Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Erfarenhet från att köpa däck från Tire rack.
3921 besök totalt
Corsa

Här sen Apr 2003

Trådstartare

Alla har väl varit sugna på att köpa däck från Tire rack när man ser deras priser. Vi vet också att slutnotan blir högre än vad man tänkt sig. Men hur mycket? Jag har gjort ett livetest och köpt däck för att få reda på hur det egentligen blir. Här är rapporten.

Däcken ifråga är:
2 st Yokohama A032R 225/50-16 Hard
2 st Yokohama A032R 245/45-16 Hard

Tire racks prislista säger:
§174 resp §176 per däck

Köpprocessen
Det går inte att köpa via deras hemsida eftersom man behöver en zip-code. Dvs postnummer i USA eller Canada. Kontakt tas därför med en av deras säljare, Gill, via hemsidan.

Måndagen den 3 januari: Första kontakten med tire racks säljare Gill. Han svarar på alla mail senast dagen efter, ofta beroende på olika tidszoner.

Han vill ha följande information:
· Ship to name
· Bill to name
· Exact ship to address
· Exact bill to address
· Fax number
· Email address
· Daytime contact phone number
· Exact items and quantity you are interested in

Samt ger följande info:
"With this information, I can work a quote (offert) in my system and get the shipping rates and times. Preferred methods of payment are American Express, credit card drawn off a US bank, or bank wire transfer."

Notera att svenskt kontokort inte gäller, det skall dras från ett amerikanskt konto. Då återstår "Wire transfer" som är utlandsbetalning via internet till exempel. Jag har internetbank hos Föreningssparbanken.

Hans offert ser ut så här: "The total would be $938.64 via the least expensive shipping option that I have. It would take 7-10 days from departure."

om däcken kostar §700 måste frakten gå på §239, vilket även konfirmeras senare.

På min fråga om extra skatter svarar han: "The only charges that we collect are for the product and the shipping. You would pay the tax locally." Dvs den omtalade lokala 6-8%-skatten tas inte ut av tire rack i det här fallet.

Måndag 17 januari: Bestämmer mig för att köpa däcken.

När jag väl har bestämt mig för att köpa däcken får jag den här informationen som är nödvändig och tillräcklig för att göra en överföring via internetbank (wire transfer).

· Bank name: 1st Source Bank, South Bend, Indiana USA.
· Bank number: 0712-121-28, skippa strecken så går det bättre 071212128
· Deposit into checking acct. #: 126-3003, skippa strecket så går det bättre 1263003
· In the name of: The Tire Rack INC.

onsdag 19 januari: Pengarna skickas över via internetbank.
Nu när jag har gjort överföringen via min internetbank meddelar jag Gill att jag har skickat över pengarna och att jag vill ha däcken skickade till Autokinito i Uppsala.

Fredag 21 januari: ordern ska bekräftas av mig innan de kan skeppa däcken. Shipping address var fel och korrigerades.

Tisdag 25 januari: Får bekräftelse på att däcken är skeppade. Får även en länk för tracking som dock bara fungerar inom USA. Shipping address är fortfarande fel och vi får väl se var de dyker upp...

27 januari: Jag får ett mail från Fedex på Arlanda om att jag ska kontakta dem.

28 januari: Fedex ringer och undrar om det är ett företag eller en privatperson som ska ha däcken eftersom de ska skickas till Autokinito. Det blev alltså rätt shipping address. De informerar också att det blir tull och moms på §939 och att tullen är 4,5%. Totalt sett blir det med den dagens kurs 2067 sek i tull och moms. Den kurs jag fick var 7,46 vilket är sannslöst dålig kurs. Den dåliga kursen kostade ungefär 100 kr. Jag kan välja mellan att de tar mitt kontokortsnummer direkt eller att mottagaren betalar tull och moms. För att inte sätta Christos på Autokinito i klistret väljer jag att de ska dra från mitt konto.

Däcken anländer hos Christos i Uppsala samma dag.

Kostnader
· Däck och frakt enligt offert: §939 varav frakt §239.
· Med kursen 6,9250 blir det 6500 sek som dras från mitt konto
· Banköverföringen kostar 70 sek
· Mottagande banks kostnad är 200 sek
· Moms 1751 sek (varav dålig kurs kostade ca 75 sek)
· Tull 315 sek (varav dålig kurs kastade ca 25 sek)
· Demontering och montering på fyra fälgar 1000 sek.

Det totala priset för hela affären blev 9836 sek

Enligt orion racings prislista skulle det ha kostat 2440x2+2710x2+4x16 inklusive frakt och moms blir det 10364 plus montering som blir lika, dvs 11364 sek, dvs 1528 sek dyrare.

Enligt KH Motorsports prislista skulle det ha kostat 2449x2+2712x2+4x16,25 inklusive frakt och moms blir det 10387 plus montering som blir lika, dvs 11387 sek, dvs 1551 sek dyrare.

Med den här manualen hoppas jag att fler och fler kommer att köpa av tire rack, om inte för vinstens skull så kanske bara för att sätta press på de svenska importörerna som har alldeles för stora avanser, däcken kostade trots allt bara 6500 sek i USA. Att få 15% rabatt av KH Motorsport, orion eller någon annan däckleverantör tycker jag är en rimligt överenskommelse om man ska köpa däck här hemma i Sverige.

Sammanfattningsvis kan man säga att det inte är särskilt krångligt eller svårt att köpa av Tire rack. Om man inte har kontakter eller kan få bra pris på annat sätt är det ett bra alternativ till att minska kostnaden med cirka 1500 kr. Med höjd dollarkurs minskar förtjänsten naturligtvis och med "kreativ transport" hem till Sverige ökar den.

Lite annan fakta i målet

Tull och moms
Se tullens hemsida för det senaste: http://www.tullverket.se/se/

Annars gällde det här för privatimport: Texten kommer från tullens sida.
Vad är import och vilka regler gäller för din vara? Sverige är medlem av den Europeiska unionen (EU). EU är en tullunion vilket innebär att medlemsländerna för en gemensam handelspolitik gentemot länderna utanför EU (tredjeland). Medlemsländerna tillämpar även en gemensam tulltaxa. Syftet med den gemensamma tulltaxan är att tullsatsen ska vara densamma oavsett vilket medlemsland en vara importeras till. När vi talar om import i fortsättningen menar vi alltså varor som kommer från länder utanför EU, t.ex. Norge eller USA.

Innan du importerar en vara bör du ta reda på vilka regler som gäller för just din vara. För att få lov att importera vissa varor, t.ex. livsmedel eller textil kan det krävas tillstånd eller importlicens. Andra exempel på varor som också kräver tillstånd är vapen, sprutor, kanyler, utrotningshotade djur och växter, vin och sprit. När din vara kommer hit måste du förtulla varan och det gör du genom att lämna en tulldeklaration till oss. Hämtar du ut din vara på posten så ser postkontoret till att en tulldeklaration lämnas.

Vad ska du betala vid importen?
Vid importen ska du i allmänhet betala tull och moms.

Hur hög procentsats som du ska betala i tull varierar mycket, vanligtvis mellan 0 procent och 20 procent. Tullsatserna på livsmedel blir ibland högre än så på grund av att de beräknas på varans vikt.

Momsen är 25 procent (livsmedel 12 procent, böcker och tidskrifter 6 procent). Ibland tillkommer andra avgifter och skatter beroende på vilken vara som importeras.

observera att du betalar tull och moms även på fraktkostnaderna. Samt att det är ankomstdagens kurs som gäller, inte köpdagens.

Momsen i det här fallet är således 25% av offererat pris (6500 sek) dvs 1625 sek.

Tulltaxan för olika produkter kan man hitta i en lista som heter Taric. http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagHuvudmeny.cgi

Under "Varukoder klassificering" och sedan "Tulltaxans avdelningar" hittar man tulltaxorna. Efter sökning i systemet kommer man fram till under "Varukod" - Detaljer och land USA att tulltaxan för däck för personbil och tävlingsbil är 4,5%

För att veta vad man skall betala i tull måste man känna till tullvärdet.

Vad är tullvärde?
Tullvärde grundar sig på det pris du betalar till exportören när han eller hon säljer din vara till EU. Det finns kostnader du betalar som ska ingå i tullvärdet men som inte alltid är med i varans fakturapris. Exempel på sådana kostnader är försäkringskostnader, kostnader för transport, lastning, lossning och hantering fram till importplatsen i EU.
Vissa kostnader ska du inte räkna in i tullvärdet om de anges separat från fakturapriset. Exempel på sådana kostnader är transportkostnader inom EU. Om tull och andra skatter i EU är inräknade i fakturapriset drar du alltid av dessa från tullvärdet.
Tullvärdet ligger till grund för hur du räknar ut hur mycket tull du ska betala. Även om dina varor är tullfria ska du ange ett tullvärde.

Tullen i det här fallet är således 4,5% av offererat pris (6500 sek) dvs 292 sek.

För produkter med amerikanskt ursprung, dvs tillverkade i USA finns det en tilläggstull som kan vara bra att känna till. Detta betyder att du förutom den vanliga tullavgiften (som varierar mellan 0 och 20 procent) också kan behöva betala en så kallad tilläggstull som från den första december 2004 är 14 procent. Gäller naturligtvis inte Yokohamadäck tillverkade i Japan.

Varför tilläggstullar?
Världshandelsorganisationens (WTo) tvistlösningsorgan har bedömt att en del i USA:s skattelagstiftning är en otillåten exportsubvention. Den 1 mars 2004 införde EU därför tilläggstullar mot drygt 1 600 kategorier av amerikanska exportprodukter i ett försök att förmå USA att anta en WTo-förenlig lagstiftning. Tilläggstullen var till en början 5 procent och har sedan successivt höjts med en procentenhet per månad. Från den första december 2004 är tilläggstullarna 14 procent.

Mer information
Du hittar mer information på Kommerskollegiums webbplats, www.kommers.se . Du kan också kontakta TullSvar, vår informationstjänst, 0771-23 23 23 som kan hjälpa dig att ta reda på vad som gäller för just den vara du funderar på att köpa.

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Tack för ett mycket intressant inlägg! thumbs up

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det innebär ju att det inte är så knöligt att få saker skeppade till ett hotellrum i Florida....
Containerfrakt med "valfritt" tull&momsvärde.... (om man nu hade pengar när tillfälle ges )

blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Tack för din fina sammanfattning! Mycket bra att veta inför framtida beställningar.
Undrar hur det går med tullkostnaden om varan är tillverkad inom EU?

/Johan B

Mora
Här sen Apr 2004

Tack för infon.
Intressant läsning och ger klart en inspiration att våga ta hem grejjer...

Forshaga
Här sen Dec 2002

NiklasFalk skrev:
Det innebär ju att det inte är så knöligt att få saker skeppade till ett hotellrum i Florida....

Frakten från TireRack till Florida är §50

Qty....Size and Descriptio..................................Availability..............Price Each......Total Price

4........265/45ZR-16 Kumho VictORacer V700 Full Tread.. In Stock.........$153.00.......$612.00
1........Kumho tire regist card rtl.......................................In Stock................N/C.............N/C
1........Kumho owners packet...........................................In Stock................N/C.............N/C

..................................................................................................................Shipping: $50.70
...............................................................................................................................Tax: $.00
....................................................................................................................Excise Tax: $.00
..............................................................................................State Disposal Fund Fee: $.00

...............................................................................order Total Including Shipping: $662.70

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kanoninlägg thumbs up Sparade trådar/FAQ
Synd bara att dom inte har däck till min bil

Bromma
Här sen Dec 2002

Mycket inressant läsning.

Bara en anmärkning, jag tror inte att det lägre priset i USA enbart beror på att de svenska handlarna har högre marginaler.

Hur mång däck säljer Tire Rack? Hur många säljer KH? Vem får bästa priset tror ni? Lägg därtill att den amerikanska marknade ofta ÄR billigare än övriga världen på en mängd produkter.

Corsa

Här sen Apr 2003

Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
Mycket inressant läsning.

Bara en anmärkning, jag tror inte att det lägre priset i USA enbart beror på att de svenska handlarna har högre marginaler.

Hur mång däck säljer Tire Rack? Hur många säljer KH? Vem får bästa priset tror ni? Lägg därtill att den amerikanska marknade ofta ÄR billigare än övriga världen på en mängd produkter.

Möjligt. Med låga priser säljer man mer . Sen har man sosse-faktorn som fördyrar rejält.

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Däck för banåka
3921 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande