Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur inolja skumfilter
3417 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Hur inolja skumfilter

Hur och i vilken mängd ska man applicera olja på skumfilter? Flaskan jag köpte på mc-butiken har ingen sprayanordning eller så.


ofter ombyggnad i framänden av bilen är det snabbast och lättast för mig att använda ett skumfilter jag hade liggandes, sen blir det nog ngn sorts pappfilter

_________________
Pär Hylander
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



enklast är väl precis som du marinerar köttbiten, i en plastpåse, minst kladd så ... thumbs up

sen får man väl klämma ur överskottet?
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag tror att man får på tok för mycket olja kvar även om man kramar ur överskottet.
Jag har själv dödat en LMM på en gammal Ford pga av för mycket olja och ändå tyckte jag att jag var snål på olja.

Hade jag ägt den forden idag hade jag inte oljat öht. Den lilla mängd skit som filtret hade släppt igenom utan olja spelade nog inte så stor på den gamla fordmotorn.

Ett skumfilter är inoljat när det levereras och det är knappt man märker eller ser den oljan tycker jag.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1719

Namndispens
Namndispens

Det finns ju såna här käcka sprayflaskor för olivolja så att man kan spruta på sallad och sånt, är säkert bra även till motorfilter

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Utan olja fungerar inte filtret speciellt bra.

Alla (?) LMM av varmtrådstyp har en platina-tråd för mätning. Det finns även en funktion som värmer upp tråden till 1000 grader för självrengöring, då de vid normal drift blir nedsmutsade (rengörning sker normalt efter varje gång bilen stängs av). Att dessa skulle gå sönder pga att lite olja hamnar på dem låter mycket otroligt. Mest sannolikt borde haverier bero på krypning av metalltråden (anledningen varför glödlampor havererar) efter många självrengörningscykler, eller mekanisk utmattning från vibrationer och erosion av partiklar i luftströmmen. Sedan kan ju alltid elektroniken paja förstås.

På bomullsfilter fungerar det iaf att låta ett papper suga upp överflödig olja
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5284



Johan Edlund skrev:
Utan olja fungerar inte filtret speciellt bra.

Alla (?) LMM av varmtrådstyp har en platina-tråd för mätning. Det finns även en funktion som värmer upp tråden till 1000 grader för självrengöring, då de vid normal drift blir nedsmutsade (rengörning sker normalt efter varje gång bilen stängs av). Att dessa skulle gå sönder pga att lite olja hamnar på dem låter mycket otroligt. Mest sannolikt borde haverier bero på krypning av metalltråden (anledningen varför glödlampor havererar) efter många självrengörningscykler, eller mekanisk utmattning från vibrationer och erosion av partiklar i luftströmmen. Sedan kan ju alltid elektroniken paja förstås.

På bomullsfilter fungerar det iaf att låta ett papper suga upp överflödig olja


Men i praktiken så brukar folk som ersätter original filter knäcka varmtrådsmätare på löpande band. Skiter i varför, det ÄR så.

_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5284



Johan Edlund skrev:
Utan olja fungerar inte filtret speciellt bra.

Alla (?) LMM av varmtrådstyp har en platina-tråd för mätning. Det finns även en funktion som värmer upp tråden till 1000 grader för självrengöring, då de vid normal drift blir nedsmutsade (rengörning sker normalt efter varje gång bilen stängs av). Att dessa skulle gå sönder pga att lite olja hamnar på dem låter mycket otroligt. Mest sannolikt borde haverier bero på krypning av metalltråden (anledningen varför glödlampor havererar) efter många självrengörningscykler, eller mekanisk utmattning från vibrationer och erosion av partiklar i luftströmmen. Sedan kan ju alltid elektroniken paja förstås.

På bomullsfilter fungerar det iaf att låta ett papper suga upp överflödig olja


Men i praktiken så brukar folk som ersätter original filter knäcka varmtrådsmätare på löpande band. Skiter i varför, det ÄR så.

_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5284



Johan Edlund skrev:
Utan olja fungerar inte filtret speciellt bra.

Alla (?) LMM av varmtrådstyp har en platina-tråd för mätning. Det finns även en funktion som värmer upp tråden till 1000 grader för självrengöring, då de vid normal drift blir nedsmutsade (rengörning sker normalt efter varje gång bilen stängs av). Att dessa skulle gå sönder pga att lite olja hamnar på dem låter mycket otroligt. Mest sannolikt borde haverier bero på krypning av metalltråden (anledningen varför glödlampor havererar) efter många självrengörningscykler, eller mekanisk utmattning från vibrationer och erosion av partiklar i luftströmmen. Sedan kan ju alltid elektroniken paja förstås.

På bomullsfilter fungerar det iaf att låta ett papper suga upp överflödig olja


Men i praktiken så brukar folk som ersätter original filter knäcka varmtrådsmätare på löpande band. Skiter i varför, det ÄR så.

_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5284



Johan Edlund skrev:
Utan olja fungerar inte filtret speciellt bra.

Alla (?) LMM av varmtrådstyp har en platina-tråd för mätning. Det finns även en funktion som värmer upp tråden till 1000 grader för självrengöring, då de vid normal drift blir nedsmutsade (rengörning sker normalt efter varje gång bilen stängs av). Att dessa skulle gå sönder pga att lite olja hamnar på dem låter mycket otroligt. Mest sannolikt borde haverier bero på krypning av metalltråden (anledningen varför glödlampor havererar) efter många självrengörningscykler, eller mekanisk utmattning från vibrationer och erosion av partiklar i luftströmmen. Sedan kan ju alltid elektroniken paja förstås.

På bomullsfilter fungerar det iaf att låta ett papper suga upp överflödig olja


Men i praktiken så brukar folk som ersätter original filter knäcka varmtrådsmätare på löpande band. Skiter i varför, det ÄR så

_________________
Roland Johansson
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Rolle Scirocco skrev:
Johan Edlund skrev:
Utan olja fungerar inte filtret speciellt bra.

Alla (?) LMM av varmtrådstyp har en platina-tråd för mätning. Det finns även en funktion som värmer upp tråden till 1000 grader för självrengöring, då de vid normal drift blir nedsmutsade (rengörning sker normalt efter varje gång bilen stängs av). Att dessa skulle gå sönder pga att lite olja hamnar på dem låter mycket otroligt. Mest sannolikt borde haverier bero på krypning av metalltråden (anledningen varför glödlampor havererar) efter många självrengörningscykler, eller mekanisk utmattning från vibrationer och erosion av partiklar i luftströmmen. Sedan kan ju alltid elektroniken paja förstås.

På bomullsfilter fungerar det iaf att låta ett papper suga upp överflödig olja


Men i praktiken så brukar folk som ersätter original filter knäcka varmtrådsmätare på löpande band. Skiter i varför, det ÄR så


Har själv aldrig noterat några problem, andra som jag vet satt dessa luftfilter på motorer har inte heller haft några problem som jag vet om. Oljade filter har också suttit original på ett par bilmodeller. Däremot så vet jag motorer som råkat ut för problem med LMM även med original filter. Hade det dessutom varit ett välkänt problem så hade sannolikt Bosch eller någon biltillverkare gått ut med detta för att slippa kostsamma reklamationer. Att det finns de som har haft problem är förmodligen bara sammanträffanden, eller så har det en annan anledning än enbart filteroljan.
Citera
Wahlström
Lidingö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 81



Johan Edlund skrev:


Men i praktiken så brukar folk som ersätter original filter knäcka varmtrådsmätare på löpande band. Skiter i varför, det ÄR så


Har själv aldrig noterat några problem, andra som jag vet satt dessa luftfilter på motorer har inte heller haft några problem som jag vet om. Oljade filter har också suttit original på ett par bilmodeller. Däremot så vet jag motorer som råkat ut för problem med LMM även med original filter. Hade det dessutom varit ett välkänt problem så hade sannolikt Bosch eller någon biltillverkare gått ut med detta för att slippa kostsamma reklamationer. Att det finns de som har haft problem är förmodligen bara sammanträffanden, eller så har det en annan anledning än enbart filteroljan.[/quote]

oljade luftfilter är ett problem!
Framförallt för varmfilmsmätare, de tycker inte alls om olja.
Det finns inga standardbilar med oljade filter! så vitt jag vet.
Så använd ett pappersfilter om du vill att din luftmassamätare ska fungera länge.

_________________
Stefan Wahlström
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Ni tappade tråden.....

JAg frågade om inoljning, inte om varmtrådsmätare (som jag inte har)

_________________
Pär Hylander
Citera
micke.a
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 33



fizz skrev:
enklast är väl precis som du marinerar köttbiten, i en plastpåse, minst kladd så ... thumbs up

sen får man väl klämma ur överskottet?



Så skall det gå till, krama ur filtret ordentligt. Filtret skall bara bli genomfuktat med filterolja annars kommer det överflödiga att rinna ur filtret och kleta ner överallt.

_________________
Micke Aspving
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Pär Hylander skrev:
Ni tappade tråden.....

JAg frågade om inoljning, inte om varmtrådsmätare (som jag inte har)


Jag brukade bara kladda lite runt det , (bara på ytan av filtret) och gör det i värme , oljan blir otroligt seg i kyla

och fixa ett par gummi handskar

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Wahlström
Lidingö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 81



Pär Hylander skrev:
Ni tappade tråden.....

JAg frågade om inoljning, inte om varmtrådsmätare (som jag inte har)


Skärpan var nog inte på topp

Instämmer med micke.a och fizz, så har jag gjort på hojar
- fast med kladdiga händer.

_________________
Stefan Wahlström
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4349



Johan Edlund skrev:
Det finns även en funktion som värmer upp tråden till 1000 grader för självrengöring, då de vid normal drift blir nedsmutsade (rengörning sker normalt efter varje gång bilen stängs av).


Denna funktions finns inte på alla luftmassemätare.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Självrengörningsfunktionen finns vad jag vet på alla luftmassamätare av varmtrådstyp, men ej på mätare av varmfilmstyp. Har man en mätare av varmfilmstyp och det kommer olja på filmen så är det ju möjligt att mätaren kan börja visa fel, men samma sak gäller ju annan smuts som kan belägga filmen. Exempelvis så kan en beläggning bero på oljestänk från vevhusventilationen, smuts från en läckande luftfilterbox osv. Vissa tester har också påpekat att vissa filter inte klarar att täta tillräckligt mot filterboxen. När det gäller filteroljan så känner inte jag till några tester som har pekat på att oljan ska vara boven.

Bland annat K&N ska ha levererat filter till några tillverkare för originalmontering, antar att detta är de vanliga oljade filterna. Dock är väl detta till lite mer udda bilar som ex. TVR och Aston Martin.
Citera
M femman
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 26



Man ska inte "överolja" det kan skada LMM!

Du ska bara spraya ett tunt lager över filtret annars har du för mycket olja, enligt Pipercross.

_________________
John Tyndal
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Mja, nu hade jag ju ingen LMM av varmtrådstyp som kan ta skada (se ovan). Luftvågen i mitt K-jet från Hedenhös tid tid bryr sig någ inte så mycket om en droppe kletig olja gissar jag. (och skulle den gör det så är det snabbt att göra rent den igen)

Jag tog en svamp och duttade på och nu står det på avrinning (om det blev för mkt), ska prova och se om det går att krama ur ngt oxo.

_________________
Pär Hylander
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



På bomullsfilter så brukar det gå bra att låta vanligt hushållspapper dra åt sig överflödig olja, vet dock inte hur det fungerar på skum-filter.
Citera
Skruva banåkabil
Hur inolja skumfilter
3417 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande