Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Spridare
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (5891 totalt)
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Vilka nackdelar är det att ha för stora spridare?
Hur är det med trycket, finns det nåt generellt optimalt eller är det väldigt olika för olika spridare?

#24, #64, #88
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

AndersY skrev:
Vilka nackdelar är det att ha för stora spridare?

Dåliga tomgångs och lågvarvsegenskaper.

Vänersborg
Här sen Jun 2004

de flesta sprut har svårt att kontrollera mkt stora spridare på låga varv, det finns vissa som påstår att de gör det bättre än andra ....

peak-and-hold spridare (lågohm) är väl att rekommendera, då de har lägre öppningstider än högohmiga spridare.

kör man med tex. MegaSquirt bör man ha en pulsvidd på tomgån på runt 1,7 millisekunder, har man lägre än det kan man få orolig tomgång ... säg att du har en pulsvidd på 1.3 ms (varav 1 ms är öppningstiden för spridaren) så är en en ökning med 0,1 ms (vilket är så upplösningen på MS) en ökning i bensinmängd med 30% ...

jag vet inte vilken upplösning andra eftermarknadssprut har, men rent spontant tycker jag det låter otroligt att man skulle kunna kontrollera en spridare under 0.1 ms.
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Jag har nyligen fått klart prototypen till min peak-hold styrbox och testkört den i bilen. Har Bosch 584 cc @ 2,4 bar p/h-spridare. Systembränsletryck 3,4 bar utan vaccum. Styrsystem MBE 970. Insprutning i grupp.

Har tidigare kört dessa spridare i serie med varsitt 4,7 ohms effektmotstånd utan korrrekt peak-hold styrning. Tomgångsvartal 1300 rpm, 2.2 ms insprutningtid + 1 ms i batterispänningskompensering, lambda 0,92. Lägre gick inte att gå för hyffsat stabil tomgång.

Efter inkoppling av peak-hold styrboxen kunde tomgångsvarvtalet sänkas till 1000 rpm, insprutningstiden tas ner till ~0.5 ms + i princip helt borttagen batterispänningskompensering (0.1 ms tror jag), lambda 1,00, stabil tomgång.

Viss skillnad.

Umeå
Här sen Maj 2004

Vissa insprut löser problemen med att ha väldigt korta öppningstider på låglast med att öppna hälften så ofta.

(problemet är dålig sprutbild och kontroll på exakt bränslemängd vid väldigt korta öppningstider)

--VVTS--
Citera
Skruva banåkabil
Spridare
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (5891 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande