| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Spridare
|
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (5891 totalt) |
|
de flesta sprut har svårt att kontrollera mkt stora spridare på låga varv, det finns vissa som påstår att de gör det bättre än andra ....
peak-and-hold spridare (lågohm) är väl att rekommendera, då de har lägre öppningstider än högohmiga spridare. kör man med tex. MegaSquirt bör man ha en pulsvidd på tomgån på runt 1,7 millisekunder, har man lägre än det kan man få orolig tomgång ... säg att du har en pulsvidd på 1.3 ms (varav 1 ms är öppningstiden för spridaren) så är en en ökning med 0,1 ms (vilket är så upplösningen på MS) en ökning i bensinmängd med 30% ... jag vet inte vilken upplösning andra eftermarknadssprut har, men rent spontant tycker jag det låter otroligt att man skulle kunna kontrollera en spridare under 0.1 ms. |
|
Jag har nyligen fått klart prototypen till min peak-hold styrbox och testkört den i bilen. Har Bosch 584 cc @ 2,4 bar p/h-spridare. Systembränsletryck 3,4 bar utan vaccum. Styrsystem MBE 970. Insprutning i grupp.
Har tidigare kört dessa spridare i serie med varsitt 4,7 ohms effektmotstånd utan korrrekt peak-hold styrning. Tomgångsvartal 1300 rpm, 2.2 ms insprutningtid + 1 ms i batterispänningskompensering, lambda 0,92. Lägre gick inte att gå för hyffsat stabil tomgång. Efter inkoppling av peak-hold styrboxen kunde tomgångsvarvtalet sänkas till 1000 rpm, insprutningstiden tas ner till ~0.5 ms + i princip helt borttagen batterispänningskompensering (0.1 ms tror jag), lambda 1,00, stabil tomgång. Viss skillnad. _________________ Johan H |
|
Vissa insprut löser problemen med att ha väldigt korta öppningstider på låglast med att öppna hälften så ofta.
(problemet är dålig sprutbild och kontroll på exakt bränslemängd vid väldigt korta öppningstider) |
![]() |
Skruva banåkabil
Spridare
|
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (5891 totalt) |
