Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Hur många kurvor?
<<   1, 2, 3   >>
4625 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17872



Huruvida man svänger eller inte beror ju i vissa kurvor på hur brett fordon man har. Hojåkare svänger bara hälften så många gånger som turistbussarna gör...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



NiklasFalk skrev:
Nä, men de chikaner som finns (efter långa rakan tex) kan ju nån får för sig att räkna som tre kurvor och andra som ett parti. Är man så närsynt att man räknar man en chikan som tre kurvor så blir det många kurvor ganska fort.

om vi nu skall märka ord, så är väl ändå ett kurvparti en kombination av flera kurvor?!?
och i så fall kan väl båda ha rätt!?!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Lennart Mäkinen skrev:
Huruvida man svänger eller inte beror ju i vissa kurvor på hur brett fordon man har. Hojåkare svänger bara hälften så många gånger som turistbussarna gör...

Ja, men nu är väl rejsa varken ett hoj- eller långtradar-forum?!?
Breddskillnaden mellan de fordon vi diskuterar borde inte utgöra någon större skillnad.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17872



Peeter skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Huruvida man svänger eller inte beror ju i vissa kurvor på hur brett fordon man har. Hojåkare svänger bara hälften så många gånger som turistbussarna gör...

Ja, men nu är väl rejsa varken ett hoj- eller långtradar-forum?!?
Du menar alltså att det är vi här som avgör hur många kurvor det är? Det trodde jag var Westdeutsche Asfaltengesellschaft GmbH & Co KG som avgjorde...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Lennart Mäkinen skrev:
Peeter skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Huruvida man svänger eller inte beror ju i vissa kurvor på hur brett fordon man har. Hojåkare svänger bara hälften så många gånger som turistbussarna gör...

Ja, men nu är väl rejsa varken ett hoj- eller långtradar-forum?!?
Du menar alltså att det är vi här som avgör hur många kurvor det är? Det trodde jag var Westdeutsche Asfaltengesellschaft GmbH & Co KG som avgjorde...

Självklart vet vi bäst!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529


Trådstartare
MaZ skrev:
Aldrig kört på Kinnekulle..?
Där handlar ju allt om att hålla stumt under bron. Svårt att tänka mig att det är speciellt dramatiskt på NS.


Skillnaden mellan fullt under bron på Kinnekulle o fullt under bron vid Tiergarten, är att den senare tas i 270 istället för 170 - på något vis har detta en dramatisk effekt...

(förutsatt rejäl bil och fullt varv).

Skämt åsido, under bron på Kinnekulle är väl den "hårigaste" kurvan vi har i Sverige? (jag har aldrig varit på Falkenberg) och i sin karraktär är den ju inte helt olik kurvor som Mutkurve, eller Schwedenkreuz.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529


Trådstartare
Peeter skrev:
Vad sägs om följande kurvdefinitioner?
En kurva är en kurva, även om den kan tas med full gas!
Kurvan påbörjas med att ratten vrids åt höger eller vänster och avslutas med att ratten vrids åt motsatt håll!


Jag menar om att den alltid kan tas med full gas - oavsett fordon och förarskicklighet (inom rimliga gränser) - så blir det inte en kurva i egentlig mening. På en normal racerbana behövs ju inte denna distinktion eftersom den alltid handlar om rakor ELLER kurvor. På Nordslingan är det ju flera små, små svängar där man kanske vrider på ratten utan att egentligen uppfatta det som en kurva.

Nåväl, även med din vidare definition så är vi långt ifrån 140 kurvor.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529


Trådstartare
Undrar om ovanstående diskussion kan tolkas som ett utslag av grav Ringen-abstinens

28 dagar kvar! thumbs up

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



MaZ skrev:
Aldrig kört på Kinnekulle..?
Där handlar ju allt om att hålla stumt under bron. Svårt att tänka mig att det är speciellt dramatiskt på NS.

Ahh....sorry!
Jopp, Kinnekulle har jag kört några gånger, men stumt under bron - nej. (Eller, under bron är det stumt - men jag då har jag ju bromsat innan bron.)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529


Trådstartare
BTG skrev:
Ahh....sorry!
Jopp, Kinnekulle har jag kört några gånger, men stumt under bron - nej. (Eller, under bron är det stumt - men jag då har jag ju bromsat innan bron.)


Antalet förare som hävdar att de kört stumt hela vägen in under bron är stort.

Antalet förare som kommit ut på andra sidan bron - på asfalten och med hel bil - är betydligt färre...

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



Peeter skrev:
Jag vet att det skulle kunna bli ett antal till, om man tar med svaga rattkorrigeringar på relativt raka partier.

om man tidskoordinerade din sammanställning Peeter, skulle man i princip kunna köra ringen med förbundna ögon.

