Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Trumbromsar och värme?
2328 besök totalt
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Trumbromsar och värme?

Bromskylning är ett vanligt diskussionsämne, men kylning av trumbromsar hör till ovanligheterna.
Att det finns ett behov av kyla är lätt att räkna ut men vad finns det för metoder? Racefirmor har ibland trummor med rejäla kylflänsar i sitt sortiment, är det enda vägen?
Antar även att ett behov av gasevakuering finns, men har aldrig sett en hålborrad trumma
Hur blir det med bromsvätsketemperaturen? Visst blir det varmt i trumman men beläggens utformning gör kanske att överföringen till bromscylinderns (lilla) kolv inte blir lika allvarlig?
Någon med tankar och/eller erfarenheter?

och JA, det är till en rejsbil! En bil som dessutom har trummor runt om

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Du behöver nig inte vara orolig för att överhetta bromsarna på RPB:n

Borra för övrigt inte i trumman, de har en tendens att spricka!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Undvik förresten brasilientrummorna, de håller betydligt sämre än de tyska orginaldelarna. Förra året knäckte t ex Sörensen bägge sina brasse trummor han monterat bak.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Tror inte heller att överhettning är ett stort problem på RPBn utan det var mer allmänna funderingar.
Dock är jag fortfarande nyfiken på hur bromsvätskan ska "dimensioneras".

Bra tips om brassedelarna thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Vi har aldrig kört med annan vätska än "den från macken". Catha har inte haft några problem fast hon har högt toppfart av alla (fast hon är iofs lättast av alla)
Går nog med vad som helst!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Trumbromsar och värme?

Kristian Larsson skrev:


och JA, det är till en rejsbil! En bil som dessutom har trummor runt om



En för varje trumma.

Förlåt att jag kapar in i tråden men trummor är oerhört coolt och precis lika helrätt som slitsade eller keramiska skivor och Bremboprylar. Allt handlar om vilken bil man har. Första utmaningen ligger alltid i val av biltyp och hur hårt man pressa just den.
Allt går inte ut på att vara snabbast i världen....
thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5284



Re: Trumbromsar och värme?

Kristian Larsson skrev:
Bromskylning är ett vanligt diskussionsämne, men kylning av trumbromsar hör till ovanligheterna.
Att det finns ett behov av kyla är lätt att räkna ut men vad finns det för metoder? Racefirmor har ibland trummor med rejäla kylflänsar i sitt sortiment, är det enda vägen?
Antar även att ett behov av gasevakuering finns, men har aldrig sett en hålborrad trumma
Hur blir det med bromsvätsketemperaturen? Visst blir det varmt i trumman men beläggens utformning gör kanske att överföringen till bromscylinderns (lilla) kolv inte blir lika allvarlig?
Någon med tankar och/eller erfarenheter?

och JA, det är till en rejsbil! En bil som dessutom har trummor runt om


Ta upp hål fram i bakplattan, samt bak i bakplattan.

Kall frisk luft in i främre hålet och utsläpp i bakre.

Trummor med kylflänsar är också ok.

_________________
Roland Johansson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re: Trumbromsar och värme?

Rolle Scirocco skrev:

Ta upp hål fram i bakplattan, samt bak i bakplattan.
Kall frisk luft in i främre hålet och utsläpp i bakre.
Trummor med kylflänsar är också ok.

Lufthålen kommer spontant (inspektionshål). Gott om luft finns eftersom det är en formelbil thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Läs reglementet ordentligt innan du ger dej på bromssköldarna.

För länge sedan.....när Novan skulle bli historisk räser........stod det i reglementet att ingen bearbetning på sköldar och trummor var tillåten..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



Re: Trumbromsar och värme?

Kristian Larsson skrev:
Bromskylning är ett vanligt diskussionsämne, men kylning av trumbromsar hör till ovanligheterna.
Att det finns ett behov av kyla är lätt att räkna ut men vad finns det för metoder? Racefirmor har ibland trummor med rejäla kylflänsar i sitt sortiment, är det enda vägen?
Antar även att ett behov av gasevakuering finns, men har aldrig sett en hålborrad trumma
Hur blir det med bromsvätsketemperaturen? Visst blir det varmt i trumman men beläggens utformning gör kanske att överföringen till bromscylinderns (lilla) kolv inte blir lika allvarlig?
Någon med tankar och/eller erfarenheter?

och JA, det är till en rejsbil! En bil som dessutom har trummor runt om


Trummor är underskattat Har du fortfarande täckta fälgar bak, 66:ans som du har fram kyler lite bättre.

_________________
Bo Danerius
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1149



Trummor runt om va ingen hitt på min koja när började pressa lite och de vart varma, men bak är det mycket bra, jag kör med cooperns trummor som är med inbyggda 3/4" spacers samt att mina är hålborrade från fabrik i kanterna för att släppa ut överskottsvärme, de blir inte speciellt varma iaf pga att de inte bromsar så mycket ibak på en koja thumbs up

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Skruva banåkabil
Trumbromsar och värme?
2328 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande