| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Täta springa runt taklucka !?
|
2 besök senaste veckan (2955 totalt) |
|
Nu har takluckan på mitt projekt blivit tillbakamonterad, vi tog bort den filtklädda gummilisten som satt runt luckan, måste nu täta den 5 mm breda springan som uppstått. Har hittills inte nån bra tätning som blir lagom hård, alltså nästan jättehård, så den går att lacka på, men ändå så pass flexig så att den inte spricker....!? Vad ska jag använda ??
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
|
Har provat karosserikit från biltema, men det hårdnade aldrig....blev som silikon ungefär !!
Har idag köpt karosserikit på Mekonomen. ligger på provtork, men verkar också bli alldeles för ohårt.... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
|
Jag har använt Överskottsbolagets våtrums silikon till kaross täta. Det härdar på ytan men LEVER innuti. Värt ett försök? good luck!
_________________ Tino Carrasco Ford Capri 2.0 GL 1978 Ford Capri 2.0 GL 1979 Alfa Romeo GT1300 Junior FIAT 500C Sport Twin Air Projektledare Motorbanan Ring Knutstorp |
||||||
|
Hej hej,
Av erfarenhet är någon form av (ms)polymer bra(en variant av rutlim). Det finns i olika hårdheter o konsistenser. Den variant som jag använt var ungefär som silicon i konsistens o hårdhet, blir precis lagon flexibelt. Ett företag som säljer detta är www.scantech.tm OBS, använder du silicone lär du få problem vid lackering. Lycka till
_________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé
|
||||||
|
Silicon är inte övermålningsbart. Glöm inte heller att om du fogar så brett (och jag gissar även rätt djup om du ersatt en list) så kommer torktiden att öka rejält. Sen har man sällan samma temp i garaget som inne heller och specen för hur det torkar är oftast för en viss temp och en viss luftfuktighet. Om tempen sänks bara ett par grader (20 grader brukar man ha som standard) till låtsäga 15-16 så kommer torktiden oftast öka till det tredubbla. Lägg sen till att torktiden ökar exponentiellt med tjockleken så kan det ta över en vecka att få en sån där fog genomtorr.
Kolla Sika:s hemsida och även Cascos. Dem är dem största och har bäst hemsidor. Oftast kan man läsa datablad för produkterna där. //Jonas - Som dagligen säljer fog
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
|
Kontaktade Scantech och en representant kom faktiskt hem till mig ( skulle ändå till ett ställe i närheten ) så jag köpte en tätning av honom....
Blev dock smått chockad när jag såg priset, 300 sa jag, det var inte billigt, då visade sig att det var 3 tuber gånger 300 kr plus en pistol för 300 kr.... fick dock med pistolen på köpet, men 900 för lite tätning var väl lite dyrare än vad jag tänkt mig, men nu blir det väl i alla fall tiktigt bra...
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
|
|
||||||
Jo jag var inne på det med från början men jag var inte sugen på ett fågelbad....... _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||||
Kan nämna att säljaren inte han avboka leveransen, men jag har bara låtit den gå i retur !! Fakturan kom snabbt, istället för överenskomna 900 kr ( vilket var sjukt dyrt redan...) kom en härlig faktura på drygt 1800 kr
Pistolen jag skulle få med utan kostnad var specad till ca 385 kr, sedan frakt 169 kr, och så moms på alltihop....det hade inte blivit en prisvärd tätning..... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
snacka om overkill....
Jaja,det är ju bara att skicka tillbaka varorna. Förstår inte varför han rekomenderade en tvåkomponentvara, jag använde deras ms-polymer( en variant av rutlim), som ej behöver pistoler o grejjer, jag köpte för den delen 1st till en totalkostnad av ca 300kr. Jag har även haft den till att limma glasfiberdetaljer m.m. Hör av dig igen om det inte löser sig(jag känner en säljare som jobbar där, dock på annat distrikt)
_________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (2955 totalt) |