| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Byta svänghjul eller lämna in för "lagning" ?
|
6893 besök totalt |
|
Byta svänghjul eller lämna in för "lagning" ?
Det här är ett helt nytt ämne för mig. Behöver byta koppling på min Porsche 911 turbo 1991. Dilemmat jag står inför är följande. Jag skulle helst av allt, av ekonomiska skäl bara byta koppling och inte svänghjul Byter jag bara koppling (inklusive tryckplatt osv.) kostar det ca 4.500 - 5.000:- Skulle det visa sig att jag måste byta svänghjul så kostar det ytterligare 8.000:- Skulle jag i stället satsa på ett lättat Carrera Cup kopplingskit inklusive svänghjul så skulle det kosta 10.000:- Det jag inte förstår är det här med slitage på svänghjulet. Vad är det för typ av slitage det blir, vad får det för effekt, vad kostar det att laga. Det jag läser är att man gör en "resurface" av svänghjulet, vad innebär det och vad kostart det ? Min koppling slirar idag, var ute igår och körde då kopplingen slirade ett antal gånger vid höga varv. I början på förra säsongen hade jag det här problemet också, så den har nog slirat ett 20-tal gånger (kanske mer). Är det sånt här som förstör svänghjulet ? Jag skulle givetvis kunna öppna och kolla, men jag har lite bråttom så jag skulle vilja bestämma mig och beställa. Om det är stor sannolikhet för att mitt svänghjul är "toast" så är det inget att tveka på, då blir det lättat svänghjul. Tacksam för hjälp med att förstå hur det här fungerar! _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
|
resurface - planfräsning. vet inte riktigt hur ditt svänghjul ser ut, men mitt är stort och platt, ingen förhöjning någonstans vilket gör det lätt att fräsa.
Gå till en mekanisk verkstad, jag tror jag fick ge 200:-... eller om det var 300, kommer inte riktigt ihåg eftersom jag inte kan hitta kvittot
|
||||||||
ok, så det handlar om att svarva/fräsa bort "härdningsfläckar" ? Finns det risk för att jag har förstört svänghjulet eller är det ovanligt ? _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
men man kan såklart svarva det också
Risken är väl att det kan härda till den grad att skärstålet tränger genom? Malmbergs hjul hände ju det med... Fast det är nog bättre att han förklarar, jag är så dålig på att vara pedagogisk
EDIT: och det är Jeppsson, inte Jeppson...
|
||||||||
|
Hej!
Porsche svänghjul har en kant som tryckplatta sitter i så det går inte att bara planfräsa den...den måste in i svarven. Men det är som sagt inget problem. När du särar på lådan så kommer du lätt åt svänghjulet som då kan plockas av. Då är det bara att skicka den på nersvarvning. Det räcker att bara svarvar bort det allra tunnaste lager. Fabriksmanualer säger också vad är minimitjocklek för dom men du ska kunna klara dig med ordentlig manual. När svänghjulet är bortplockad kan du pass på banka dit ny vevaxelpackning, då jag antar att dina slirproblem beror på olja som har läckt på slitytan igenom vevaxelpackningen. Men någon ultra-mega Porsche svänghjul som oskuld har kysst i fullmåne och som bara gråhåriga gubbar med Porscheverstäder som tar 1200:- i timmen kan beröra är det inte. Bara ett vanligt sketet svänghjul i gjutjärn som man plansvarvar. Dock måste alla svänghjulsbultar bytas.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Svaravadeytan på ett svänghjul för några månader sen. j*vlar vad hårt det var där lamellen varit. Trots ganska krallig svarv och seriös uppriggning (en alukloss med bultcirkel och centrumstyrning som svarvades om varje gång den monterades) var jag tvungen att rigga om det 2~3ggr pga att det satt sig och börjat vobla. Jag vet dock inte vad svänghjulet utsatts för då jag köpt det från skrot. Men det kan ju vara bra att upplysa den som ska göra det om denne aldrig gjort ett sådant jobb. Svarvstål gick det också åt. Ca 2mm ner i ytan var det härdat.
_________________ Markus Ålind |
||||||||
Sorry för felstavningen Jeppsson
Fördelen med svarvning av ett svänghjul istället för fräsning är väl risken för obalans vid fräsning..dvs svarvar man tar det ju lika mycket på "båda sidor" iom att detaljen roterar..fräser man finns alltid risken att det tar lite lite mer eller mindre någonstans på ytan vilket känns onödigt när svarving är det naturliga valet! Förövrigt kan jag nog hjälpa till med rensvarning (gratis) fast det är nog enklare o billigare att göra det lokalt iom frakten till o från Finspång _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport
|
||||||||
Tack, mycket bra att veta!
_________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Stort tack för erbjudandet Anders! Jag försöker nog hitta någon lokal förmåga men jag kanske slår ett PM för att kunna ställa bra frågor till den tilltänkte, om det är okej för dig ? _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Jodå kan jag vara till hjälp så ställer jag upp Bara du väljer någon som har svarvning som yrke så är det nog inga som helst problem med att slicka av ytan lite snabbt! _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport
|
||||||||
Jag kom på att din bil är en 91:a, alltså har du "dual mass flywheel" så bilden är inte aktuell då den förestället svänghjulet så den ser ut på 930. Men det ska som sagt inte påverka dina möjligheter att plana den genom försiktig svarvning. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Jepp, jag har "dual mass flywheel". På Rennlist så säger Adrian Streather (han som skrev "964:a" boken) att man inte planar/svarvar "dual mass flywheel", samtidigt så säger man på Pelican Parts att man rekommenderar att man gör en "resurface" aller köper ett nytt svänghjul
Jag hoppas att mitt svänghjul ser bra ut, samtidigt som jag "vet" att det kommer att vara riktigt illa, den har slirat för många gånger helt enkelt. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Ett dubbelmassesvänghjul kan du sällan svarva då du inte kan spänna fast inre delen mot den yttre som du spänner fast i svarven. Men du kan fortfarande fixa ytan, planslipa då det spänns upp på annat sätt oftast. _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Jag skulle inte vara så säker på att svänghjulet är skadat, om inte lamellen gått sönder så det blivit repor efter nitarna.
själv har jag brent en och annan lamell, och inte haft några problem efter det. |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Byta svänghjul eller lämna in för "lagning" ?
|
6893 besök totalt |
