Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7751 besök totalt |
Standarddäcken är ganska nära r-däck i treadwear om jag inte fattat det heloa fel. Hur påverkas åkkomforten av att man monterar r-sulor (Toyo R888) till vardags? Du har väl haft en CTR. Vad hade du gjort med den modifieringsmässigt? Hur tyckte du den betedde sig på banan? Varför sålde du? o s v... _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Nej, den är såld för ett litet tag sedan, numera är det skruttgolf som är bruksis. Men känslan hade nog variit densamma. Min gamla kärra förmedlade inte heller samma körglädje och varvvilja. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
ofasen, en 240 hästare! Vart kan man läsa om denna? _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Precis så skulle jag också vilja beskriva skillnaden mellan golfen och hondan. Golfen är ju MYCKET mer praktisk, men honda har det där lilla extra i känslan. Det är ett smått omöjligt val, en dust mellan hjärta och hjärna. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Det var som tusan. Då måste CTR;en vara riktigt jäkla skojig. ![]()
CTR;en verkar ju som det förnuftigaste valet! Jag menar, hur förnuftigt är det att satsa på den bastanta tyskan när du kommer tråna efter en liten vild japanska? ![]() Sånt där funkar aldrig vetdu. Det går inte att inleda en lång och lycklig relation men någon när känslorna talar för en annan. Med den rätta kan man dock ha överséende med eventuella fel och brister, just eftersom det inte spelar någon roll när man jagar varvstoppet genom svängarna. Mvh, Bilrelationsexperten ![]() |
||||||||
HELT rätt, så himla BRA skrivet! Köpa bil (eller va ihop med en tjej) funkar INTE om man väljer med huvudet. Gå på känslan i hjärtat. En som vet... ![]() _________________ Jan Å |
||||||||
Så djupa ni är i era analyser grabbar..
![]() Jo, det ligger nåt i det ni säger, men just körställningen är det värsta med hondan. Det är inte uthärdligt med det i längden. O om det sen ryktas om ny version med 250 häst till nästa år så.. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Vaddå "bättre chassi"?? Har ju bytt dämparna till nya race-dämpare. De lovade guld o gröna skogar på biltema när jag handlade. ![]() ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Enda modifieringen på min Civic var ett sportfilter. På en sån funkar det eftersom man bara hör att det sitter där ovanför 5900 rpm. Jag sålde för att jag hade haft en del små problem (havererad stötdämpare, bristande lack från fabrik, mystiska hjulvinklar och trögväxlad låda) och dessutom för att jag trots allt känner mig bortkommen i en framhjulsdriven bil. Jag bytte bort den mot Speedstern och det enda jag saknar är motorn. Andrahandsvärdet och försäkringskostnaden började dessutom närma sig varandra i för hög takt så det kändes inte så kul. En nackdel med Honda är att de har sina banträffar med Subaru och Ford-folk så man kommer ifatt de övriga när det svänger och sen blir man frånkörd på rakorna. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Som noterats ovan är original RE-040 mycket styva och hjulupphängningen är avstämd för det. Min erfarenhet från två slags vinterdäck på CTR säger att den inte fungerar med däck med mjuka däckssidor. Med sådana fås en underlig studsande gång, mitt intryck är att detta händer när däcken är mjukare än fjädringen (eller annorlunda uttryckt däckens resonansfrekvens är lägre än fjädringens). Har R-däck hårda eller mjuka sidor? Nu har jag B-stone S03 med 40 profil fram, fungerar utmärkt (de har ju också mycket styva däckssidor), men de lyckas med konstycket att döna ännu värre än RE-040 ![]() _________________ Johan Rådlund |
||||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Funkade bilen bra på banan med 15" r-däck? Bromsarna klarade av belastningen utan att fade:a? Andra reflektioner just från bankörningen, positiva eller negativa? Stör det mkt att bilen inte har diffbroms? _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Förresten råkade jag leka bort mig på Blocket igår kväll och fann då massor med Clio sport för under 100k med bara 6-7k mil på mätaren. Polaren har en vanlig fyrdörrars clio, o det är ju en trevlig bil. Måste nog ut och provköra en sport, mkt bil för pengarna. Vad tycker ni som åker clio sport om dem på bana o till vardags?
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Diffbroms är en vettig uppgradering för ut ur vissa böjar behövde man gå på en högre växel för att undvika hjulspinn. Man fick gå under VTEC-puckeln och när det klev i så tappade man greppet. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Clion är skitkul tycker jag men det är en bil som växer ju mer man kör den. mao inte superimponerande vid en första provtur. Man sitter illa och drivlinan är kass=gummisnodd men motorn är mustig och bromsarna riktigt bra. Har du några mer frågor kan du skicka pm.
_________________ /Lars Aldebo Subaru BRZ |
||||||||
Ja 1100kg tjänstevikt är ju helt ok. Det är det bästa med min golf, den väger ju skitlite, då räcker det med lite effekt och bara hyffsat chassi för att de ska bli kul. Man kanske skulle handla en gammal golf gti istället.. =)
Över till nåt helt annat, fast ändå inte. Finns här nån expert på golfmotorer? Jag har en golf -88 som verkar ha helelektriskt sprut. Detta borde enligt instruktionsboken innebära att det är samma som 8v ti-motorn (82 kw). Hur kollar jag vad det sitter för spis i min bil? Jag och mina bekanta är lite osams om vad det kan tänkas vara för något.. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
om det är en 1.8l så heter motorn RP eftersom du säger att det är ett helelektriskt sprut. Det finns också en motor med ke-jet och då heter den GX. Samma effekt i båda. RP har bara en insprutare medan GX har en till varje cylinder. Det som skiljer GX och GTI med k-jet (icke-kat) är att toppen är annorlunda. Annan kam samt större ventiler på GTI. Men, nog om detta här, det är alldeles för OT. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||
Såg nån kommentar från någon på BMW om DSG att det blir för "bra" och man känner inte när det byter växel. En sportig bil ska väl framförallt kännas sportig och inte vara snabb...eller nåt...
Som jag förstått det om BMWs SMG så är det en smula hårdare växlingar än det man får med DSG. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7751 besök totalt |