Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Celica GT4 -90 | 4645 besök totalt |
Tänkte dela med mig av mitt enkla bygge å förhoppningsvis få lite tips å ideér på vad man kan utveckla mer på detta ständigt pågående projekt.
Bilen är en Toyota Celica GT4 (ST185) andra generationen av turbo modelen, det finns även en model som kallas Carlos Sains som byggdes enbart för att få köras i WRC rally. Bilen har varit i min ägo sen -01, tanken har på senare tid blivit att bygga om den lite i rally andan och få en bil som förhoppningsvis även ligger fint på bana, har tidigare bara varit intesserad av "raktfram" åka men vill nu även prova på att svänga Bästa ET på strippen är 13.6/162 , enda mod som är gjort då är höjt laddtryck/avgassystem/front IC. Nu håller jag på att bygga ny motor som förhoppningsvis kommer i under sommaren. Lite bilder på bilen under åren. Lite bilder på vinterns uppgraderingar. Fler bilder kommer om intresse finns.. annars finns det fler bilder att se på här: http://www.cardomain.com/id/conny _________________ Conny Ruuth |
||
Najs.. gillar stuket på bilen...
Vad är det för bur du satt i? Fabrikat? Den såg snygg ut och jag är på jakt efter nått liknande.. |
||
Kul att ni gillar bygget
Henrik tanken var tidigare att bara syssla med rakfram åka då min kör stil är på tok för agressiv för mitt eget bästa... men det ser ju så himla kul ut när alla är ute på bana å åker så nu ska det provas också Buren som sitter i bilen är "home made" har bockat å svetsat den själv, följt dragracing reglementet samt satt en extra snedstötta för extra support. Har du inte tillgång till bockmaskin så beställ en båge via någon av alla firmor som erbjuder detta... sen svetsar du stöttorna själv. Då kan man bygga den så man inte förstör så mycket i bilen också. En av alla tillverkare http://www.svetsosmide.se (1800:- för en båge). Bilen måste ju få rätta sången om man ska åka bana också //Conny _________________ Conny Ruuth |
||
Resultatet inför sommaren blev...
Det som återstår är att få ut bakhjulen lite... har svarvat en spacer platta å provmonterat. Bilen får rulla med denna setupen denna sommar så fortsätter bygget av motorn påsidan av. /Conny _________________ Conny Ruuth |
||
hej det var väldigt länge sen jag uppdaterade något här
Det har hänt en heldel i garaget. Jag har en liten fråga till er här om det är något ni kan svara på? Jag har köpt en krockad celica och har tänkt bygga en ren leksak av den.. alltså strippa ur den helt å sätta på glasfiber kaross, sen bygga egna lösningar på mycket. Är detta något man kan köra på olika banträffar sen framöver eller vart kan man läsa sig till vilka regler och krav som krävs? Nya Sellholm dämpare är renoverade å monterade (tarmac setup) Provmontering av glasfiber delas som ska på den andra sen. Den svarta GT4an som ska byggas på sen är tanken... Lite framtaging av glasfibermallar... /Conny _________________ Conny Ruuth |
||
|
||
Dax för en liten summering av sommarens pill på bilen...
Tanken var att motorn skulle vara helt färdig nu men så vart icke fallet, dock så har man fått prova nya sprutet i bilen och det funkar förvånansvärt bra måste jag säga. Ett Megasquirt V3 som garage polaren mappade in på gatan lite snabbt. I helgen som var så blev det test av nya motorn men dock bara "orginal" iställning så som orginal turbo/kammar/spridare så som den rullade förut. Hade som en förhoppning att klara köra bättre än 13.6s@162km/h som var förra personbästa, lyckades komma ner på 13.07s så det vart man klart överaskad av. Nu vet jag att alla här inte gillar rakt fram åka men kul att testa vad bilen kan prestera motormässigt, nu kommer den stora utmaningen å pressa den lite på bana å se vad den kan klara... Väghållningen är nog lite för hård dock.. ca 5-10mm fjädringsväg. En liten film från helgens bravader. http://connyruuth.myftp.org/Movies/E En bild från loggen på snabbaste repan. /Conny _________________ Conny Ruuth |
||
Tjenare Kallur
Alltid kul med besök i garaget I bågen är det 45x3 (dragracing reglemente) sen är det 38x3 på främre stöttorna (rally reglemente), men om du ska köra rally stilen så kör på diameter 40 istället.. det gör tydligen tex KBT i Köping, då blir det lättare å hitta skarvhylsor. /Conny _________________ Conny Ruuth |
||
ok tack det lär väll bli rally modelen jag ska ju ha bilen till drifting å ban åka _________________ Tommy Kallur kör:Ducati |
||
Våra race- och banåkarbilar Toyota Celica GT4 -90 | 4645 besök totalt |