| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga rörram för framvagn
|
1 besök senaste veckan (8024 totalt) |
|
Jag såg just att Anders Jeppson skrivit en tråd om framvagn men jag tycker inte vi har riktigt samma frågeställningar.. Jag lägger ut ett par bilder på hur jag funderar på att bygga en ny rörram fram och funderar om jag missat nåt?? Så här såg ramen ut innan. jag tycker det var lite dåligt triangulerat och min nya framvagn skulle krocka med den grova rambalken så det kändes enklare att bygga en ny ram.
Så här ser det ut nu och där jag satt gula cirklar kommer infästningarna för ramen sitta, där det är blått kommer kardantunneln fortsätta. tänkte försöka bygga nåt liknande super 7 ramarna..
Ritade en kort skiss om hur jag tänkte dra rören, ni hajjar..
Så till frågorna: 1: har jag missat något i rördragningen? 2: vilka dimensioner borde jag ha på rören? de runda som satt innan va 40*1,5, super 7orna bygger på 25*25*2 rör men jag tror det blir lite klent på en dubbelt så tung bil?? 3: Skulle jag kanske bygga en bultbar framram så jag kan ta loss hela baletten? motorplåten kommer sitta i ramen. Tacksam för svar börjar bli lite tid kvar nu....
_________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
|
Jag vet inte om det gör någon skillnad, men min är betydligt mer triangulerad. Har inte kommit igång att FEMtesta den än, så jag ska iof inte yttra mig.
Skulle postat lite bilder, men glömde ju såklart dem på skolans hårddisk...
|
||||
|
Hej
Det du måste tänka på är ju att ansluta rören mot något som kan ta upp kraft. Svårt att se på bilderna. Annars ser det nog vettigt ut, men grövre linjer vore lättare att se ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
ok! nu har jag triangulerat mera, ritat lite tydligare streck och kompletterat med hur jag senare ska bygga kardantunneln.
De gula linjerna ska föreställa 40*30*2 stående rör. Röda 30*2 runda. Vita 40*2 runda och turkosa ett löstagbart fjäderbensstag. Blåa och gröna blir att bygga senare och dom kommer ha samma dimensioner. Hittar ni något mera vitalt som jag missat.. Måste säga att det är grymt bra att få hjälp att ändra INNAN man börjat svetsa.
Anders: Vad är FEMtesta? _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
Jag får svara! Jag får svara!
Avancerade hållfasthetsberäkningar, med datorstöd då. Man gör en 3D-modell som man sen applicerar krafter på. http://en.wikipedia.org/wiki/FEM _________________ David Ålind |
||||
|
|
||||
Ska de övre vara bultade eller? tänkte mest på hur du ka få i o ur snurran med alla dom rören! eller ska du flytta tillbaka motron så pass långt?
annars ser det betydligt stabilare ut än orginal iaf.
_________________ Jonas Fagerö CHEVA NOVA 1972 |
||||
|
Det där såg ganska så avancerat ut!!
övre bärarmsinfästningarna ska du justerbara för att kunna ändra RC? Vilka dimansioner tänkte du ha på rören?
En spontan grej jag tänker på när jag ser bilden är: blir det inte lite svårt att bygga ramen med sån avancerad konstruktion?
Annars var det mycket snyggt. _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
"krysset" som sitter på de övre rören, kommer vara bultat fast i rören. Motorn kommer vara tillbakaflyttad... ca 35 cm Både styvare och lättare än original blir den! :
Övre bärarmsinfästningen ville jag ha justerbar för att kunna lattja lite med antidive, RC osv. Jag resonerade som så att om man bygger helt nytt, kan man lika gärna bygga in så många justermöjligheter som möjligt för att på så sätt expimerentera lite allteftersom man blir en bättre förare
Rören på bilderna är 40x3 och profilerna är 50x3, de lär ändras allt eftersom. Jo, den blir nog lite "intressant" att bygga, bla den övre fyrkantsprofilen har inte knasig utformning.. I dagsläget är den inte på byggstadie, har detta som ett skolprojekt just nu (dvs jag får högskolepoäng för att sitta och drömma )
Det ligger en dagsfärsk bild i en annan tråd som heter något i stil med FEMhjälp..
|
||||
35 cm..........hmm...sakta i backarna..!! om du flyttar så mycket, så kommer inte bilen att gå att klassa in i någon racingklass.....om du nu skulle få för dej att köra på riktigt. om inte annat.....skulle det nog vara nyttigare för värdet på bilen om du bara flyttar 20 cm. För då klassar den in i V8-Challenge. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Är det 20 cm maxgräns som gäller där? Bra du sa det, hade ju såklart inte tänkt på att läsa det reglementet.. Får man annars köra med hembyggda hjulupphängningar osv? Är inte de tvunga att vara "oritginal"? Fick ditt PM förresten, tack...
|
||||
|
Läs reglementet. Det är ganska lättläst
http://www.slc.se/index4.htm Klicka på Klasser i övre listen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (8024 totalt) |