| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 1750 GTV TURBO - SÅLD
|
<< 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 40, 41, 42 >> 15 besök senaste veckan (152479 totalt) |
|
|
||||||||
Stor slägga visade sig vara ett bra tips. Med hjälp av en sådan och en inköpschef blev det ordentligt mycket gjort idag. Det svetsades:
och det borrades:
och till slut fick man åka hem de fyra milen till stan:
|
||||||||
|
Igår gjorde jag en fruktansvärd upptäckt. Min bil är lila!
I solskenet växlade lacken från smakfullt grönt till skrikigt lila. Jag begriper ingenting.
Nåväl, lite bilder från bågbygget. Förstärkningsplattorna till huvudbågen är tillskurna, bockade, bankade, borrade och till slut också svetsade:
Idag lyckade jag skruva i bågen och dessutom ställa om de bakre stötdämparna till lite rimligare beteende. Det tog sex timmar. Jag har uppenbarligen en hel klase tummar mitt i handen. |
||||||||
Det var en alldeles underbar vårvärme!
För några år sedan hjälpte jag ett gäng vänner i Skåne att skaffa fjädrar till sina Bertonecoupéer. Förutseende som jag är, såg jag till att skaffa en uppsättning till mig själv, till den dag jag själv skulle skaffa en sådan bil. Nu har jag gjort det, och fjädrarna är framgrävda ur gömmorna. Framfjädrarna är grymma. 22mm varmlindat gods. Det är inte utan att jag undrar om man kan betrakta dem som styva, ersättliga av armeringsjärn. Man skulle kunna slå ihjäl noshörningar med dem!
|
||||||||
|
Inte för att jag haft tid att skruva något i helgen, men här är några plåtar från i fredags:
Bilen står äntligen på pallbockar, för bland annat fjäderbyte.
Bromsarna fram är rejäla doningar. Trevligt! Ikväll blir det mer mek! Bälten, stolar, tank, vevhusventcatchtank, soppatank, FIA-strömbrytare och wire, torkararm, grillgaller och cykeldator ska monteras (puh!) och lite annat som ljuset ska fixas. Sedan måste jag hitta någon som kan slå på R-däcken i en fart också! Så bara Fuling har rätt i att några tummar mitt i handen inte är något problem ska det nog ordna sig!
Edit: Lustigt att bilen ser kolsvart ut på foto. I verkligheten är den påtagligt grön. |
||||||||
Då måste du ha rejäla stötdäpare också? Dags för personalrabatt på ett par "rhinosaurus killers"?
Annars lär Konis 2812 fungera utmärkt.
_________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
Rejäla stötisar står på önskelistan, men dels kostar de fläsk även om jag kanske skulle kunna förhandla till mig någon slags rabatt, dels skulle hjulupphängningarna behöva ses över och ges lite mer begåvade geometrier innan jag avrättar plånboken på stötdärmaraltaret. Koni 2812 skulle jag inte ha någonting emot, men förmodligen skulle jag få stryk och sparken om jag körde på dylika...
|
||||||||
Ett par Koni 3013 hade kanske varit intressant? Jag vet ngåon som har fem (!) stycken liggandes
Balla fjädrar förresten, vilken hårdhet är de? |
||||||||
Fick leta lite. Det här ska vara fjäderinformation för min bil, där de här fjädrarna ska motsvara Modsportspecen. 350 N/mm alltså.
Att framfjädrarna är så mycket hårdare än bak, beror på att rollaxeln lutar som en skidbacke. och jag vågar inte skriva mer om Koni. Min chef har hittat hit och kallar sig för Dark Horse. Skrämmande!! |
||||||||
|
Lite bilder från helgens mekande:
Bur, inredning, bälten och stolar är på plats!
Framvagnen är hopskruvad med nya fjädrar och justerade dämpare.
Samma sak med bakvagnen.
Var in i hela helskotta ska jag få plats med en catchtank till vevhusventilationen här? En sväng efter jobbet idag resulterade i konstaterandet att oljepluggen är pluggad, så det enda sättet att tömma ut gammal olja är att skruva bort oljetråget. Sagt och gjort - slabbigt värre! |
||||||||
Ååååh, nu pirrar det i magen! Tänk att få ha det där som arbetsplats! när jag tänker efter, är min arbetsplats också rätt inbjudande, men jag får aldrig tummen loss och åker ut till garaget...
|
||||||||
Gick det inte att suga ut det genom oljestickehålet a'la märkesverkstadmetoden? _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
Har du monterat neon i hjulhuset?
[img] https://rejsa.nu/im/_garage/184-new_ Ärligt talat, vem har kopplat in soppan? Fy fasen vad mycket slangar och skräp du har där... Är det vevhus venten som går ner i lådan på förgasarnas sugsida? Har du en oljeretur från turbon i tråget eller? Annars kan du ju smäcka dit ett "nytt" tråg utan problem. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
En trippel Treo och en lobotomi tack!
Varför finns det ingen jag-är-en-dumskalle-smiley?
Ja? Har inte alla det?
Soppan? Killen som byggde motorn antagligen. Jag har försökt följa saker och ting utan att lyckas fullständigt. Och visst kan jag smäcka dit ett nytt tråg om jag vill. Men tills på söndag får det gamla duga ändå. |
||||||||
Får man se det svarta monstret på tullinge på söndag? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Tack. Jag: ![]() ![]() ![]() ![]()
Svart?? Några poster upp ser du att den är grönlila!
Edit: Jag är verkligen idag. Sorry. Jag ska svara på din fråga också: JA. Jag ska vara något slags funktionär. Vi får väl se hur det blir med det förstås, eftersom jag är .
|
||||||||
okej
Får hoppas att jag lyckas göra din gamla stol rättvisa med min körning
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 1750 GTV TURBO - SÅLD
|
<< 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 40, 41, 42 >> 15 besök senaste veckan (152479 totalt) |

