| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dimensionering Kränghämmare
|
1, 2 >> 4668 besök totalt |
|
Hur stora uniballs är lämpligt för länkarmen till kränghämmaren (den mellan krängaren och bärarmen)? Bilen är en Porsche 924/944 som väger runt 1060kg.
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
|
Re: Dimensionering Klänghämmare
M12, då är du säker hävdar jag. _________________ Martin Öling |
||||||||
|
Det blir inte så stora krafter faktiskt, min löjligt tjocka framkrängare sitter med uniball med genomgående skruv med stöd på båda sidor med amerikansk gänga som är ungefär som M6.
Så med en M12 så har man nog tvåsiffrig säkerhetsfaktor
_________________ Pär Hylander |
||||||||
|
Jag kör med M8 på mina kränghämmare som är riktigt styva och det verkar hålla fint. Sen finns det ju olika kvaliteter på uniballs också.
|
||||||||
Jag hade tänkt mig en krängare på ca 40 x 2. och riktiga lågpris uniballs http://www.wiberger.se/templates/lan _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
Jag hade Wiberger M12 uniballs på min Miata. De började seriöst klappra efter några hundratals mil. Dock var spelet knappt mätbart, så om man bortser från ljudet (ointressant på räserbil) så var nog M12 överdimensionerat. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
|
Har kört M8 runt om på min bil i år utan problem. På GT3RS:arna hade vi M6, men de gick av ibland, så M8 räcker (om du inte har original fjädrar och krängare som är spett...).
Absolut viktigast är att inte få in böjning i staget pga att man försöker rotera kulan mer än de 12 grader eller så som den är gjord för. Då böjer man staget eller leden och sen går det av oavsett dimension. För att minska de riskerna har jag kört med länkhuvuden som är honor och haft gängstång som stag, då böjer sig staget först och länkhuvudet klarar sig. Om man gör tvärt om, dvs har länkhuvud-hane och invändigt gängat rör som stag så går länkhuvudet sönder vid böjningen. / Jonas Jarlmark |
||||||||
|
Jag behöver också fixa detta på min miata.
Är det inte smidigast med en vänster- och en högergängad uniball per stag? Men... gängad stång/rör med ena änden vänster- och andra änden högergängad hittar man nog inte hos vilken järnhandlare som helst
Är det overkill med justerbarhet (längd) på plats? M8 eller M10 bör räcka åt mig - åtminstone bak (som är prioriterat nu; kolla gärna i slutet av tråden om min bil [2005 03 26]) _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
|
Nu har jag köpt M10 länkhuvuden m m och byggt stagen, men hur installerar man dem bäst?
Behövs presspassning i den här tillämpningen eller duger M10 bult (hålet är 10 mm...)? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
|
M10 om den är helgängad håller cirka 9.80-9.90 mm i diameter mätt över gängtopparna.
om skruven har bunt (ogängad under skallen) så bör den hålla 9.95-9.99 mm vilket jag tycker borde vara helt ok. Hur noga har du mätt hålet i länkhuvudet? Presspassning känns onödigt, på jobbet har vi ofta "sugpassning" när vi inte vet eller det inte är så noga med passningen. Det skramlar inte på plats utan trycks på plats med ett lätt tryck med fingrarna. Så hade jag gjort, men jag vet inte vad som ska vara.. _________________ /Anton Lillsund |
||||||||
|
||||||||
Jag har inte mätt alls hittills utan gått på nominellt mått (tillverkarens uppgift). Jag satsar nog på skruv med "bunt" (nytt ord för mig ).
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Där har vi nästa fråga
Fästet på länkarmen består just av två öron ca 30 mm (ögonmått) ifrån varandra. Länkhuvudet är ca 10 mm "brett"; vad gör jag av "glappet"; ska jag kapa till några små bitar rör (t ex 12x1 [Dy x t]) och lägga en på var sida? Stagets övre ände får dock endast ett "öra", d v s k-fjädern själv; där bör jag väl åtminstone lägga en bricka emellan så att kulan kan vrida sig lite mer än om den bultas direkt mot "örat"? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Men... det brukar väl inte vara vänster/högergängat - eller tänker jag fel? Inneränden roterar väl fritt medan ytteränden är (höger)gängad? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
|
citat:
Där har vi nästa fråga Jag skulle utgå från större ytterdimension runt tex 20 och svara ner ena änden med en kon till en diameter som passar länklagret. Och göra konan så att länklagret går fritt vid vinkling. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Vad kallas en sån skruv egenterligen, vantskruv är det ju inte? Gängor åt olika håll med sexkant i mitten. |
||||||||
onekligen en seriösare åtgärd, men prototypen får nog bli rör; hittade en stump i en skrotlåda på jobbet
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Audi har sådana, men jag tror inte det är så klena på någon modell. S2:an har M14x1.5, vad jag vet så är det den enda detaljen som inte går att köpa löst på styrstagen, och det är den som går/vittrar sönder...
_________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 4668 besök totalt |