Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Fiat Uno TURBO i.e. -87 | 1, 2 >> 12286 besök totalt |
Tid att presentera min vagn: Fiat Uno Turbo i.e. 1987
Rejsas mest underrepresenterade bilmärke. Bilen har varit i min ägo sedan 1999 och under den tiden har bilen utvecklats löpande tillsammans med mig. Bilen var vid förvärvandet orginal med 1.3l motor på ca 105hp. få ägare och relativt lite rost som numer är åtgärdat. Bilen har för närvarnade antagit följande specifikation: Genomgången motor med nya lager (Federal-Mogul), kolvringar (Goetze) och packningssats (Payen). Nya tändkablar samt rotor. Nya remmar och v-pump. Toppen är planad och renoverad med nya ventilstyrningar och frästa säten. Kamaxeln från Fiat Uno 75 N/A som har något högre lyft. Kopplingen är en fjädrad sinterlamell med tillhörande hårdare tryckplatta. Turbo är en Mitsubishi TD04HL 13G med femmans avgashus och hårdare tryckklocka. Avgas 2.5 tums downpipe följt av system från supersprint utan katalysator. Spridare (234cc) samt luftmängdmätare från Fiat Croma Turbo (2 liters motor). Malpassi progressiv bränsletrycksregulator 1.2:1 K&N koniskt luftfilter. Intercooler från SAAB 9000 93< Återcirkulerande dumpventil från Mitsubishi Lancer Evo VI (kolvtyp). Öppen vevhusventilation med catchtank från SAAB, litet filter Castrol TWS 10W-60 olja. RedDot skivor (6 slits) med RedDot belägg fram och bak. Hårdare och kortare stötdämpare med Jamex fjädrar som sänker 35mm. 14x6 tums Fiat Croma Turbo org. fälg från cromodora (vitlackerade). Yokohama A032R däck i dimensionen 185/55-14. Fjäderbenstag fram (Matter i alu) och bak (Sparco). Batteriet är placerat bak. Något lättad. Bilder finns men är inte de senaste... _________________ Henrik Persson Fiat Uno Turbo i.e. -87 Porsche 911 SC targa -82 |
||||
|
||||
undar om detta kan vara min föredetta granes bil... isf är det ju skitskoj att den kommer till lite användning!
Sig mig: Vad är vikt/motor prestanda på en sådan där liten sak?? Kul bil vilket fall som helst _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Mycket trevlig bil du har!
Har varit på väg att köpa både Uno Turbo och Punto GT ett antal gånger men dom har alltid varit vrak (blåsta topplockspackningar, rost m.m.) tyvärr. Kul att se nån som verkar satsa seriöst iallafall! Keep up the good work! Mvh /Tim PS! Trevligt sällskap din Uno har på den översta bilden! DS. _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||
Nu ska jag inte svara för Henrik, men jag hade en Uno T förra året. Den vägde 940kg med mig i och lite soppa om jag minns rätt, inget baksäte eller reservhjul heller. Körde på 1.7bar och den fick hyffsat med soppa iaf, tror jag hade 170hk utan att ta i. 5.5kg/hk. Jag tyckte den gick bra i farter under 100, sen belv luftmotstånd vs. den "klena" effekten för stort. Mer om min gamla vid intresse: Projekttråd: http://forum.lazzat.se/showthread.ph Säljesannons: http://forum.lazzat.se/showthread.ph Tyckte dockväghållningen var riktigt risig trots s*nkfjädrar, shysta dämpare (vanliga "orginal" dock"), 15" fälgar. Även bromsarna mattades vid upprepade hårda inbromsningar under kort intrervall (detta hände bara en gång, det var roligare att gasa än bromsa ). Nog om min. Kul att se en UnOT på rejsa. Tror att de går att få snabba (annat än rakt fram då) med lite trixande med fjädrar, krängare m.m. En kul budgeträser (no offence) hur som hellst! MVH _________________ David Ålind |
||||
True-true... men i en lite ädlare förpackning (sorry för OT inlägget) /Tim _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||
Trevlig respons på Fiaten. Tackar vi för.
Det som är gjort inför kommande säsong är bromsarna, dämparna, fjäderbenstag fram (alu) och fälgarna med r- däck. ska bli mycket intressant att se vad detta ger för uppförande. De få gånger som jag deltagit på banträffar har jag kört på regumerade däck (185/60-13) och orginal broms och chassisättning. jag tyckte att det var ok (referens?!) och förlåtande, dessvärre har det varit med en ej så trimmad motor och problem vid de tillfällena (spruckna tryckslangar mm). Jag ser fram emot banträffar och planerar att rulla ut bilen i helgen. Vikt och effektförhållandet är som Eel skrev mkt trevligt. har för mig att jag vägde in olättad på 890 med förare. Effekten ligger väl runt 170-180. Hoppas på 5kg/hk i år. Kul. Det som hindrar framfarten i form av acc har tidigare varit däcken och greppet de har bidragit med. Idag blir det lite slangdragning runt motorn och kanske en uppstart efter att batteriet monterats ha det Mvh Henrik _________________ Henrik Persson Fiat Uno Turbo i.e. -87 Porsche 911 SC targa -82 |
||||
Tjenare Bjärred!
Kul att äntligen få se pärlan! Det låter som om du fått till ett bra recept på mycket bus för hyggliga pengar (om nu bilhobby kan vara billigt? ) Ska vi busa bana ihop i sommar? _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Hallo Samson!
Jovisst är jag på att nöta lite bana. ska bli riktigt kul. Just nu efterfrågas lite märkesoberoende banträffar. Ditt bygge har ju spårat ut lite kan man kanske säga, bur och grejor. annat än när jag åkte med i jkpg för några år sedan...men snabbt gick den och bromsa kunde den med. (Pärla och pärla..axplock av gamla bilder...) Kul att se din med. För övrigt så va jag ute och körde lite i fredags efter att ha monterat de sista. lagom stötig och bett i bromsar. huvudcylindern kunde vara fräschare och min endast 200mil gamla sinterlamell ger redan efter på höga växlar. ha det _________________ Henrik Persson Fiat Uno Turbo i.e. -87 Porsche 911 SC targa -82 |
||||
Vi får kontakta varandra om vi hittar någon märkesoberoende träff.
Vi är ett gäng som emellanåt hyr Anderstorp. Du får ett pm när det dags igen! Angående mitt nystartade projekt tykte jag det var hög tid nu. Har gått så länge och drömt om det! Jag har kommit in (i andra hand) i ett Alfa-garage här i Göteborg. Bara massa tävlingsbyggen och kanon-schyssta garagekompisar. Perfekt inspiration! Hoppas verkligen jag får en plats i första hand så jag har möjlighet att fullfölja vad jag påbörjat. Du har inte fler bilder på UnOT:n? _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Tja!
Alltid roligt med lite bilder.... här kommer några nya. Vet inte riktigt vad jag tänkte på när dessa bilder togs, hade ju såklart varit kul med bilder på hjulupphängning/bromsar och motorn. Det får helt enkelt vänta tills nästa gång. _________________ Henrik Persson Fiat Uno Turbo i.e. -87 Porsche 911 SC targa -82 |
||||
|
||||
En riktig "ulv i fårakläder" - kul att se och säkert kul att köra! Jag hade ett tag funderingar på att lägga mig till med en Daihatsu Charade Turbo, ungefär samma koncept... men det blev Miata istället, det är roligare med cabbe. Vi ses nog så småningom
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||
Tja!
I brist på bankörning fick jag stilla suget med lite rakt-fram-körning på Meca raceway i malmö igår. Det var första gången jag körde strip. Två runder blev det med representabla tider och höga sluthastigheter. Första 60 foten tog ungefär 2,5 sekunder vilket är för mycket. Det spinner nästan hela vägen in i "mål", det greppar uselt med r-däck på "klistrig" bana. Jag tog det sansat i starten för att skona vxllåda. hoppade över att värma däcken också. Det var ganska kul att köra och det finns mkt potential i bilen, det vittnar slutfarten om. Resultat: Runda 1: 9,7sek och 133km/h Runda 2: 9,3sek och 135km/h Bilen är inte byggd för att köra rakt fram... som tur är. Jag har inget varvstopp för närvarande så allt spinnande runt 8000rpm resulterade i mycket klet i vevhusventilationen. hoppas att det inte blivit tokslitet i loppen nu med mkt leakdown som följd. Lånar två bilder från gårdagens onsdagskörning Mvh _________________ Henrik Persson Fiat Uno Turbo i.e. -87 Porsche 911 SC targa -82 |
||||
Imponerande att någon äntligen bygger sin Uno T med lite stil...
Tumme upp från mig! (gammal Uno T -90 ägare) |
||||
Våra race- och banåkarbilar Fiat Uno TURBO i.e. -87 | 1, 2 >> 12286 besök totalt |