Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
VW Golf Gti och DSG för banåka?
<<   1, 2, 3, 4   >>
7751 besök totalt
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Ett par kommentarer från mig som inte kört Golfen.
Kör en Cooper S med vettiga däck! Bilen känns bättre med normala däck än med det BMW skickar med som standard. Vinterdäck ska inte användas vid provkörning.

Vad gäller Civic TypeR så får man bort "90%" av bullret om man byter till andra däck än RE040. Fast då tappar man styrrespons också för de däcken är riktigt bra!

Standarddäcken är ganska nära r-däck i treadwear om jag inte fattat det heloa fel. Hur påverkas åkkomforten av att man monterar r-sulor (Toyo R888) till vardags?

Du har väl haft en CTR. Vad hade du gjort med den modifieringsmässigt? Hur tyckte du den betedde sig på banan? Varför sålde du? o s v...

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Alexi Törnqvist skrev:
Erik (fd Mooseman) skrev:
Sammanfattningsvis vill jag egentligen bara förmedla mina känslor efter att jag lämnat tillbaks nycklarna och satt mig i min bil och är på väg hem. Ett stort brett leende sprider sig från örsnibb till örsnibb så fort jag tänkter tillbaks till provkörningen...

Nu till den viktigaste frågan; satte du dig i din 300(?)hk 200sx med vässat chassi efter provturen?

Nej, den är såld för ett litet tag sedan, numera är det skruttgolf som är bruksis. Men känslan hade nog variit densamma. Min gamla kärra förmedlade inte heller samma körglädje och varvvilja.

Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Sportbilsentusiasten skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Kör en Cooper S med vettiga däck! Bilen känns bättre med normala däck än med det BMW skickar med som standard. Vinterdäck ska inte användas vid provkörning.

Har samma synpunkt. Har kört flertalet Cooper o Cooper S - med&utan vinterdäck. Dessutom - sommardäcken som följer med (punkteringsfria) är ganska dåliga med ...
Grymt stor skillnad med bra (eftermonterade) däck.

Hur tusan kan de med att ha en ny demobil på vinterdäck i mitten av April thumbs down
Sedan så ska man "dreva" kompressorn så får man 200+ hk.

Att du tyckte CTR var SKITKUL o roligare är GTI var väntat, de kan göra motorer/vx-lådor Honda
Den nya Civicen som kommer om ett knappt år ser jag fram emot, köper ingen ny bil innan jag testat den. Ryktas om upp emot 240hk o då i en SUGmotor, heder!
Får de även till körställningen så blir den en seriös kandidat till min nästa bil.

o ja... vill också veta vad du puttrade hem i efter provkörningarna o hur du upplevde din gamla bil.
VEM vill du ha? (gissar CTR)

ofasen, en 240 hästare! Vart kan man läsa om denna?

Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
JohanR skrev:
om CTR:

Citat:
Det är inte så viktigt vid korta turer, men redan efter ett par mil så känner man av känslan i benen. Det är inget bra betyg. Dock så är övre halvan av stolen precis lika bra byggd som den undre är dålig

Nä, det är inget fel på underdelen av stolen, tvärtom, jag har en dålig höft och kan minsann inte sitta i alla stolar. Felet är den vidrigt Italienska körställningen. Själv har jag gett upp och sitter med nästan raka armar och använder det gamla Alfatestförartricket, att så att säga "styra underfrån". En rejäl förlängare till styrstången skulle lösa problemet, men hur får man ihop en sån med Ärbägg?

Annars har jag inget att tillägga till den utförliga redogörelsen.

Jag har dessutom provat Golf GTI och har ungefär samma åsikter. En mycket trevlig bil utan att vara så "hardcore" som Hondan.

Precis så skulle jag också vilja beskriva skillnaden mellan golfen och hondan. Golfen är ju MYCKET mer praktisk, men honda har det där lilla extra i känslan. Det är ett smått omöjligt val, en dust mellan hjärta och hjärna.

Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Alexi Törnqvist skrev:
Sammanfattningsvis vill jag egentligen bara förmedla mina känslor efter att jag lämnat tillbaks nycklarna och satt mig i min bil och är på väg hem. Ett stort brett leende sprider sig från örsnibb till örsnibb så fort jag tänkter tillbaks till provkörningen...

Nu till den viktigaste frågan; satte du dig i din 300(?)hk 200sx med vässat chassi efter provturen?

Nej, den är såld för ett litet tag sedan, numera är det skruttgolf som är bruksis. Men känslan hade nog variit densamma. Min gamla kärra förmedlade inte heller samma körglädje och varvvilja.

Det var som tusan. Då måste CTR;en vara riktigt jäkla skojig.

Erik (fd Mooseman skrev:
Precis så skulle jag också vilja beskriva skillnaden mellan golfen och hondan. Golfen är ju MYCKET mer praktisk, men honda har det där lilla extra i känslan. Det är ett smått omöjligt val, en dust mellan hjärta och hjärna.

CTR;en verkar ju som det förnuftigaste valet! Jag menar, hur förnuftigt är det att satsa på den bastanta tyskan när du kommer tråna efter en liten vild japanska?
Sånt där funkar aldrig vetdu. Det går inte att inleda en lång och lycklig relation men någon när känslorna talar för en annan. Med den rätta kan man dock ha överséende med eventuella fel och brister, just eftersom det inte spelar någon roll när man jagar varvstoppet genom svängarna.

Mvh,
Bilrelationsexperten
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Alexi Törnqvist skrev:
CTR;en verkar ju som det förnuftigaste valet! Jag menar, hur förnuftigt är det att satsa på den bastanta tyskan när du kommer tråna efter en liten vild japanska?
Sånt där funkar aldrig vetdu. Det går inte att inleda en lång och lycklig relation men någon när känslorna talar för en annan. Med den rätta kan man dock ha överséende med eventuella fel och brister, just eftersom det inte spelar någon roll när man jagar varvstoppet genom svängarna.

HELT rätt, så himla BRA skrivet!
Köpa bil (eller va ihop med en tjej) funkar INTE om man väljer med huvudet. Gå på känslan i hjärtat.
En som vet...

Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Så djupa ni är i era analyser grabbar..

Jo, det ligger nåt i det ni säger, men just körställningen är det värsta med hondan. Det är inte uthärdligt med det i längden. O om det sen ryktas om ny version med 250 häst till nästa år så..

Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Körställningen borde väl gå att fixa? Fast jag förstår vad du menar. Gör så istället att du fixar lite bättre bromsar och chassi på Golfen, som du sedan kör skiten ur tills den nya CTR;en kommer. thumbs up
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Alexi Törnqvist skrev:
Körställningen borde väl gå att fixa? Fast jag förstår vad du menar. Gör så istället att du fixar lite bättre bromsar och chassi på Golfen, som du sedan kör skiten ur tills den nya CTR;en kommer. thumbs up

Vaddå "bättre chassi"?? Har ju bytt dämparna till nya race-dämpare. De lovade guld o gröna skogar på biltema när jag handlade. Stog i informationen o snackade hjulvinklar i flera timmar innan jag åkte hem..

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Lennart Mäkinen skrev:
Vad gäller Civic TypeR så får man bort "90%" av bullret om man byter till andra däck än RE040. Fast då tappar man styrrespons också för de däcken är riktigt bra!
Standarddäcken är ganska nära r-däck i treadwear om jag inte fattat det heloa fel. Hur påverkas åkkomforten av att man monterar r-sulor (Toyo R888) till vardags?

Du har väl haft en CTR. Vad hade du gjort med den modifieringsmässigt? Hur tyckte du den betedde sig på banan? Varför sålde du?
Standarddäcken på Civic TypeR har 140 i treadwear och dessutom väldigt hårda sidor så de förmedlar information från vägen väldigt bra. Samma sort sitter för övrigt på Opel Speedster som standard.

Enda modifieringen på min Civic var ett sportfilter. På en sån funkar det eftersom man bara hör att det sitter där ovanför 5900 rpm.
Jag sålde för att jag hade haft en del små problem (havererad stötdämpare, bristande lack från fabrik, mystiska hjulvinklar och trögväxlad låda) och dessutom för att jag trots allt känner mig bortkommen i en framhjulsdriven bil. Jag bytte bort den mot Speedstern och det enda jag saknar är motorn. Andrahandsvärdet och försäkringskostnaden började dessutom närma sig varandra i för hög takt så det kändes inte så kul.

En nackdel med Honda är att de har sina banträffar med Subaru och Ford-folk så man kommer ifatt de övriga när det svänger och sen blir man frånkörd på rakorna.

Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:

Som noterats ovan är original RE-040 mycket styva och hjulupphängningen är avstämd för det. Min erfarenhet från två slags vinterdäck på CTR säger att den inte fungerar med däck med mjuka däckssidor. Med sådana fås en underlig studsande gång, mitt intryck är att detta händer när däcken är mjukare än fjädringen (eller annorlunda uttryckt däckens resonansfrekvens är lägre än fjädringens). Har R-däck hårda eller mjuka sidor?

Nu har jag B-stone S03 med 40 profil fram, fungerar utmärkt (de har ju också mycket styva däckssidor), men de lyckas med konstycket att döna ännu värre än RE-040

Hjälsta
Här sen Nov 2002

JohanR skrev:
Har R-däck hårda eller mjuka sidor?
Jag körde med 15" R-däck på min Civic och tyckte det funkade bra. Sidorna var nog rätt hårda på dem, åtminstone jämfört med vinterdäcken.

Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
JohanR skrev:
Har R-däck hårda eller mjuka sidor?
Jag körde med 15" R-däck på min Civic och tyckte det funkade bra. Sidorna var nog rätt hårda på dem, åtminstone jämfört med vinterdäcken.

Funkade bilen bra på banan med 15" r-däck? Bromsarna klarade av belastningen utan att fade:a? Andra reflektioner just från bankörningen, positiva eller negativa?

Stör det mkt att bilen inte har diffbroms?

Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Förresten råkade jag leka bort mig på Blocket igår kväll och fann då massor med Clio sport för under 100k med bara 6-7k mil på mätaren. Polaren har en vanlig fyrdörrars clio, o det är ju en trevlig bil. Måste nog ut och provköra en sport, mkt bil för pengarna. Vad tycker ni som åker clio sport om dem på bana o till vardags?

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Funkade bilen bra på banan med 15" r-däck? Bromsarna klarade av belastningen utan att fade:a? Andra reflektioner just från bankörningen, positiva eller negativa?

Stör det mkt att bilen inte har diffbroms?
Jag hade inga problem med fadeande bromsar. Det funkade bra att köra så länge jag orkade på både Sviestad, Mantorp och Nürburgring. Det var dock enbart på Mantorp jag använde R-däck.
Diffbroms är en vettig uppgradering för ut ur vissa böjar behövde man gå på en högre växel för att undvika hjulspinn. Man fick gå under VTEC-puckeln och när det klev i så tappade man greppet.

Märsta
Här sen Jul 2003

Clion är skitkul tycker jag men det är en bil som växer ju mer man kör den. mao inte superimponerande vid en första provtur. Man sitter illa och drivlinan är kass=gummisnodd men motorn är mustig och bromsarna riktigt bra. Har du några mer frågor kan du skicka pm.

Subaru BRZ
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Ja 1100kg tjänstevikt är ju helt ok. Det är det bästa med min golf, den väger ju skitlite, då räcker det med lite effekt och bara hyffsat chassi för att de ska bli kul. Man kanske skulle handla en gammal golf gti istället.. =)

Över till nåt helt annat, fast ändå inte. Finns här nån expert på golfmotorer? Jag har en golf -88 som verkar ha helelektriskt sprut. Detta borde enligt instruktionsboken innebära att det är samma som 8v ti-motorn (82 kw). Hur kollar jag vad det sitter för spis i min bil? Jag och mina bekanta är lite osams om vad det kan tänkas vara för något..

Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Över till nåt helt annat, fast ändå inte. Finns här nån expert på golfmotorer? Jag har en golf -88 som verkar ha helelektriskt sprut. Detta borde enligt instruktionsboken innebära att det är samma som 8v ti-motorn (82 kw). Hur kollar jag vad det sitter för spis i min bil? Jag och mina bekanta är lite osams om vad det kan tänkas vara för något..

om det är en 1.8l så heter motorn RP eftersom du säger att det är ett helelektriskt sprut. Det finns också en motor med ke-jet och då heter den GX. Samma effekt i båda. RP har bara en insprutare medan GX har en till varje cylinder. Det som skiljer GX och GTI med k-jet (icke-kat) är att toppen är annorlunda. Annan kam samt större ventiler på GTI.
Men, nog om detta här, det är alldeles för OT.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Automobil gillar iaf inte Golfen med DSG, den gör bilen tråkigare enligt dem.

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Såg nån kommentar från någon på BMW om DSG att det blir för "bra" och man känner inte när det byter växel. En sportig bil ska väl framförallt kännas sportig och inte vara snabb...eller nåt...
Som jag förstått det om BMWs SMG så är det en smula hårdare växlingar än det man får med DSG.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag MÅSTE prova en DSG GTI

VW Golf Gti och DSG för banåka?
<<   1, 2, 3, 4   >>
7751 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande