| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Avgassystem på 318is
|
1658 besök totalt |
|
Avgassystem på 318is
Verkar som om kissemissen har gett upp på min 318is nu så jag undrar vad som rekomenderas nu? Ersättningsrör? Har ju inget framför katten så då kommer väl nästa att eldas upp också? Har ingen koll just på dessa auspuffs så vad tycker ni jag ska göra? Hade planer på att till sommaren låta något välkänt företag bygga ett snyggt, praktiskt och rostfritt avgas men det verkar som om det beslutet får skyndas på. Antar att Uppsala avgasteknik är närmst ~50mil här ifrån :/ Decibelnivå är inge problem heller, Mittsverigebanan har inga grannar förrutom E4:an
_________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||
|
Re: Avgassystem på 318is
Det ska inte vara något innan katten. Jag antar att du menar någon form av ljuddämpare eller liknande? Efter katten sitter det en liten flamdämpare och sen i sist en "slutburk" när allt är original. Katten ska inte brinna upp pga för varma avgaser. Om så är fallet gissar jag på att det något allvarligt fel med maskinen. Främre röret verkar inte ta speciellt mycket stryk av väder och vind. En katalysator tycker jag absolut att du ska köra med. Mitt tips: En ersättningkatalysator och nya rör efter katten. Skippa flämdämparen. _________________ /Anton Lillsund |
||
|
Avgassystemet är fräscht i övrigt och nybyggt, inte fint, men tätt. Har fått namnet "monstertrucken", "sportbil" och "M3" pga hur mycket den låter men nog trodde jag att det skulle vara iallafall en burk till! Hur grovt är systemet orginal?
Man kanske ska titta åt något Supersprint eller liknande då! _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||
|
Re: Avgassystem på 318is
Skulle nog montera en kat , är inte många fler hästar som springer fram , om du väljer bort den , i stället montera bort flamdämparen och fixa till röret under bakaxelbalken ( utan krympning) och en stor fin dämpare lägstbak , så borde du få till ca 95db , eller lägre , beroende på ljudämparens storlek konstruktion
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
|
Köp en metallisk ersättningskatalysator..
Keramiska har iaf jag dålig erfarenhet av.. Men den metalliska tycks tåla hur mycket stryk som helst
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Det är 2.25" innan katten och efter eller? När blir det 2.5"? Blir det 2.5" över huvudtaget eller är det bara en siffra jag drömt ihop?
Lite mörkt för att gå ut och mäta nu... _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||
|
|
||
|
Så det är 2.25" in och 2.5" ut? Vart hittar man en kat med dom måtten
Nu kanske jag känner mig lagomt omotiverad efter 24h jobb i helgen och totalt 7h sömn men ett komplett supersprint avgas lockar starkt... Inkl. grenrör men jag ska sova på saken. _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||
nej nej, efter katten användes en stegmuff.. Hehe okej!
_________________ Pontus Bergström |
||
Lite omotiverat att handla färdigt , när det kräver lite tillfixning , röret under balken är krymt (obra) du får fortfarande en flamdämpare på det systemet , grenröret är ju hyffsat bra på dom maskinerna , så ett köp känns lite för mycke , satsa pengarna på ett hembygge i stället .
Jag fixade ett eget till min ( vi snackar 91-92 nån gång ) med en sk turbodämpare bak ( ser ut ungefär som ett Z invändigt ) 2,5 tum hela vägen , ingen krympning under balken ( lite taskig frigång) och ett snyggt slutrör på 2,5 tum , summan blev ett högt och ljudligt system på varv , lät lite på tomgång pga att jag prickade rätt på längden ( resonansen)
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
|
Ska se om jag har förstått det här rätt nu, annars får Poppe rätta
orginal till och med katten på 2.25" -> muff -> 2.5" -> flamdämpare -> lite mer rör på 2.5" för att slutligen mynna ut i ett Revotec utlbås med 2.5" inlopp och 3" ut? Ähh, drar å köper ett 2.25" rör då och ersätter katten med tills vidare. Pinsamt och knappast effektivt med tokskrammlande system och inte löning än på ett par dagar :/ _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||
Jag inbillar mig att 2.25" rör E svåra att få tag på, vet att det sitter 2" på min nu, funkade fint när det kom på, nu funkar inte bilen så bra alls, men jag tror nog inte att det är avgasrörets fel
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Avgassystem på 318is
|
1658 besök totalt |