Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sekvensiell vxllåda? (OBS stavningen)
<<   1, 2
3643 besök totalt
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Rocco-82 skrev:
Det lilla man tjänar på att köra sekvensiellt som glad amatör får man surt betala när synkringarna tagit slut på nolltid...

Skulle välja en komplett dogring eller sekv. låda. Men det kostar.



Jag betalade 11000:- för en beg/renoverad SF-dogbox. Sen skickades den iväg till den firma som tillverkade de seqvensiella på byggnads locken med ca 45cm lång v-spak+ backspärr= 12000:-
Alltså 23 000:- men sen kunde jag inte hålla mig ang ign-cut =2500:-

Totalt 25 500:- av ren paradiskörning thumbs up

Fö. Denna låda finns fortfarande kvar och ev till salu för runt 15 000:-

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Mr ABARTH skrev:
Här är ett alternative till ett seqvensiellt ombyggnadskit som passar "alla" v-lådor!!

http://home.swipnet.se/motor/custom/


Där har ni även info om den tidigare nämnda Boxer 8 i 914.

Edit: Ingen info, men bilder.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Jag har tyvärr inga bilder på bilen... Kanske nån annan som har?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Är det denna ni menar?
Med boxer 8:an!!







Buggy med samma typ av motor:



_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Jupp det är den röda !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Re: Sekvensiell vxllåda? (OBS stavningen)

ButterflyRacing skrev:
robber skrev:
Men hur länge håller lådan då? .



Det där tycker jag inte låter som någon bra idee.........Möjligtvis hydraulsystemet........men växlade han värkligen utan koppling..??
Det måste slita och rycka som fan.....Men om du ska använda koplingen när du växlar, så funkar det

Vi åker men manuellt växlad automatlåda, med svänghjul och koppling...och det håller ju på att bryta av bilen på mitten när man växlar utan att använda kopplingen.



Kolla På Citroen DS, med såkallad H-låda.

Där finns det koppling, men den styrs automagiskt, utifrån en massa parametrar, och kopplingspedalen är bortrationaliserad.

Ganska trevlig lösning, som Citroen tog fram i början på femtiotalet för att deras motorer ansågs vara lite för svaga för att slösa effekt i en momentomvandlare. samt bränsleförbrukningen skulle hållas nere.

Har en växelspak som mer påminner om en blinkersspak

och när man flyttar spaken så initieras en process som påverkar gasläge, koppling, växel och återgår.
Fullgasväxlar man går det fort, kör man mer normalt växlar den mjukare.



När man skall iväg så trampar man ner bromsen, vilket sänker tommgångsvarvet, lägger i växeln, och krypkör med bromsen som en automatbil.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



Re: Sekvensiell vxllåda? (OBS stavningen)

Magnus L skrev:
[

Kolla På Citroen DS, med såkallad H-låda.

Där finns det koppling, men den styrs automagiskt, utifrån en massa parametrar, och kopplingspedalen är bortrationaliserad.

Ganska trevlig lösning, som Citroen tog fram i början på femtiotalet för att deras motorer ansågs vara lite för svaga för att slösa effekt i en momentomvandlare. samt bränsleförbrukningen skulle hållas nere.

Har en växelspak som mer påminner om en blinkersspak

och när man flyttar spaken så initieras en process som påverkar gasläge, koppling, växel och återgår.
Fullgasväxlar man går det fort, kör man mer normalt växlar den mjukare.

När man skall iväg så trampar man ner bromsen, vilket sänker tommgångsvarvet, lägger i växeln, och krypkör med bromsen som en automatbil.

Citroen var så grymt före sin tid: http://www.citroen-ds-id.com/index.html?hc/chapter8.html

_________________
Bo Danerius
Citera
Allmänt banåkaforum
Sekvensiell vxllåda? (OBS stavningen)
<<   1, 2
3643 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande