| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Storlek, ner en smula, mycket billigare
|
1959 besök totalt |
|
Min originaldimension är 205/55/15. Om jag tar 195/50/15 kan man dra av runt 250 kr/däck, exemplet gäller Toyo Proxes T1-R. originaldimension 759 kr (bara det är billigt iofs) 195/50/15 kostar de 493 kr/st. Väldigt billigt! Helst vill jag ha 17" äkta AMG-fälgar med de värsta R-däcken, men om man skall ha råd med mat också såå...
Vad tror ni, den samlade expertisen, gör det någon större skillnad för mig i körning om jag inhandlar en annan storlek? _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar.
|
||
|
Jag är inne på samma linje. Har 215/40 på 17-tummarna, men tycker att det blir för dyrt för att slita upp på bana. Hoppas 195/50/15 räcker väl på min 1200kg lätta/tunga bil. Väljer mellan Toyo T1-R och Yokohama A539.
_________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||
|
Re: Storlek, ner en smula, mycket billigare
Du klarar dig precis med 4.9% mindre rullomkrets så det är ju lagligt, hastighetsmätaren kommer inte stämma så bra. Rent körmässigt vet jag inte men du ryker väl på att ställa hjulvinklarna? _________________ Daniel Steiner |
||
Den optimala hjulinställnngen kanske är en annan med ett annat däck (men då spelar alla faktor in i alla fall, inte bara dimensionen). Kör så det ryker med så små däck/fälgar som bromsarna tillåter. Låg vikt och lägre utväxling kan hjälpa till det med
|
||
|
Kan helt klart rekomendera Yokisar A539 195/50-15 efter att åkt med dem på min alfa 75a 1250kg tjänstevikt med nära50/50 i viktfördelning. Vikten på Mercan är kanske för hög för denna dimension. Har du kollat på dackonline.se ? Köpte 4st 215/40-16 A539 för 3331:- inklusive frakt och moms.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
ojojoj, jag fick hämta mina hos Posten. Men snabba var de iaf på att skicka dem.
Hoppas du blir nöjd med dem däcken. Ska själv köpa dem snart har jag bestämt. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||
Där har vi dem. Inköpt, levererat, monterat och balanserat kostade det hela 2224 kr sammanlagt. Snabb, bra service, bra däck. Kanonnöjd, kan rekommendera! _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar.
|
||
Jodå, ett hål i väggen, en kille vid namn Naser och hans bror (från Palestina) som gör diverse jobb till låga penningar. Bra att ha faktiskt!
_________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar.
|
||
|
Fick hem mina idag, levererat till dörren.
Tydligen var jag inte hemma sist de levererade, och därför jag fick hämta dem hos Posten. Enormt snabb leverans. Jag beställde den 12:e, och fick dem idag den 16:e. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||
|
Tjenare grabbar.
Vart köper ni däcken till dessa fina priser? Jag har provat på banåka några gånger förr och nu vill jag ta nästa steg, dvs till r-däcken. Har en BMW e30 325 -87a som väger 1200kg fulltankad och med mig i (65kg). 54,4 / 45,6 i viktfördelning fram och bak. orginaldimensionen är 195/65R14 och r-däck i den dimensionen borde väll vara det bästa/billigaste? Tacksam för all hjälp jag kan få då jag är nybörjare på att välja rätt utrustning till bilen. Behöver beställa däck snarast. (vill ni inte skriva vart man köper däcken får ni gärna pm:a mig) Tack på förhand. _________________ Michael Öberg |
||
|
http://www.dackonline.se/dack.html
R-däck har Wheelbase bland annat. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||
|
Testade mina T1-R (endast fram) på Kinnekulle i helgen. Körde tre pass á 20 min, och tyckte att de funkade riktigt bra. Jämnt slitage över dem, och inga större "släpp av däcksrester", jämfört med mina gamla Falken 512 jag körde med förra året.
Helt ok däck till det priset. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||
![]() |
Däck för banåka
|
1959 besök totalt |