Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4625 besök totalt |
Huruvida man svänger eller inte beror ju i vissa kurvor på hur brett fordon man har. Hojåkare svänger bara hälften så många gånger som turistbussarna gör...
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
om vi nu skall märka ord, så är väl ändå ett kurvparti en kombination av flera kurvor?!? och i så fall kan väl båda ha rätt!?! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Ja, men nu är väl rejsa varken ett hoj- eller långtradar-forum?!? ![]() Breddskillnaden mellan de fordon vi diskuterar borde inte utgöra någon större skillnad. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Självklart vet vi bäst! ![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Skillnaden mellan fullt under bron på Kinnekulle o fullt under bron vid Tiergarten, är att den senare tas i 270 istället för 170 - på något vis har detta en dramatisk effekt... ![]() (förutsatt rejäl bil och fullt varv). Skämt åsido, under bron på Kinnekulle är väl den "hårigaste" kurvan vi har i Sverige? (jag har aldrig varit på Falkenberg) och i sin karraktär är den ju inte helt olik kurvor som Mutkurve, eller Schwedenkreuz. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Jag menar om att den alltid kan tas med full gas - oavsett fordon och förarskicklighet (inom rimliga gränser) - så blir det inte en kurva i egentlig mening. På en normal racerbana behövs ju inte denna distinktion eftersom den alltid handlar om rakor ELLER kurvor. På Nordslingan är det ju flera små, små svängar där man kanske vrider på ratten utan att egentligen uppfatta det som en kurva. Nåväl, även med din vidare definition så är vi långt ifrån 140 kurvor. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Ahh....sorry! Jopp, Kinnekulle har jag kört några gånger, men stumt under bron - nej. (Eller, under bron är det stumt - men jag då har jag ju bromsat innan bron.) _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Antalet förare som hävdar att de kört stumt hela vägen in under bron är stort. Antalet förare som kommit ut på andra sidan bron - på asfalten och med hel bil - är betydligt färre... _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
om man tidskoordinerade din sammanställning Peeter, skulle man i princip kunna köra ringen med förbundna ögon. När siffran 170 kurvor (eller vad det nu är) uppstått så har man antagligen mätt hur länge asfalsten legat rak innan den svänger igen? Eller så framträder så många fler kurvor om man anser sig ha tid att köra ringen på 9,59 i en dieseljagga, jämfört med om man står på lite. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Kan vara lärorikt också. I lördags var jag på en liten föreläsning där Edward Sandström (STCC) pratade. Han gav en hel del bra råd och tips och väckte många tankar. En viktigt träningsmetod som han själv använde var just att köra banan i huvudet. Han menade att det var ett mycket kostnadseffektivt sätt att träna! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Jag har gjort det. två ggr gick det ypperligt, två ggr så fick jag användning för "in a spin..." Då såg jag nog ut sådär: ![]() ![]() Fast jag lämnade aldrig det svarta med alla hjulen och inga fysiska saker gick sönder. ![]() Stumt under bron på NS under fulla varv ser inte så dramatiskt ut när man ser filmer inifrån bilarna men det gör det ju inte på Kullen heller, däremot kan jag tänka mig att det är samma känsla när man kör ungefär... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Bara att det går 100 km/h fortare på NS. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Det beror nog allt på bil det... ![]() Angående Kinnekulle så är det tveksamt om dess start- och mål-raka kan räknas som en raka med din definition av kurva. Den vanliga kurvdefinitionen i racing brukar väl vara den som Anders hade, att om man utan några som helst problem kan hålla fullt så är det ingen kurva. FIA räknar så när det gäller F1-banor, men gränsen för vad som kan tas utan något som helst problem är förstås flytande. Vad det gäller chikaner är det snarare fyra kurvor, t.ex. vänster-höger-höger-vänster och om man ser på t.ex. Spa så räknas bus stop som fyra kurvor. Däremot räknar de inte knycken på Kemmel-rakan som en kurva, eller 'kurvan" innan Pouhon, där Schumi körde in i DC -98. Men kurvan på startrakan räknas som kurva, trots att jag tvivlar på att någon släpper där, vilket de inte heller längre gör i Eau Rouge-Radillon, trots att det räknas som tre kurvor. Men om det är tillräckligt långt ifrån att vara ett besvär så räcker det inte med att man vrider på ratten för att det skall räknas som en kurva. Dubbelkurvor brukar räknas som en, om de är tillräckligt nära varandra. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Jag kollade lite på Ringers vad de tyckte där, fick följande inlägg:
