| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
köpa TIG svets, prisklasser och dyl.
|
2645 besök totalt |
|
Vad ska man ha? Vad ska man undvika? Vad ska man betala? Är alla TIGar med gas? Det största jobb som jag kan tänkas göra är att svetsa rörram i tjockleken 5 mm.. Vad säger ni? _________________ Mathias Lövdblad |
|
vill du kunna svetsa aluminium? för då drar priset i väg!
om du ska svetsa alu/magnesium måste svetsen klara ac för stål och rostfritt mm så kör man med dc det som jag tycker är skönt att ha på en tig svets är: hf (högfrekvent tändning): vilket betyder att man trycker på en knapp för att starta ljusbågen = du behöver inte ta i materialet då du startar slop upp och slop down: = är att ström styrkan inte kommer med en gång utan man ställer hur lång tid det ska ta innan den kommer upp till inställt amp antal och slop down är tvärt om eftergasströmning: är som det låter gas kommer X antal sec efter man har slutat svetsa vatten kylning tycker jag inte man behöver om man bara svetsar som hobby ibland och inte med så mycke amp när det gäller att köpa en begad tig svets så köp nåt känt märke typ kemppi, esab, miller, då det finns större risk att delar finns när den går sönder osv. tänk också på att endel gamla tigsvetsar drar grymt mycket ström! själv köpte jag en kemppi tig på 300 amp utan gasflaska för 6500kr som jag är nöjd med den har hf tändning och slop down/upp möjlighet att styra strömmen med pedal, gasefterströmning, men den klara inte alu. det går att hitta gamla miller ac svetsar för 5000-10000kr men man bör veta hur mycket säckringarna klarar där man ska ha svetsen så man kan andvända den också jag kan dock till läga att jag inte vill vara utan mig/mag svetsen fast jag har tig svets pga det går mycke fortare att tex punkta fast sakert med mig/mag och om man bränner ihop grövre matrial tex 4mm upp så är det enklare att brasa på med mig/mag eller pinsvetsen! _________________ jonny strand |
|
Här är en ganska bra tråd på zatzy om svetsar. Kanske inte riktigt rätt för denna tråden men väl värt att titta på:
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=206531 _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
![]() |
Skruva banåkabil
|
2645 besök totalt |