När siffran 170 kurvor (eller vad det nu är) uppstått så har man antagligen mätt hur länge asfalsten legat rak innan den svänger igen? Eller så framträder så många fler kurvor om man anser sig ha tid att köra ringen på 9,59 i en dieseljagga, jämfört med om man står på lite.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



Anders Jonsson skrev:
Undrar om ovanstående diskussion kan tolkas som ett utslag av grav Ringen-abstinens

ok, det här är ju den utlimata torrkörningen! Sitta och tänka sig igenom banan är riktigt kul.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



Anders Jonsson skrev:
Antalet förare som hävdar att de kört stumt hela vägen in under bron är stort.

Hävdar (eller påstår) var ordet.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529


Trådstartare
BTG skrev:
ok, det här är ju den utlimata torrkörningen! Sitta och tänka sig igenom banan är riktigt kul.


Kan vara lärorikt också.

I lördags var jag på en liten föreläsning där Edward Sandström (STCC) pratade. Han gav en hel del bra råd och tips och väckte många tankar.

En viktigt träningsmetod som han själv använde var just att köra banan i huvudet. Han menade att det var ett mycket kostnadseffektivt sätt att träna!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Anders Jonsson skrev:
BTG skrev:
Ahh....sorry!
Jopp, Kinnekulle har jag kört några gånger, men stumt under bron - nej. (Eller, under bron är det stumt - men jag då har jag ju bromsat innan bron.)


Antalet förare som hävdar att de kört stumt hela vägen in under bron är stort.

Antalet förare som kommit ut på andra sidan bron - på asfalten och med hel bil - är betydligt färre...


Jag har gjort det. två ggr gick det ypperligt, två ggr så fick jag användning för "in a spin..."
Då såg jag nog ut sådär:



Fast jag lämnade aldrig det svarta med alla hjulen och inga fysiska saker gick sönder.

Stumt under bron på NS under fulla varv ser inte så dramatiskt ut när man ser filmer inifrån bilarna men det gör det ju inte på Kullen heller, däremot kan jag tänka mig att det är samma känsla när man kör ungefär...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



MaZ skrev:
Stumt under bron på NS under fulla varv ser inte så dramatiskt ut när man ser filmer inifrån bilarna men det gör det ju inte på Kullen heller, däremot kan jag tänka mig att det är samma känsla när man kör ungefär...

Bara att det går 100 km/h fortare på NS.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Peeter skrev:
MaZ skrev:
Stumt under bron på NS under fulla varv ser inte så dramatiskt ut när man ser filmer inifrån bilarna men det gör det ju inte på Kullen heller, däremot kan jag tänka mig att det är samma känsla när man kör ungefär...

Bara att det går 100 km/h fortare på NS.

Det beror nog allt på bil det...

Angående Kinnekulle så är det tveksamt om dess start- och mål-raka kan räknas som en raka med din definition av kurva.
Den vanliga kurvdefinitionen i racing brukar väl vara den som Anders hade, att om man utan några som helst problem kan hålla fullt så är det ingen kurva. FIA räknar så när det gäller F1-banor, men gränsen för vad som kan tas utan något som helst problem är förstås flytande. Vad det gäller chikaner är det snarare fyra kurvor, t.ex. vänster-höger-höger-vänster och om man ser på t.ex. Spa så räknas bus stop som fyra kurvor. Däremot räknar de inte knycken på Kemmel-rakan som en kurva, eller 'kurvan" innan Pouhon, där Schumi körde in i DC -98. Men kurvan på startrakan räknas som kurva, trots att jag tvivlar på att någon släpper där, vilket de inte heller längre gör i Eau Rouge-Radillon, trots att det räknas som tre kurvor. Men om det är tillräckligt långt ifrån att vara ett besvär så räcker det inte med att man vrider på ratten för att det skall räknas som en kurva. Dubbelkurvor brukar räknas som en, om de är tillräckligt nära varandra.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529


Trådstartare
Jag kollade lite på Ringers vad de tyckte där, fick följande inlägg:

I originally counted 92 corners, but then removed what I called
'kinks' to get it down to 72 corners, as the general connsesus seemed
to be there were 72 or 73 corners on the current Ring.

1. Antoniusbusche Bridge - left kink
2. Tiergarten uphill - left kink
3. Tiergarten uphill - right kink
4. Entry Shikane - sharp right turn
5. Exit Shikane - sharp left turn
6. Entry T13 - sharp right turn
7. Exit T13 - sharp left turn
8. Bottom of Hill - right turn
9. Approach to Hatzenbach - left kink
10. Entry to Hatzenbach - left turn
11. Hatzenbach - right turn
12. Hatzenbach - left turn
13. Hatzenbach - right turn
14. Exit Hatzenbach - sharp left turn
15. Entry Hocheichen - sharp right turn
16. Exit Hocheichen - sharp left turn
17. Quiddelbacher Bridge - right kink
18. Entry Flugplatz - right turn
19. Flugplatz - right turn
20. Exit Flugplatz - left kink
21. Schwedenkreuz - left turn
22. Aremberg - sharp right turn
23. Fuchsrohre - left kink
24. Fuchsrohre - right kink
25. Fuchsrohre bottom - left turn
26. Exit Fuchsrohre - left turn
27. Entry Adenaur Forst - right turn
28. Adenauer Forst - sharp left turn
29. Exit Adenauer Forst - sharp right turn
30. Approach Metzgesfeld - left turn
31. Metzgesfeld - sharp left turn
32. Kallenhard - sharp right turn
33. Kottenborn - left turn
34. Kottenborn - right turn
35. Miss Hit Miss - right turn
36. Miss Hit Miss - right turn
37. Entry Wehrseifen - right turn
38. Wehrseifen - sharp left turn
39. Exit Wehrseifen - sharp right turn
40. Approach Breidscheid - right kink
41. Breidscheid - sharp left turn
42. Ex Muhle - sharp right turn
43. Lauda Links - left turn
44. Bergwerk - sharp right turn
45. Kesselchen - left kink
46. Kesselchen / Maddock Bend - left turn
47. Mutkurve - left turn
48. Klostertal - right turn
49. Steilstreckenkurve - sharp right turn
50. Karussell - sharp left turn
51. Uphill towards Hohe Acht - left turn
52. Entry Hohe Acht - left turn
53. Hohe Acht - right turn
54. Exit Hohe Acht - sharp right turn
55. Entry Wippermann - right turn
56. Wippermann - left turn
57. Wippermann - right turn
58. Approach Eschbach - sharp right turn
59. Eschbach - sharp left turn
60. Brunnchen 1 - sharp right turn
61. Brunnchen 2 - sharp right turn
62. Eiskurve - sharp left turn
63. Approach Pflanzgarten - left turn
64. Pflanzgarten1 - right turn
65. Pflanzgarten 1 - left turn
66. Sprunghugel - left turn
67. Pflanzgarten 3 - right turn
68. Entry Schwalbenschwanz - sharp right turn
69. Schwalbenshwanz - sharp left turn
70. Kleine Karussell - sharp left turn
71. Galgenkopf - right turn
72. Galgenkopf - right turn

37 rights
35 lefts


Also there was Laurens De Jong's answer in the Ringers FAQ -

"You will find all kinds of numbers quoted in answer to this question,
including 157, 172, 173, 174 and 186. However, the official answer is
73 (40 right-handers and 33 left-handers).

The reason for this disparity is twofold. First, nobody is quite sure
what a bend is in the context of the Nürburgring (see this photo to
appreciate the difficulty). Second, the Nordschleife was reconfigured
more than once, most significantly in 1971/1972, and more recently in
1984.

Regarding the former, there are many little kinks on the Nürburgring's
Nordschleife that some people call bends, and others don't. It's
believed that the old Nordschleife had even more such kinks. This is
why the original Nürburgring -Nordschleife and Südschleife combined
-is often credited with 174 corners (85 right-handers and 89
left-handers). People who have looked at original construction
drawings (available at the Watkins Glen Motor Racing Research Library)
agree with this number. And 174 is the figure most widely repeated,
especially by motor racing's scribes, even when it should have been
obvious that the changes meant 174 had become a wildly inflated count.

Which brings us to the latter: the many rebuilds. No matter how far
you stretch your definition of bend, there is no way you can count 174
on the current Nordschleife. Whenever such a figure is quoted, it
either applies to the former Nordschleife and Südschleife combined, or
is simply incorrect. There is no doubt a lot of bends were destroyed
in 1971/1972, and some more in 1984. Just how many, again, depends on
your definition of bend. But be sure of this: every official source
nowadays states the number of bends as 73. Entry written by Laurens de
Jong on 27-Jan-01."

(http://www.nurburgring.org.uk/ringers-faq.html#2.4)

Euan

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Avregistrerad (9105)

Här sen Apr 2003
Inlägg: 239



.....

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Anders Jonsson skrev:
Jag kollade lite på Ringers vad de tyckte där, fick följande inlägg...


Tycker nog att du ska ta med Karls syn på det hela också.

Hmmm, let me think!
13 between Start & Aremberg
4 Between Aremberg & Metzgesfeld
6 Between Metzgesfeld & Steilstrecke
10 Between Steilstrecke & Pflanzgarten
5 From Pflanzgarten to finish

= 38 Corners in total. :-)

Karl.

_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529


Trådstartare
Mattias Bratt skrev:
OT
Vilket guld-inlägg...Klart nubbeskadat å helt ljuvligt vetande...
Nordslingan borde för övrigt räknas som ett av världens storverk

Heja Anders J way to go din nubbeskadade GT3 ägare thumbs up


Mattias,

Känner vi varandra så väl att du har koll på mina nubbe vanor?

Bratt, känner jag igen, men då var det ett annat förnamn. Har vi träffats? Nåväl, världen är ju full av tokstollar!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Nürburgring
Hur många kurvor?
<<   1, 2, 3   >>
4625 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande