| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Etanol i Porsche 944?
|
1522 besök totalt |
|
Etanol i Porsche 944?
Jag är väldigt intresserad av att konvertera min bil till etanol, dels för att det är miljövänligare än bensin men mest för att man verkar kunna pressa ur ett par kusar till! Har kikat runt litet grand men inte hittat så bra info om konvertering på 944 modellen. Jag är väldigt dåligt påläst om 944-motorn och dess insprutningssystem. Men jag antar att man behöver byta spridare och bränsletrycksregulator för att få de 30-40% extra bränsle som behövs för att kunna köra med etanol? För att det sedan ska fungera bra ska man väl höja tändningen har jag hört (ca 6 grader). Behöver man bränna ett nytt chip då? Många frågor på samma gång
MVH / _________________ |
||
|
Då jag inte har något liv letade jag reda på länken för dig..
edit: såg iof att det var en 924 turbo så det kanske inte hjälpte dig så mycket.. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
edit2: jag förmodar att du redan lusläst på http://www.etanol.nu ??
_________________ MackeMaehlum |
||
|
Senare varianter av 944 har motoronic och där tror jag nog det är ny programvara som behövs för att kunna höja tädningen signifikant (kan justeras litegrann med DIP-switchar på boxen, men det är bara finjustering). Om du menar 2.5 liter 8vent N/A så har tror jag LH-jetronic, jag tror att samma sak gäller den.
Kanske läge för en MegaSquirt etc installation? _________________ Pär Hylander |
||
|
Tackar för hjälpen! Har kikat lite på etanol.nu, bra sida!
Ja precis, det är 2.5 med 8V så jag får byta chip då. Vet du ifall orginalspridarna kan flöda 30% mer eller kan man kanske använda spridarna från en s2 eller turbo? Vad är MegaSquirt för något? _________________ |
||
|
MegaSquirt är separat tändsystem..
ex: http://www.bgsoflex.com/megasquirt.h gör en sökning på google på megasquirt så hittar du massa info... _________________ MackeMaehlum |
||
|
Du kan antigen montera justerbar BTR och höja systemtrycket till 4.9 bar (från 3 bar orginal) eller montera större spridare för att få in 40% mer bränsle.
Några procent upp eller ner är inte kritiskt, lambda kommer att korrigera för det. Hur det är med tändningen vet jag inte men det går kanske att "grovjustera" hallsensorns position vid fördelaren? annars blir det nytt LH chip. Komphöjning till cca. 13:1 hjälper också. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
JAg är itne säker, men jag tror det sitter givare i kopplingskåpan som mäter mot svänghjulet även på 2.5 liter N/A. Kräver nog sin smed för att justera dom. _________________ Pär Hylander |
||
|
Det lutar nog åt att byta BTR och höja trycket till 4,9 samt byta chip! Verkar vara den enklaste lösningen.
Detta kanske får vänta till sommaren men jag återkommer med resultat när det är klart
Tack för hjälpen
_________________ |
||
Ska du byta chip ändå så kan du kanske programmera om spridartiderna också. Då slipper man byta BTR (unnder förutsättning att orginalspridarnas flöde klarar av 40% ökning av öppettiderna) _________________ G o r a n A m c o f f |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Etanol i Porsche 944?
|
1522 besök totalt |