| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
"sprängskiss" på Porsche 928 ...
|
1, 2 >> 4299 besök totalt |
|
"sprängskiss" på Porsche 928 ...
nån som sett en dylik nånstans på internet?
kanske inte i detalj, men en sån där fin tecknad bild som vissa tidningar har i deras tester ... vill se hur de ser ut under skalet ..
tackar på förhand! |
||||
|
Re: "sprängskiss" på Porsche 928 ...
Google är din bäste vän: http://images.google.se/images?q=%22 http://www.porschecars.wz.cz/Porsche /Bo _________________ Bo Danerius |
||||
|
Bo <- tackar! (hade nästan förtjänat denna: http://justfuckinggoogleit.com )
Izar <- njä .. mest hur pass banvänliga de är .. jag tycker de är rätt snygga, plus att V8'or alltid smakar bra ... verkar finnas färre med manuell låda, mest automater ... |
||||
|
V-låda!
Den manuella lådan höll väl inte riktigt måttet. Sen är/ var det ju en Gt vagn och många valde ju automat (som för övrigt kommer från mercedes) Fler av gts bilarna fram till och med -95 hade manuella som ju lär hålla måttet (kan ju hända att de andra gjorde det också iof) Mvh _________________ Henrik Persson Fiat Uno Turbo i.e. -87 Porsche 911 SC targa -82 |
||||
|
Hmm.. Jag hoppas du har kikat in på http://www.porsche.nu och 928 delen, det finns en hel del info om modellen.
Peter Utzon tycker nog modellen är duglig att köra bana med... http://utzon.se/delar/928S.htm Det går en hel del svängarvänliga 928 i staterna (min favosida ligger tyvärr nere för tilfället http://www.928trackcars.com/ )
Edit: Gissa vad jag kan tänka byta upp mig till
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
|
Re: V-låda!
Hur menar du? Den manuella lådan funkar kanon och tåler mycket effekt. _________________ Anders Hansson |
||||
|
Re: V-låda!
Dom tidiga modellerna hade enligt uppgift problem med manuella lådan.
Men dom från sent 70 är väl iofs ovanliga med manuell. _________________
Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
|
Jag har en 928 GT som jag brukar köra på bana med. Det är en GT som sagt och det betyder automatiskt att det är en Manuell och lite vassare kammar vilket ska ge 330hk. Motorn sitter fram och lådan bak och är förbundna med en transaxel.
Bilen väger förstås endel, min väger 1540 kg fulltankad utan förare. Det går ganska enkelt att lätta dom, 1200 bör man kunna komma ner till om man slänger ut all inredning AC osv. Delar av karossen är gjord i aluminum (huv, framskärmar och dörrar) De tidigare manuella 928:orna hade lite problem med dåliga synkringar, varför har det diskuterats rätt så mycket om. Många hävdar att lådan egentligen var bra men problemet var att verkstäderna inte kunde justera dubbelskivekopplingen. Har för mig att den togs bort from 84 och ersattes av en enkelskivig koppling samt att växelådan uppdaterades. _________________ Rehan Mirza |
||||
|
Det finns endel modeller att välja bland.
De tidigare hade 240 hk, 1980 kom S modellen som hade 300hk, 84 så fick S modellen 310 hk. Dessa motorer hade 16v. 1987 kom S4 och 32v motorn. Den levererade 320 hk och 430 NM. S4 fick även en ansiktslyftning, bla. större bakvinge, fronten och baken gjordes även om för att vara lite mer aerodynamiska. 89 kom GT:n och den hade som sagt enbart manuell låda och 10 extra hk. Det låter inte så mycket men jag kan intyga att dom känns. 92 introducerade GTS:en, motorn var uppborrad till 5,4 liter och levererade 350hk och 500 NM. Att hitta en GTS med manuell låda går men det är svårt. Jag vet inte hur mycket du hade tänkt att lägga ner på bilen men om du ska göra om den till en banbil så försök hitta en där AC inte fungerar och andra El leksaker, dessa brukar säljas lite billigare. Så att det fanns en GT på blocket för 99kkr, vilket får anses vara billigt. Motorer och lådor är i princip skottsäkra. Motorerna är i princip 2x944 motorer. Om man tittar ner under huven på en 944 och en 928 av samma årgång så känner man igen sig. _________________ Rehan Mirza |
||||
|
Izar <- är dessa grejor standard(AC och el-prylar), eller var det tillval? tänkte om man skulle leta efter en utan dessa grejor ...
det skulle väl kanske inte bli en renodlad rejsbil, men jag har aldrig varit nått för extrautrustning ..
edit: http://www.blocket.se/view/4696675.h |
||||
|
AC är standard, det är däremot inte standard att de fungerar
Taklucka är något man ska undvika om man är lång. Det finns ett fåtal bilar utan taklucka men de är svåra att hitta, lite som en nål i en höstack, det är lättare att hitta en manuell än en bil utan taklucka. En annan ganska vanlig option var full läderklädsel, dvs instrumentbräda tak osv är läderklädda. _________________ Rehan Mirza |
||||
|
Jo det är skumt, man blir förundrad. Jo det fanns att få i mörkrött, det fanns att få i vilken kulör som helst bara du betalade. För några år sedan så tittade jag på en GTS manuell 95:a, med få mil och bra pris. Enda felet var färgen på inredningen, den var RÖD överallt, mattor, tak, instrumentbräda, dörrsidor osv.
En av de sista 928:orna som gick till USA var limegrön, in och utvändigt. Är nöjd över min bil, den är svart in och utvändigt _________________ Rehan Mirza |
||||
De ser oftast skabbigare ut eftersom alla skavanker syns så bra mot vitt. Sen har vissa "åttitalsfärger" åldrats med mindre värdighet än andra. Kopiepappersvitt är en av de
/Bo _________________ Bo Danerius |
||||
_________________ Bo Danerius |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
"sprängskiss" på Porsche 928 ...
|
1, 2 >> 4299 besök totalt |
