den igen)
Jag tog en svamp och duttade på och nu står det på avrinning (om det blev för mkt), ska prova och se om det går att krama ur ngt oxo.
|
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

11 Apr 2005 19:22
På bomullsfilter så brukar det gå bra att låta vanligt hushållspapper dra åt sig överflödig olja, vet dock inte hur det fungerar på skum-filter.
|
|