| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

![]()  | 
		
			Skruva banåkabil
			 
			
			Trumbromsar och värme?
		 | 
		2328 besök totalt | 
| 
			 
							Trumbromsar och värme?                                       
					Bromskylning är ett vanligt diskussionsämne, men kylning av trumbromsar hör till ovanligheterna. Att det finns ett behov av kyla är lätt att räkna ut men vad finns det för metoder? Racefirmor har ibland trummor med rejäla kylflänsar i sitt sortiment, är det enda vägen? Antar även att ett behov av gasevakuering finns, men har aldrig sett en hålborrad trumma  
Hur blir det med bromsvätsketemperaturen? Visst blir det varmt i trumman men beläggens utformning gör kanske att överföringen till bromscylinderns (lilla) kolv inte blir lika allvarlig? Någon med tankar och/eller erfarenheter? och JA, det är till en rejsbil! En bil som dessutom har trummor runt om  
						_________________ /Kristian Elisson  | 
	||
| 
			 
							
							Undvik förresten brasilientrummorna, de håller betydligt sämre än de tyska orginaldelarna. Förra året knäckte t ex Sörensen bägge sina brasse trummor han monterat bak.
						 
					_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963  | 
	||
| 
			 
							
							Tror inte heller att överhettning är ett stort problem på RPBn utan det var mer allmänna funderingar.
 
					Dock är jag fortfarande nyfiken på hur bromsvätskan ska "dimensioneras". Bra tips om brassedelarna _________________ /Kristian Elisson  | 
	||
| 
			 
							
							Vi har aldrig kört med annan vätska än "den från macken". Catha har inte haft några problem fast hon har högt toppfart av alla (fast hon är iofs lättast av alla)
 
					Går nog med vad som helst! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963  | 
	||
| 
			 
							Re: Trumbromsar och värme?                                   
					
              En för varje trumma.
Förlåt att jag kapar in i tråden men trummor är oerhört coolt och precis lika helrätt som slitsade eller keramiska skivor och Bremboprylar. Allt handlar om vilken bil man har. Första utmaningen ligger alltid i val av biltyp och hur hårt man pressa just den. Allt går inte ut på att vara snabbast i världen....    _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g  
						 | 
	||
| 
			 
							Re: Trumbromsar och värme?                                   
					
 Ta upp hål fram i bakplattan, samt bak i bakplattan. Kall frisk luft in i främre hålet och utsläpp i bakre. Trummor med kylflänsar är också ok. _________________ Roland Johansson  | 
	||
| 
			 
							Re: Trumbromsar och värme?                                   
					
 Lufthålen kommer spontant (inspektionshål). Gott om luft finns eftersom det är en formelbil _________________ /Kristian Elisson  | 
	||
| 
			 
							
							Läs reglementet ordentligt innan du ger dej på bromssköldarna.
 
					För länge sedan.....när Novan skulle bli historisk räser........stod det i reglementet att ingen bearbetning på sköldar och trummor var tillåten.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462  | 
	||
| 
			 
							Re: Trumbromsar och värme?                                   
					
 Trummor är underskattat    Har du fortfarande täckta fälgar bak, 66:ans som du har fram kyler lite bättre.
						_________________ Bo Danerius  | 
	||
| 
			 
							
							Trummor runt om va ingen hitt på min koja när började pressa lite och de vart varma, men bak är det mycket bra, jag kör med cooperns trummor som är med inbyggda 3/4" spacers samt att mina är hålborrade från fabrik i kanterna för att släppa ut överskottsvärme, de blir inte speciellt varma iaf pga att de inte bromsar så mycket ibak på en koja  
					   _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)  | 
	||
![]()  | 
		
			Skruva banåkabil
			 
			
			Trumbromsar och värme?
		 | 
		2328 besök totalt | 

