Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Dino Atlas Sport 2000 -01
<<   1, 2, 3   >>
10949 besök totalt
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

ajaj! låter illa det där med tändstiften!.

hur kommer det sig att det blir sådär?.. har själv inte haft några problem med min karts tändstift
så länge den inte surar igen dvs

men det kanske är något typiskt de lite större klasserna ?

hur som helst, trist att det blev som det blev.. men man lär sig av sådant där

själv ligger jag på förstaplats i serien efter första klubbmästerskapet =)

Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Trådstartare
AndreasNystrom skrev:
ajaj! låter illa det där med tändstiften!.

hur kommer det sig att det blir sådär?.. har själv inte haft några problem med min karts tändstift
så länge den inte surar igen dvs

men det kanske är något typiskt de lite större klasserna ?

hur som helst, trist att det blev som det blev.. men man lär sig av sådant där

Delvis beror det på att jag inte lärt mig justera lagom "torrt", man är lite feg och vill inte ha ras, roligare att den går ~bra än att det går som f-n fram till ras

Sedan är dom lite småfeta i botten och om man då som ove i detta fall, är totla nybörjare och på kalla däck så skenar det, man släpper, den surar, man duttar lite på gasen för att den skall komma igen och då slår det igen. Skall inte vara några andra probs än att magra liiiite och byta plugg, bara man har någon med sig

Efter som det är ställbara munstycken, både på lågfart och högfart så är målet att lära sig att justera under gång, just nu så är det rätt mycket annat som upptar ens koncentration

och som sagt, man lär så länge man lever thumbs up även om det kan kännas thumbs down när det händer

Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Har du prövat med mjukare stift? När jag började med Superkart hade jag samma problem trots rätt bestyckning, jag körde i början med "vanliga" bilstift för att sen gå upp till regnstift tex Bosch W08CS eller NGK xxx- B85. Samma sak gör jag när jag kör in motorer och när dom är kalla och nyrenoverade, har ett varmt och snällt stift som jag börjar på och sen byter jag till mina vanliga hårda när allt lirar.

Det är ju först när du kör "hårt" med motorn som du behöver ett racestift, då för att hålla tempen nere och undvika spikningar. Brukar ju vara lite bätre matrial i racestift samt att årdeheten skiljer. I övrigt är det ju ingen skillnad, dom gnistrar ju fortfarande

Min motor är ju 2*125 cc och visserligen slidmatad men det är ju ingen skillnad egenetligen.

Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jo, jag kan väl säga att den gått på väl hårt stift, ett NGK B10EG, men nu sitter det ett "bilstift" i, ett B8ES.
Har även B9ES som alternativ och det skall tydligen funka alldeles utmärkt till en sådan motor. Att dom sedan kostar 31,25/st gör inte heller ont, särskillt om den tänker fortsätta att vara lite tjinkig

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Nu för tiden går det nästan inga stift alls för mig, så det löser sig om man undviker att köra för sakta. Hårt trimmade tvåtaktsmotorer brukar inte må så bra på annat än fullt järn och höga varv, så troligtvis ett övergående problem.

#24, #64, #88
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hmmm, dax att öka frekvensen mellan körningarna, man kan inte köra en gång per månad...

I går vad det dax för "Disney on ice" i motorsportutförande, "Karting on wet with slick tyre"

En ny spännande utmaning som visade sig vara lite marig, men absolut inte omöjlig...

Vi kom på plats straxt innan sex, när träningen skall börja, vädret hade varit växlande under eftermiddagen, men på väg mot Rasbo mötte vi regnet och väl på plats skruvades det regndäck och regnjusteringar på i stort sett alla kartar >

Nåja, när väl gänget började köra så hade det slutat regna och det började torka upp i idealspåret så vi såg möjligheten att vänta en timme tills det var något så när uppstädat thumbs up

Vaaa händer dååå det börjar regna utav bara H-E!
Med vatten på banan går vi definitivt inte ut

Så vi sätter oss i dommarhuset och "kurar" i väntan på bättre tider >

Fram åt kvart i åtta slutar det regna och det börjar spricka upp igen samtidigt som det börjar torka upp lite i idealspåret

Vi går och riggar upp grejorna och byter om, här skall köras!!

framåt tjugo över åtta är det så dax, Bambi på hal is

Jag börjar körningen, ut ur depån, känner på lite och visst släpper det, men verkar funka hyggligt... genom första 180 gradaren, går på gas bilden förändras och jag vill minnas att jag nu tittar åt ett håll jag just kört förbi... en vass 2-taktare på väta med slicks, man ber om lite gas och PANG, här har du gas...
ove kommer älgande med startern, igång igen och vidare iväg. hamnar bakom en annan rookie som också kör på slicks, men med en ICA-J (tror jag att det var) blir hängande ett varv bakom för jag vågar inte köra om, men det går lite fortare för varje kurva. väl förbi och jag får köra mitt egna tempo så hinner jag ett varv innan det kör ihop sig som tur var så var det bara 30 meter för ove att springa denna gång
Jag kör på ett och ett varv till för att sedan gå in och göra det tidigare överenskomna bytet med ove.

ove ut, har som tidigare sagts bara kört FEM kurvor med karten och nu på blött...
han kommer iväg utan missöden och åker nästan ett halvt varv innan dagens premiärsnurrning. 30 meter även för mig att springa med startern, det första han säger är "fy f-n vad j-a häftigt!!!!
Nåja, han kör vidare och kommer ytterligare ett varv, passerar en svag-vinkel försvinner för någon sekund bakom en kulle... några sekunder... borde ha kommit ut nu
När jag kommer fram mot kullen, längst bort på banan, ser jag gräsklippar-ove komma släpande på karten utifrån "Spenaten"
Allt är OK, på'n igen bara!! kommer runt varvet när det är dax för och han skall åka sitt invarv... Och snurrar gång tre
Denna gång puttar vi in karten de två kurvor som det är från deåpn.

ove får av sig hjälmen och jag möts av

Vi kollar om det finns tid för ett pass till och det finns det.
Passar på att lite mer toe-out för bättre instyrning, kollar att allt verkar vara på plats och pustar ut.

Nästa pass får ove börja, tempot är bättre och han börjar hitta lite mer spår och man ser också att den styr in klart mycket bättre nu även om det också blivit torrare. kommer kanske fem varv innan det är dax att titta bakåt, men som tur är så är det den närmaste kurvan igen. då hade han signalerat för att det var dax för byte, men efter som ove började så lite flyt sade jag åt honom att kör på thumbs up

Så småningom börjar en Yamma på regndäck komma ikapp och ove börjar förbereda sig på att släppa förbi, men troligen ökade han också tempot för avståndet ville inte riktigt minska... fören gräsklippar-ove kom på karten igen... (samma ställe igen...)

Sedan gick det bra resten av passet och när han kom i i depån så trodde jag att ansiktet skulle klyvas och det var svårt att se att det bara var en person...

Summa summarium, Karten gick som en klocka, inga sura miner trots snurrningar och låga varvtal. Lite torrt underlag så skall vi nog få åka lite schyst racing thumbs up thumbs up thumbs up

Citera
Magnus Lundberg
Luleå
Här sen Dec 2002

Robert Reinsson skrev:
ove kommer älgande med startern

Är det inte elstart på Sport 2000?

Jag var funktionär på en kartingtävling i Luleå i söndags och jag kan säga att man vart rätt så sugen på en kart

BMW 318i E21
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus Lundberg skrev:
Robert Reinsson skrev:
ove kommer älgande med startern

Är det inte elstart på Sport 2000?

Jag var funktionär på en kartingtävling i Luleå i söndags och jag kan säga att man vart rätt så sugen på en kart

På vissa är det elstart och batteri ombord, men inte på våran... Det väger , men i går hade vi behövt både starten lite här och där och mer vikt hade inte skadat heller

och det är jobbigt att springa i racetofflor i blött gräs med en tung starer i näven

Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Trådstartare
... En hel träning utan problem???

Jo, det är uppenbarligen möjligt

Var iväg förra lördagen och åkte på Rörken (Uppsala) i ett för kart sett perfekt väder, ingen sol och ~20 grader.

ALLT lirade (ja, inte apan bakom ratten, men...) det enda jag gjorde var att smörja kedjan och en justering av bredden bak, det här med kart är riktigt roligt ju

Nu är det många timmars justering på "apan" som krävs för att få detta att funka.

Det blev tre pass och jag var mör i kroppen som aldrig förr, dax att göra något åt stolen, rå glasfiber är hårt mot en rygg utan kött >

Efter hand så började jag hitta runt banan, bromsa mindre och senare, hittade samma spår flera varv i rad, några av dom med lite lagom balansdans

Nu är det bara att fortsätta nöta och hoppas att vi inte blir dränkta av regn resten av sommaren och hösten så att man hinner med många pass innan det är dax för vintervila thumbs up

Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Trådstartare
...andra augusti senast...

Nu är karten klar för att ge sig i kast med banan igen!

Helrivning och byte av lite diverse saker är gjorda.

Koppligen generalrasade sista körningen förra året så den är ny, liksom lite andra slitdelar.
Karten var helt klar och ihopsatt när jag upptäckte att bakaxeln var krokig, funderade på hur det kunde komma sig, men kom på att jag "hånglade" med en annan S2000 innan jag parkerade i spenat och gummi på sista träningen (går hårt till i Rasbo...)
Med ny axel och nya lager så verkar den vara bättre än någonsin!
Startade direkt som den fick soppa. Ett nytt set däck skall inhandlas och en ny overall och revbensväst är beställd. Dessutom tror jag på sol i år, så jag skaffade ett rökfärgat visir...

Ses på banan. Mer S2000 till folket, det är riktigt kul!

Citera
Krille S
Solna
Här sen Maj 2004

thumbs up

Gjorde min premiärkörning i söndags. Blev bara ett halvt pass. Jag hade glömt kabeln till Alfanon, så jag tyckte inte det var givande att köra mer då. Körde sen i regnet i torsdags också.

Det är en Dino du har va? Dom är väl kända för att äta kopplingar. Själv har jag inte haft några större problem med min Rotax förutom bälgen till avgasporten, som har för vana att trilla loss ibland.

Hoppas göra ett besök på banan i Rasbo i sommar. Blev bara Järfälla ifjol, men i år ska jag försöka testa så många banor i Mälardalen jag hinner. Finns ju ett gäng thumbs up

Iame Intrepid Silverstone
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jepp, en Dino.

Ja, även jag har hört att dom äter kopplingsfjädrar, men jag bytte inte en fjäder under förra året! Åkte i och för sig bara vid typ 10 träningar och 2-4 pass per träning, men inga fjädrar!
Det finns i och för sig lite knep med hur man får fjädrarna att hålla bättre.

om det bara kunde bli lite varmare väder så skulle jag också ta mig ut på banan, som det är nu vägrar jag, man fryser även inne och frysa, det är överskattat >

Varför inte en "Rejsa-goes-real-karting-S2000/Rotax" på någon bana i regionen? Vi är ju som sagt några stycken.
Rasbo kör träningar på tisdagar och torsdagar, 18:00-21:00 och på lördagar mellan 10:00-14:00.
100,- för icke medlemmar som har licens.

Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002

Hur är banan i Uppsala? Järfälla, Enköping, Rasbo, och Västerås har jag varit på men aldrig i Uppsala. Bra asfalt? Någon aktiv tävlingsverksamhet?

Fd. karting förare
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005

De kartarna man kör med i rotax max är det samma som en s2000 med rotax motor? (kanske dum fråga)

Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Trådstartare
N-Joy Motorsport skrev:
Hur är banan i Uppsala? Järfälla, Enköping, Rasbo, och Västerås har jag varit på men aldrig i Uppsala. Bra asfalt? Någon aktiv tävlingsverksamhet?

Fd. karting förare

Banan i "Uppsala" det är Rörken mellan Uppsala och Rasbo. Det är Rasbo MK som håller hur där och banan är ganska bra skick, ryktet säger att som asfalterat startkurvan och det var behövligt, där var det gropigt i utgången tidigare och man bara väntade på att det skulle knaka revben...

Citera
Krille S
Solna
Här sen Maj 2004

Petter U skrev:
De kartarna man kör med i rotax max är det samma som en s2000 med rotax motor? (kanske dum fråga)

Ja, det är samma, dvs fria chassin.

Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004

en liten fråga då du kör sport 2000kart är de större i storlek än en tex 100cc Akart?
eller finns chassiena i olika storlekar
lite fundersam då jag letar efter en kart till våren

Volvo V40 T4 2002
Citera
Krille S
Solna
Här sen Maj 2004

Sport 2000 och Rotax kör med samma chassin som ICA, FA och ICAJ.

Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004

så man skulle kunna köpa en ica alt en FA kart o sätta i en sport2000 motor och ha en princip godkänd kart?

Volvo V40 T4 2002
Citera
Krille S
Solna
Här sen Maj 2004

Ja, så gör rätt många sport 2000-åkare.

Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Verkar besvärligt med kart...

Jag slog till på en Rotax idag, har inte provkört den och har aldrig åkt något värre än hyrkart, klena revben har jag med. Nån som kan rekommendera ett bra revbensskydd??

Gokart: Dino Atlas Sport 2000 -01
<<   1, 2, 3   >>
10949 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande