| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga bur men behålla baksätet.
|
1287 besök totalt |
|
Hejsan. Funderar på att bygga bur i caprin men vill ha kvar baksätet då bilen kommer användas till annat än bara banan. Vill heller inte ha omöjligt svåra sätt att komma in i baksätet. Ska då också ha racestol och 4punktsbälte fram. 4punktsbältet kommer inte användas till vardags så det tänkte jag man kanske kan fästa mellan ryggstödet och sätet i baksätet och sen gömma/knäppa låss det där när det inte används. Racestolarna tänkte jag försöka få böjjbara frammåt som det är på alla 2-dörrade bilar så man kommer in i baksätet. Är det någon omöjlighet att bygga en bur och sedan ha dessa krav jag har eller kan det gå? Glöm nu inte att hälsa mig välkommen till rejsa.nu
_________________ /David Johansson |
|
Hej och välkommen hit också ;-)
Bur, baksäte och Capri MkI är en svår kombination. Det blir inte mycket till bur alternativt baksäte, dvs varken buren eller sätet kommer att kunna gära någon större nytta. Jag kan hänvisa till lite bilder på min favoritbil (ja, eller favorit att länka till i alla fall) igen: http://213.238.247.197/bygg/98.jpg http://213.238.247.197/bygg/39.jpg http://213.238.247.197/bygg/37.jpg Det är i och för sig inte den bästa eller smidigaste buren man kan bygga i Capri men ger viss vägledning. Utan de diagonala staget blir buren inte så värst stadig, och det är inte så lätt att fästa in de bakåtriktade stagen om man har sätet kvar - kupén är så kort bakåt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Hej.
ok men då vet jag. Nej men då skippar jag nog buren helt och hållet, baksätet känns viktigare. Edit: Hmm, startade ju samma fråga på zatzy också (dumt kanske att göra dubbelposter) och där har dom andra svar. Ja du hittar nog tråden. Men Kan ju bero på vilken sorts bur man bygger ifs.. Du får gärna vara med o diskutera med zatzyfolket om du vill. _________________ /David Johansson |
|
Svaret på Zatzy är kanske lite inexakt. Du ska ju också tänka på att när bilen regbesiktas för bur, så tar man normalt bort de två passagerarplatserna i baksätet ur regbeviset. Vilken praktisk betydelse det har kan man diskutera men anledningen är att baksätet sällan är lämpligt för persontransport med bur.
om du börjar med att bygga bilen för lugn bankörning kan du gott vänta med buren tills du blivit biten på allvar. Risken är stor att du annars bygger en bur som du sedan får bygga om för att den ska passa dina nya ambitioner (gissa hur jag vet...). En kommentar runt bälte också, fyrpunktsbälte är lite överskattat tycker jag. Ett vanligt trepunkts funkar oftast lika bra speciellt om du har mer normala stolar. Vill du satsa på värre sitta-fastprylar är ett fem- eller sexpunkts bälte med anpassad stol bättre. När det gäller infästningen av axelbanden, så finns den saken diskuterad en del här på rejsa. De ska inte ha för brant vinkel nedåt, något man tyvärr rätt ofta ser när man fäst in dem i skarven mellan baksätets dyna och ryggstöd. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
ok men då skippar jag bur helt och hållet tills jag känner att jag måste ha en. Just nu känndes det bara praktiskt för att jag ändå hade ur all inredning. Hur fördelar är det med bur annars, utöver att man får en säker bil att krocka med. Bilen blir styvar vilket ger bättre väghållning eller?
_________________ /David Johansson |
|
Samtidigt så är en Capri MkI redan från början rätt styv på de ställen en normal bur hjälper till. Hålet för bakluckan är rätt litet och alla krafter in i chassits bakdel går in lågt i balkarna i golvet (bladfjädrar, ni vet) så buren gör inte lika stor "nytta" som i en bil med fjäderben bak, till exempel.
Däremot gör dörrstagen rätt stor nytta men ska man göra ett riktigt kryss där blir det svårt både att ta sig in i framsätena och baksätet. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1287 besök totalt |