I originally counted 92 corners, but then removed what I called 'kinks' to get it down to 72 corners, as the general connsesus seemed to be there were 72 or 73 corners on the current Ring. 1. Antoniusbusche Bridge - left kink 2. Tiergarten uphill - left kink 3. Tiergarten uphill - right kink 4. Entry Shikane - sharp right turn 5. Exit Shikane - sharp left turn 6. Entry T13 - sharp right turn 7. Exit T13 - sharp left turn 8. Bottom of Hill - right turn 9. Approach to Hatzenbach - left kink 10. Entry to Hatzenbach - left turn 11. Hatzenbach - right turn 12. Hatzenbach - left turn 13. Hatzenbach - right turn 14. Exit Hatzenbach - sharp left turn 15. Entry Hocheichen - sharp right turn 16. Exit Hocheichen - sharp left turn 17. Quiddelbacher Bridge - right kink 18. Entry Flugplatz - right turn 19. Flugplatz - right turn 20. Exit Flugplatz - left kink 21. Schwedenkreuz - left turn 22. Aremberg - sharp right turn 23. Fuchsrohre - left kink 24. Fuchsrohre - right kink 25. Fuchsrohre bottom - left turn 26. Exit Fuchsrohre - left turn 27. Entry Adenaur Forst - right turn 28. Adenauer Forst - sharp left turn 29. Exit Adenauer Forst - sharp right turn 30. Approach Metzgesfeld - left turn 31. Metzgesfeld - sharp left turn 32. Kallenhard - sharp right turn 33. Kottenborn - left turn 34. Kottenborn - right turn 35. Miss Hit Miss - right turn 36. Miss Hit Miss - right turn 37. Entry Wehrseifen - right turn 38. Wehrseifen - sharp left turn 39. Exit Wehrseifen - sharp right turn 40. Approach Breidscheid - right kink 41. Breidscheid - sharp left turn 42. Ex Muhle - sharp right turn 43. Lauda Links - left turn 44. Bergwerk - sharp right turn 45. Kesselchen - left kink 46. Kesselchen / Maddock Bend - left turn 47. Mutkurve - left turn 48. Klostertal - right turn 49. Steilstreckenkurve - sharp right turn 50. Karussell - sharp left turn 51. Uphill towards Hohe Acht - left turn 52. Entry Hohe Acht - left turn 53. Hohe Acht - right turn 54. Exit Hohe Acht - sharp right turn 55. Entry Wippermann - right turn 56. Wippermann - left turn 57. Wippermann - right turn 58. Approach Eschbach - sharp right turn 59. Eschbach - sharp left turn 60. Brunnchen 1 - sharp right turn 61. Brunnchen 2 - sharp right turn 62. Eiskurve - sharp left turn 63. Approach Pflanzgarten - left turn 64. Pflanzgarten1 - right turn 65. Pflanzgarten 1 - left turn 66. Sprunghugel - left turn 67. Pflanzgarten 3 - right turn 68. Entry Schwalbenschwanz - sharp right turn 69. Schwalbenshwanz - sharp left turn 70. Kleine Karussell - sharp left turn 71. Galgenkopf - right turn 72. Galgenkopf - right turn 37 rights 35 lefts Also there was Laurens De Jong's answer in the Ringers FAQ - "You will find all kinds of numbers quoted in answer to this question, including 157, 172, 173, 174 and 186. However, the official answer is 73 (40 right-handers and 33 left-handers). The reason for this disparity is twofold. First, nobody is quite sure what a bend is in the context of the Nürburgring (see this photo to appreciate the difficulty). Second, the Nordschleife was reconfigured more than once, most significantly in 1971/1972, and more recently in 1984. Regarding the former, there are many little kinks on the Nürburgring's Nordschleife that some people call bends, and others don't. It's believed that the old Nordschleife had even more such kinks. This is why the original Nürburgring -Nordschleife and Südschleife combined -is often credited with 174 corners (85 right-handers and 89 left-handers). People who have looked at original construction drawings (available at the Watkins Glen Motor Racing Research Library) agree with this number. And 174 is the figure most widely repeated, especially by motor racing's scribes, even when it should have been obvious that the changes meant 174 had become a wildly inflated count. Which brings us to the latter: the many rebuilds. No matter how far you stretch your definition of bend, there is no way you can count 174 on the current Nordschleife. Whenever such a figure is quoted, it either applies to the former Nordschleife and Südschleife combined, or is simply incorrect. There is no doubt a lot of bends were destroyed in 1971/1972, and some more in 1984. Just how many, again, depends on your definition of bend. But be sure of this: every official source nowadays states the number of bends as 73. Entry written by Laurens de Jong on 27-Jan-01." (http://www.nurburgring.org.uk/ringers-faq.html#2.4) Euan _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Tycker nog att du ska ta med Karls syn på det hela också. ![]() Hmmm, let me think! 13 between Start & Aremberg 4 Between Aremberg & Metzgesfeld 6 Between Metzgesfeld & Steilstrecke 10 Between Steilstrecke & Pflanzgarten 5 From Pflanzgarten to finish = 38 Corners in total. :-) Karl. _________________ Anders Dauner |
||||||
Mattias, Känner vi varandra så väl att du har koll på mina nubbe vanor? ![]() ![]() Bratt, känner jag igen, men då var det ett annat förnamn. Har vi träffats? Nåväl, världen är ju full av tokstollar! ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4625 besök totalt |